Ceny oferty letniej droższe niż przed rokiem
Najbardziej wzrosły średnie ceny wczasów w w Portugalii, Egipcie, na Wyspach Kanaryjskich, minimalne zniżki odnotowano w Maroku.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
W trzecim tygodniu lutego w porównaniu do poprzedniego tygodnia ceny imprez szczytu sezonu lato 2014 powróciły do wzrostów, a średnia ich zwyżka wyniosła 17 złotych (poprzednio notowano spadek o 30 złotych). Skala zmian średnich cen na poszczególnych kierunkach była nieco mniejsza niż w poprzednim zestawieniu, a zwyżki były udziałem Rodos, Maroko i Marsa Alam – odpowiednio o 69, 37 i 29 złotych. Z kolei największe zniżki zanotowała relatywnie droga Portugalia – o 52 złote, a mniejsze Kos i Cypr – o 23 i 17 złotych. Po dość dużych spadkach w zeszłym tygodniu nieco podrożały kierunki egipskie oraz Kanary – o 25 i 18 złotych. Całkiem niewielkie wzrosty odnotowały natomiast kierunki greckie i Turecka Riwiera – o po 7 złotych , a spadki Turcja Egejska i Tunezja – o 10 i 6 złotych.
Z powodu wzrostów w ostatnim tygodniu i spadków w tym samym okresie roku ubiegłego, to różnica cen w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku wzrosła o 32 złote i ich średni poziom jest teraz wyższy od ubiegłorocznego o 104 złote (tydzień temu o 72 złote). Po spadku cen w Portugalii największe zwyżki w porównaniu z okresem sprzed roku wykazują obecnie Synaj, Marsa Alam i Cypr – odpowiednio o 289, 225 i 194 złote. Podobnie jak przed tygodniem, znacząco kosztowniejsze niż przed rokiem były średnie ceny w Portugalii – o 189 złotych oraz na kierunkach egipskich i na Kanarach – średnio o 234 i 111 złotych. Nieco zwiększyły się wzrosty cen na Majorce (z 91 do 105 złotych), Tunezji (z 62 do 78 złotych) i na kierunkach greckich (z 55 do 65 złotych). Liderem wyższych niż przed rokiem cen w Grecji nie jest już Kreta, a Kos i Chalkidiki, które są droższe o 102 i 99 złotych, a na Kanarach rolę tę pełnią Fuerteventura (o 166 złotych) i Teneryfa – średnio o 132 złote. Po ostatnich zwyżkach średnich cen okazało się, że jedynym kierunkiem tańszym niż przed rokiem jest notujące na razie bardzo słabą sprzedaż Maroko – średnio o 12 złotych.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego ceny bliskie ofertom zeszłorocznym posiadają obecnie biura Neckermann, Grecos i Sun & Fun, a znacznie poniżej średniej skali wzrostów ustawiły średnie ceny branżowy lider, czyli Itaka oraz biura Rainbow Tours i Wezyr Holidays. Wyższe niż w lutym 2014 roku różnice w porównaniu z średnią wykazują biura Exim Tours, TUI i Alfa Star oraz niektórzy – w ubiegłym sezonie bardzo atrakcyjni cenowo – mali touroperatorzy.
Największą liczbą najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu we wszystkich 22 analizowanych letnich destynacjach i w trzech kategoriach hoteli nadal dysponują Itaka (32) i Rainbow Tours (15). Do nich próbuje obecnie dołączyć mocno obniżający ostatnio ceny Sunshine Holiday (też 15), a także dość tani na niektórych kierunkach Wezyr (10). Od wielu tygodni widoczna jest konsekwentnie duża liczba atrakcyjnych cen wycieczek Itaki. Wczesne wejście na rynek z szerokopasmowo tanią ofertą może się okazać bardzo trafnym posunięciem, szczególnie wobec słabszej na razie sprzedaży lata i potencjalnego umocnienia złotego, na które nadzieje stwarzają europejskie QE, działania zmierzające do złagodzenia konfliktu na Ukrainie, a także – wspomniane już wcześniej – rosnące możliwości dogadania się Grecji z europejskimi decydentami w sprawie przedłużenia programu pomocowego dla tego kraju.
Nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera. W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Warto też zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty