Brytyjski regulator zatwierdza sprzedaż Thomasa Cooka grupie eSky. Firma spodziewa się miliarda zł ze sprzedaży pakietów w 2025 roku

Zakupienie Thomasa Cooka przez eSky
Zakupienie Thomasa Cooka przez eSky / fot. materiały prasowe

Na początku października transakcję zakupu Thomasa Cooka przez eSky od chińskiego funduszu Fosun ostatecznie zatwierdził brytyjski regulator rynku (Civil Aviation Authority). Może się teraz rozpocząć proces łączenia obu firm na poziomie m.in. technologicznym. Prezes eSky chce umieścić grupę w czołówce firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie.

Grupa eSky zakupiła najstarszą markę turystyczną na świecie, którą jest znajdujący się do niedawna w rękach chińskiego Fosuna Thomas Cook. W ramach transakcji zakupione zostały prawa do marki oraz sama spółka z siedzibą w Londynie. Brytyjski regulator zatwierdził transakcję, oficjalnie więc może rozpocząć się fuzja obu firm. W tle jest strategia przekształcenia grupy eSky z platformy do sprzedaży biletów w firmę wyspecjalizowaną w oferowaniu pakietów dynamicznych.

Od wyszukiwarki lotów do biura podróży

„Dołączenie Thomas Cook do rodziny marek eSky i eDestinos to kluczowy element transformacji naszej grupy z wyszukiwarki lotów w kierunku internetowego biura podróży. Naszą ambicją jest wejście w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie i jestem przekonany, że ta akwizycja przybliży nas do celu, a także pozwoli mocniej zakorzenić się w świadomości podróżników z Europy Zachodniej” – podkreśla Łukasz Habaj, prezes zarządu Grupy eSky.

Thomas Cook obecnie działa jako internetowe biuro podróży i w całości opiera swoją ofertę na pakietach dynamicznych Lot+Hotel. Nowy model działalności firma obrała w 2020 roku, kiedy to wróciła na rynek po uprzedniej upadłości jako tradycyjny touroperator. Aktualnie Thomas Cook prowadzi sprzedaż w Wielkiej Brytanii, gdzie marka cieszy się wysoką świadomością – wskaźnik ten wynosi 88 proc.

„Nowy Thomas Cook osiągnął duży sukces w dość krótkim czasie: w tym roku będzie to rentowna firma, która bez dodatkowych inwestycji zdobyła zauważalny udział w bardzo konkurencyjnym brytyjskim rynku turystycznym, a jej obroty sięgną w 2024 roku niemal 115 mln funtów (pawie 600 mln zł). Pakiety Lot+Hotel świetnie sprawdzają się w realiach zachodnioeuropejskich, gdzie dla konsumentów nie ma znaczenia, jaki jest to rodzaj pakietu. Klienci ci gdy kupują wycieczkę objętą gwarancją touroperatorską, interesuje ich cena wyjazdu, standard i rodzaj zakwaterowania itp.” – wyjaśnia Łukasz Habaj.

Połączyć technologie, obniżyć koszty

Sfinalizowana transakcja przejęcia oznacza początek włączenia Thomasa Cooka w struktury grupy eSky. Najważniejsze zmiany dotyczą wymiaru produktowego ze szczególnym naciskiem na wymianę technologiczną: do serwisów Thomas Cook wdrożone zostanie portfolio 560 przewoźników lotniczych współpracujących z eSky. Ma to zwiększyć dostępne opcje podróży i poprawić konkurencyjność firmy pod kątem cenowym. Jednocześnie eSky liczy efekt skali który ma wpłynąć na możliwość obniżenia cen oferty w ramach pakietów „wakacje” i „city break”.

„W procesie integracji spółek kluczową rolę będzie odgrywać sprawdzona autorska technologia eSky, dzięki której uda się zoptymalizować koszty operacyjne Thomas Cook, zapewniając firmie przestrzeń do rentowności i dalszego wzrostu. Celem jest dalsza praca nad rentownością w 2025 roku, co będzie możliwe m.in. poprzez automatyzację procesów i poprawę marż w wyniku uruchomienia gamy usług dodatkowych. Co więcej, wdrożenie naszych rozwiązań przyniesie brytyjskiej marce znaczące oszczędności, co pomoże w sposób wyraźny poprawić rentowność” – mówi prezes grupy eSky.

Cel: miliard złotych i 300 tys. klientów

„Zainteresowanie pakietami dynamicznymi jest ogromne, szczególnie w Europie Zachodniej, gdzie wakacje i city breaki z lotem i hotelem w pakiecie od dawna są standardową formą podróżowania. Również w Europie Środkowo-Wschodniej oferta jest w wyraźnym trendzie wzrostowym. W 2024 roku obsłużymy około 100 tys. klientów jako touroperator, a obroty w tym obszarze mają sięgnąć niemal 185 mln zł, czyli wzrosną o 173 proc. rok do roku” – podaje Łukasz Habaj.

W przyszłym roku Grupa eSky spodziewa się obrotu ze sprzedaży w segmencie touroperatorskim na poziomie 1 mld zł przy liczbie klientów na poziomie około 300 tysięcy. Szacunki te dotyczą wszystkich rynków łącznie.