Ceny lata wciąż rosną, sprzedaż maleje
Najmocniej podrożały Hurghada – o 64 złote, Marsa Alam – o 48 złotych oraz Majorka – o 44 złote. Zniżki wystąpiły jedynie na Turcji Egejskiej oraz greckiej wyspie Korfu – o 18 i 6 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
Sprzedaż ofert na sezon letni wyraźnie słabnie. Przyczyną takiej sytuacji może być przekonanie niektórych klientów o zbyt wysokich bieżących cenach wycieczek, które nie uwzględniają niewiarygodnej wręcz obniżki cen ropy, a za to uwzględniają słabego złotego, który może się jednak okazać zjawiskiem nietrwałym.
Złoty osłabł już bardzo mocno do różnych walut – w tym nawet do tureckiej liry (o 8 proc.) i egipskiego funta (o 12 proc.), do tego toczą się rozmowy o deeskalacji napięcia związanego z Ukrainą, a nieokiełznana zniżka cen ropy też ma swoje granice. Stała się już tańsza niż gaz LNG sprzedawany przez Bliski Wschód do Azji w ramach zwyczajowych cen i długoterminowych kontraktów. Według współzałożyciela TravelData.pl,, Andrzeja Betleja, to co jest prawdopodobne, to powrót do normalności w relacjach gospodarczych przy zachowaniu jednak nadal atrakcyjnej ceny ropy. Wniosek: wycieczki mogą być tańsze, a energiczny popyt na wyjazdy wróci.
W porównaniu do poprzedniego tygodnia poziom średnich cen imprez szczytu sezonu lato 2014 wzrósł w pierwszym tygodniu stycznia o 22 złote. Zmiany średnich cen na poszczególnych kierunkach były nieco większe niż ostatnio. Najistotniejsze zwyżki odnotowały Hurghada – o 64 złote, Marsa Alam – o 48 złotych oraz Majorka – o 44 złote. Zniżki były mniejsze i wystąpiły jedynie na Turcji Egejskiej oraz greckiej wyspie Korfu – o 18 i 6 złotych. Możliwe, że ceny imprez ulegną w okresie najbliższych trzech tygodni stabilizacji aż do końca miesiąca, po którym powinniśmy zobaczyć kolejne większe ich modyfikacje.
Ceny szczytu lata 2015 w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku są sporo droższe, a ich średni poziom jest wyższy od ubiegłorocznego o 104 złote. (przed tygodniem o 93 złote). Podobnie jak przed tygodniem znacząco wyższe niż przed rokiem nadal były średnie ceny na Cyprze – o 304 i w Portugalii – o 276 złotych. Sporo wyższe średnie ceny odnotowano też w Maroku – o 204 złote, na kierunkach egipskich oraz tunezyjskich – o 185 i 116 złotych. Mniej podrożały Kanary i kierunki greckie – średnio o 80 i 54 złote. Na tych pierwszych najmniej podrożały Lanzarote i Fuerteventura – o 51 i 72 złote, a więcej Teneryfa i Gran Canaria – o 85 i 110 złotych. Na kierunkach greckich liderami wzrostów są Kreta i Kos – o 120 i 99 złotych, a outsiderami Chalkidiki i Korfu – o 18 i 2 złote. Stosunkowo niewiele zdrożała Turecka Riwiera – o 39 złotych, a jeszcze mniej Bułgaria – o 21 złotych.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego wyraźnie mniej niż przeciętnie podnieśli ceny liderzy ubiegłorocznej ekspansji rynkowej, czyli Rainbow Tours i Grecos Holiday – zaledwie o 8 i 23 złote. Zwyżka cen w Itace była tylko nieco niższa od przeciętnej, ale biuro ma nadal najniższy średni ich poziom wśród wiodących polskich organizatorów (niższe mają jedynie 7islands i Best Reisen). Mniej niż przeciętnie podniósł wobec roku ubiegłego ceny Wezyr (o 63 złote), a więcej Sun & Fun, Exim Tours i TUI. W przypadku tego ostatniego biura jest to sytuacja odwrotna niż w obecnym sezonie zimowym, w którym jego ceny są szczególnie atrakcyjne zwłaszcza po uwzględnieniu dość regularnie oferowanych rabatów. Aktualnie największą liczbę najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 analizowanych letnich destynacjach i w trzech kategoriach hoteli oferują biura Itaka (26) i Rainbow Tours (19), a także nieco już droższa niż w ostatnich tygodniach Alfa Star (13) oraz zyskujący ostatnio na atrakcyjności Best Reisen – też 13.
Na chwilę obecną z zestawień – bardzo podobnie jak przed tygodniem – wynika, że ogólnie nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera . W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Warto zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty