Branża turystyczna w dobie COVID-19 z perspektywy prawa podatkowego
Obecnie polscy przedsiębiorcy znajdują się w nadzwyczajnej sytuacji, która wymaga bezprecedensowych rozwiązań na poziomie prawno-podatkowym. Wyjątkowe środki powinny zostać natychmiastowo zaaplikowane w szczególności względem podmiotów z branży turystycznej borykających się z masową anulacją organizowanych wydarzeń oraz brakiem perspektywy na możliwość zarobkowania.
Niestety, wirus z Whuan zainfekował nie tylko dziesiątki tysięcy ludzkich istnień, ale również światową gospodarkę. Rozszerzająca się pandemia COVID-19 w znacznym stopniu utrudnia przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej popychając świat w wyciągnięte ramiona recesji.
Rozliczne przedsiębiorstwa borykają się z trudnościami finansowymi oraz z nieprzygotowanym na czasy pandemii systemem podatkowym.
Z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) oraz ordynacji podatkowej (dalej jako o.p.) podatnikom przysługują co najmniej dwa mechanizmy pozwalające na przetrwanie tej niewątpliwie trudnej sytuacji. Jednak warto nadmienić, że z uwagi na okoliczności mechanizmy te muszą zostać potraktowane przez organy podatkowe we właściwej proporcji względem obecnego stanu rzeczy.
Pierwszym z nich jest instytucja zawarta w art. 67a o.p.
Możliwa pomoc wobec COVID-19
Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b o.p., w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Przy czym jak wskazuje przywołany przepis umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
Niejasna sytuacja z VAT od zaliczek
Z perspektywy analizowanego przepisu warto odnotować, że kluczowe znaczenie ma wykazanie ważnego interesu podatnika. W orzecznictwie przyjmuje się, że ważny interes podatnika należy rozumieć m.in. jako sytuację spowodowaną nadzwyczajnymi, losowymi przypadkami uniemożliwiającą dokonanie płatności. Pojęcie to z uwagi na szeroki zakres pojęciowy może być interpretowane przez organy podatkowe w rozmaity sposób na tle konkretnego stanu faktycznego (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 1217/19).
Warto odnotować, że sytuację podmiotów z branży turystycznej dodatkowo destabilizuje niejasna od lat sytuacja wokół konieczności naliczania podatku od towarów i usług od zaliczek otrzymywanych w ramach procedury VAT-marża. Należy pamiętać, że w większości przypadków wysokość marży jest nieznana aż do zakończenia imprezy. Nie zawsze więc możliwe jest oszacowanie właściwej wysokości marży. Przez co przedsiębiorcy niejako narażają się na zamrożenie pewnych kwot, które w dobie kryzysu mogą mieć niebagatelne znaczenie dla dalszego ich funkcjonowania. W orzecznictwie sądów proponuje się kalkulację marży prognozowanej, jednak rozwiązanie to, względem branży turystycznej, nie zostało jak do tej pory jednoznacznie uwzględnione w obowiązujących przepisach.
Kapitał uwięziony w podatkach
Drugi mechanizm możemy znaleźć w art. 87 ustawy o VAT. W myśl przywołanego przepisu, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W obecnej sytuacji instytucja ta jest o tyle istotna, że podmioty z branży turystycznej borykają się z odwoływanymi na masową skalę wydarzeniami turystycznymi, a uwolniony z podatku kapitał może być swoistą szczepionką dla podmiotów z branży turystycznej przeciw upadłości. Klienci bowiem wypowiadają umowy żądając zwrotu wpłaconych zaliczek. Prawo to przysługuje im w oparciu o art. 47 ust.4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Natomiast organizator turystyki zobowiązany jest do dokonania zwrotu poniesionych opłat i wpłat w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej (art. 47 ust. 6 ustawy przywołanej powyżej).
Konieczne ulgi i umorzenie odsetek
Spółki niejednokrotnie nie dysponują kapitałem niezbędnym do dokonania zwrotu poszczególnych kwot na rzecz klientów. Koszty organizacji oraz kwota podatku przekazana na rzecz organów w wysokości planowanej marży stawia podmioty z branży turystycznej niejako pod ścianą. Rozwiązaniem takiego stanu rzeczy może być zwrot podatku w trybie przyśpieszonym tj. takim który niejako uprzedzi 14 dniowy termin na zwrot kwot zaliczek na rzecz klientów. Uwolniony w ten sposób kapitał pozwoli podmiotom z branży turystycznej na dalsze funkcjonowanie na rynku ratując w pewnym sensie przed bankructwem. Jednak, aby podjęte działania stanowiły realną pomoc koniecznej jest wprowadzenie systemu pomocowego wyczulonego na podmioty znajdujące się w najtrudniejszej sytuacji.
Podsumowując wydaje się więc, że z uwagi na panującą pandemię rozsądnym byłoby wprowadzenie legislacji, która zwolni podatników z branży turystycznej od rozliczania VAT od zaliczek w okresie kryzysowym. Innym rozwiązaniem byłoby systemowe uwzględnianie wniosków przedsiębiorców z branży turystycznej o ulgę w postaci odroczenia powstania obowiązku podatkowego VAT, umorzenie odsetek z uwagi na tę szczególną sytuację oraz przyśpieszony tryb zwrotu podatku od towarów i usług. Podstawę tego działania znajdujemy w przywołanych wyżej regulacjach ustawy o VAT oraz ordynacji. Konieczne jest jednak zdecydowane i sprawne działanie ze strony Ministerstwa Finansów i rządu.
Artykuł powstał zgodnie ze stanem prawnym na dzień 16 marca 2020 roku.
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty
5 października 2024
Afera dziennikarza BBC. Brak wózków pokładowych dotyczy większości przewoźników
Frank Gardner, dziennikarz BBC podróżując z Warszawy do Londynu spotkał się z brakiem…
0 Komentarzy3 Minuty
4 października 2024
Tabarka – w poszukiwaniu prawdziwej Tunezji
Położona tuż przy granicy z Algierią Tabarka zachwyca plażami i świetnymi warunkami do…
0 Komentarzy5 Minuty
2 października 2024
Poznań stolicą turystyki! Dlaczego warto być na Tour Salon 2024?
Od 4 do 6 października 2024 roku Poznań zamieni się w centrum polskiej turystyki. Na…
0 Komentarzy4 Minuty
26 września 2024
Malta – raj dla wielbicieli historii, sportów wodnych i plażowania
Wśród kierunków oferowanych przez Rainbow na sezon letni 2025 wyróżnia się Malta –…
0 Komentarzy5 Minuty
25 września 2024
Dolny Śląsk czeka na turystów. Powódź dotknęła tylko 5 proc. atrakcji
Sytuacja na Dolnym Śląsku jest pod kontrolą – mimo ostatnich doniesień o powodzi,…
0 Komentarzy6 Minuty
25 września 2024
Ibiza – nowość w ofercie Rainbow na lato 2025
Małe zatoczki otoczone z turkusową wodą i stromymi klifami, niekończące się imprezowe…
0 Komentarzy6 Minuty