Ceny oferty letniej stanęły w miejscu
Największe zwyżki wykazała Cypr o 231 złotych oraz Hiszpania (wybrzeże), Turcja Egejska i Wyspy Kanaryjskie –odpowiednio o 41, 34 i 58 złotych. Największe spadki cen zanotowano w Maroku – o 69 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem i analizowaniem danych z rynku zagranicznej turystyki wyjazdowej obejmjuje okres szczytu sezonu wakacji czyli 1 8 sierpnia. W zestawieniach cen pozostają również wyjazdy w okresie trzeciego i czwartego tygodnia kwietnia, które są teraz wyjazdami last minute.
Analiza pokazuje, że w drugim tygodniu kwietnia średnia cena imprez letnich oferowanych przez biura podróży nie uległa zmianie (poprzednio wzrosła o 35 złotych). Największe zwyżki wykazała Cypr o 231 złotych oraz Hiszpania (wybrzeże), Turcja Egejska i Wyspy Kanaryjskie –odpowiednio o 41, 34 i 58 złotych. Największe spadki cen zanotowano w Maroku – o 69 złotych. Nadal obserwujemy cykliczne zmiany cen. Jeżeli biuro podnosi je znacząco w danym tygodniu to w następnym tygodniu je opuszcza i odwrotnie.
Średnie ceny na siedmiu głównych kierunkach są one po raz piąty niższe od ich zeszłorocznych poziomów, a różnica wynosi teraz około 40 złotych (poprzednio 45 złotych). Powodem są kwietniowe wzrosty cen w ubiegłym roku. Tańsze są Synaj i Egipskie Wybrzeże – o 160 i 150 złotych. Wyspy Kanaryjskie są tańsze o około 40 złotych, a Turecka Riwiera i Turcja Egejska po 35 złotych. Bułgaria jest teraz tańsza o 15 złotych, a Kreta i Tunezja są droższe o po około 40 złotych.
Jacek Dąbrowski współzałożyciel TravelDATA i portalu www.wczasopedia.pl powiedział: “Ceny są już nieco niższe od ubiegłorocznych, a w szczególności są nadal znacząco niższe aniżeli w okresie maj – czerwiec 2013 roku. Wydaje się więc, że jest to nadal dobry okres na zakupy, ponieważ ich poziomy są atrakcyjne. Średnia różnica dla głównych kierunków wynosi 155 złotych (5,5 procenta), przy czym najmniejsza jest ona w przypadku Bułgarii – 65 złotych, a największa Wysp Kanaryjskich – 240 złotych. Procentowo nadal największą różnicę notujemy na Synaju – ceny niższe o około 9 procent, a najmniejszą Bułgaria – ceny niższe o niecałe 3 procent.”
Średnia cen last minute dla wyjazdów w okresie 21.04 – 04.05.2014 wzrosła w ostatnim tygodniu o zaledwie 50 złotych, pomimo, że jest to okres ferii wielkanocnych i majówki. Ponownie bardzo duże wzrosty wykazały ceny wyjazdów na Synaj – o 240 złotych, a mniejsze na Egipskim Wybrzeżu – o 30 złotych. Spadki cen lastów zanotowały wyjazdy do Tunezji – o 30 złotych, i na Wyspy kanaryjskie – o około 50 złotych.
Kwiecień wniósł zmiany do porównań rok do roku średnich cen w ofertach touroperatorów, ponieważ na bieżące zmiany cen nakładają się ich ubiegłoroczne zwyżki. Niższe ceny oferują obecnie Wezyr – o 220 złotych, a także Exim Tours – o 70 złotych. Niższe średnie ceny mają też Neckermann i Sun & Fun – odpowiednio o około 55 i 25 złotych. Droższe są Itaka, TUI i Rainbow Tours/BeeFree kolejno o 10, 35 i 45 złotych, a jeszcze wyższy poziom ma Grecos – o 60 złotych. Szczególnym przypadkiem jest Alfa Star, gdzie średnie ceny spadły o 185 złotych, ale przed rokiem były one na wielu kierunkach wysokie. W przypadku Wezyra niższe ceny ofert mogą mieć związek z obniżką popytu ze strony Rosjan (w ramach OTI Holding).
Andrzej Betlej współzałożyciel TravelDATA skomentował: “Obserwowaną przez wiele tygodni dodatnią różnicę cen imprez wakacyjnych w porównaniu z okresem ubiegłorocznym zastępuje coraz wyraźniej ujemna. Ponieważ złoty wykazuje kursy zbliżone do poziomów ubiegłorocznych, może to oznaczać, że obecnie realizowane marże są już niższe od osiąganych w zeszłym sezonie. Nie oznacza to jeszcze istotnego zagrożenia dla zyskowności biur podróży, ale jeżeli po majówce ceny imprez nie pójdą znacząco w górę, będzie to oznaczać już znacznie niższe marże niż przed rokiem, a więc tendencję do osłabiania kondycji finansowej niektórych biur podróży. Systematyczna obniżka cen majówki na przestrzeni ostatnich kilku tygodni oraz niskie jej poziomy wobec roku ubiegłego (Turecka Riwiera, Kreta, Zakyntos, Korfu, Fuerteventura świadczą o pierwszej poważnej nierównowadze rynkowej i mogą oznaczać, że w tym sezonie nadpodaż i last minutes stają się coraz bardziej prawdopodobne.”
POWIĄZANE WPISY
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty
12 listopada 2024
Fundacja Happy Kids i Rainbow wysyłają mamy zastępcze na wakacje
Pracują 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Bez urlopów, bez L4, bez wolnych…
0 Komentarzy3 Minuty
12 listopada 2024
Biura podróży – powolny spadek cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
8 listopada 2024
Mauritius powitał pierwszych polskich turystów w sezonie zimowym 2024/2025. Czarterowe loty wystartowały z Warszawy
7 listopada 2024 roku na międzynarodowym lotnisku Sir Seewoosagur Ramgoolam wylądował…
0 Komentarzy1 Minuty
8 listopada 2024
Rainbow: pierwszy bezpośredni lot z Polski do Kolumbii – start już 9 listopada
W sobotę, 9 listopada, wyruszy pierwszy bezpośredni lot z Polski do Kolumbii. Samolot…
0 Komentarzy2 Minuty
8 listopada 2024
Rainbow nagrodzony w konkursie Effie Awards Poland 2024
Rainbow zdobył srebrną statuetkę w konkursie Effie Awards Poland 2024 za wprowadzenie…
0 Komentarzy1 Minuty
8 listopada 2024
Wakacje.pl rekrutują nowych pracowników. Nowa kampania inspirowana zagrożonymi gatunkami
Serwis Wakacje.pl wystartował z nową kampanią rekrutacyjną. Firma wprowadza potencjalnych…
0 Komentarzy2 Minuty