Ceny lata wciąż rosną, sprzedaż maleje

Najmocniej podrożały Hurghada – o 64 złote, Marsa Alam – o 48 złotych oraz Majorka – o 44 złote. Zniżki wystąpiły jedynie na Turcji Egejskiej oraz greckiej wyspie Korfu – o 18 i 6 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
Sprzedaż ofert na sezon letni wyraźnie słabnie. Przyczyną takiej sytuacji może być przekonanie niektórych klientów o zbyt wysokich bieżących cenach wycieczek, które nie uwzględniają niewiarygodnej wręcz obniżki cen ropy, a za to uwzględniają słabego złotego, który może się jednak okazać zjawiskiem nietrwałym.
Złoty osłabł już bardzo mocno do różnych walut – w tym nawet do tureckiej liry (o 8 proc.) i egipskiego funta (o 12 proc.), do tego toczą się rozmowy o deeskalacji napięcia związanego z Ukrainą, a nieokiełznana zniżka cen ropy też ma swoje granice. Stała się już tańsza niż gaz LNG sprzedawany przez Bliski Wschód do Azji w ramach zwyczajowych cen i długoterminowych kontraktów. Według współzałożyciela TravelData.pl,, Andrzeja Betleja, to co jest prawdopodobne, to powrót do normalności w relacjach gospodarczych przy zachowaniu jednak nadal atrakcyjnej ceny ropy. Wniosek: wycieczki mogą być tańsze, a energiczny popyt na wyjazdy wróci.
W porównaniu do poprzedniego tygodnia poziom średnich cen imprez szczytu sezonu lato 2014 wzrósł w pierwszym tygodniu stycznia o 22 złote. Zmiany średnich cen na poszczególnych kierunkach były nieco większe niż ostatnio. Najistotniejsze zwyżki odnotowały Hurghada – o 64 złote, Marsa Alam – o 48 złotych oraz Majorka – o 44 złote. Zniżki były mniejsze i wystąpiły jedynie na Turcji Egejskiej oraz greckiej wyspie Korfu – o 18 i 6 złotych. Możliwe, że ceny imprez ulegną w okresie najbliższych trzech tygodni stabilizacji aż do końca miesiąca, po którym powinniśmy zobaczyć kolejne większe ich modyfikacje.
Ceny szczytu lata 2015 w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku są sporo droższe, a ich średni poziom jest wyższy od ubiegłorocznego o 104 złote. (przed tygodniem o 93 złote). Podobnie jak przed tygodniem znacząco wyższe niż przed rokiem nadal były średnie ceny na Cyprze – o 304 i w Portugalii – o 276 złotych. Sporo wyższe średnie ceny odnotowano też w Maroku – o 204 złote, na kierunkach egipskich oraz tunezyjskich – o 185 i 116 złotych. Mniej podrożały Kanary i kierunki greckie – średnio o 80 i 54 złote. Na tych pierwszych najmniej podrożały Lanzarote i Fuerteventura – o 51 i 72 złote, a więcej Teneryfa i Gran Canaria – o 85 i 110 złotych. Na kierunkach greckich liderami wzrostów są Kreta i Kos – o 120 i 99 złotych, a outsiderami Chalkidiki i Korfu – o 18 i 2 złote. Stosunkowo niewiele zdrożała Turecka Riwiera – o 39 złotych, a jeszcze mniej Bułgaria – o 21 złotych.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego wyraźnie mniej niż przeciętnie podnieśli ceny liderzy ubiegłorocznej ekspansji rynkowej, czyli Rainbow Tours i Grecos Holiday – zaledwie o 8 i 23 złote. Zwyżka cen w Itace była tylko nieco niższa od przeciętnej, ale biuro ma nadal najniższy średni ich poziom wśród wiodących polskich organizatorów (niższe mają jedynie 7islands i Best Reisen). Mniej niż przeciętnie podniósł wobec roku ubiegłego ceny Wezyr (o 63 złote), a więcej Sun & Fun, Exim Tours i TUI. W przypadku tego ostatniego biura jest to sytuacja odwrotna niż w obecnym sezonie zimowym, w którym jego ceny są szczególnie atrakcyjne zwłaszcza po uwzględnieniu dość regularnie oferowanych rabatów. Aktualnie największą liczbę najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 analizowanych letnich destynacjach i w trzech kategoriach hoteli oferują biura Itaka (26) i Rainbow Tours (19), a także nieco już droższa niż w ostatnich tygodniach Alfa Star (13) oraz zyskujący ostatnio na atrakcyjności Best Reisen – też 13.
Na chwilę obecną z zestawień – bardzo podobnie jak przed tygodniem – wynika, że ogólnie nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera . W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Warto zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
.
POWIĄZANE WPISY
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty