Ceny oferty letniej wciąż droższe niż przed rokiem
W biurach podróży, średnie ceny imprez letnich były wyższe od ubiegłorocznych o 86 zł i to mimo akcji rabatowej Neckermanna.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
W porównaniu do poprzedniego tygodnia poziom średnich cen imprez szczytu sezonu lato 2015 spadł w trzecim tygodniu stycznia o 6 złotych. Zmiany średnich cen na poszczególnych kierunkach nie były zbyt duże. Najistotniejsze zwyżki odnotowały greckie wyspy Rodos, Kos i Korfu – o 60, 47 i 38 złotych. Zniżki wystąpiły w podobnej skali i wyniosły w Maroku 78 złotych, a na wyspach Gran Canarii i Djerbie – 35 oraz 25 złotych. Możliwe, że ceny imprez pozostaną w okresie najbliższego tygodnia jeszcze stabilne i większych zmian należy oczekiwać dopiero po zakończeniu miesiąca.
Ceny szczytu lata 2015 w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku są nadal sporo droższe, ale ich średni poziom jest wyższy od ubiegłorocznego o 86 złotych – podczas gdy przed tygodniem odpowiednia różnica była większa i wyniosła 105 złotych. W dużej części jest to wpływ wprowadzonej w zeszłym tygodniu akcji rabatowej w biurze Neckermann, która ma potrwać do końca stycznia. Podobnie jak przed tygodniem znacząco wyższe niż przed rokiem nadal były średnie ceny w Portugalii – o 268 złotych oraz na kierunkach egipskich oraz tunezyjskich – o 184 i 108 złotych. Za to zmniejszyła się różnica cen na Maroku (z 192 do 104 złotych i Kanarach (z 77 do 32 złotych). W podobnym stopniu droższe niż przed rokiem są kierunki greckie – 54 złote, a liderami wzrostów są tam nadal Kos i Kreta – o 120 i 95 złotych. Nieco poniżej średniej dla całego rynku zdrożała Turcja Egejska – o 64 złote, mniej Cypr – o 57 złotych, jeszcze mniej Bułgaria – o 20 złotych, a Turecka Riwiera nawet symbolicznie potaniała – o 1 złoty.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego to w ramach akcji rabatowej średnio tańszy niż przed rokiem jest Neckermann – o 107 złotych, a blisko cen zeszłorocznych trzymają się liderzy ubiegłorocznej ekspansji rynkowej, czyli Rainbow Tours i Grecos Holiday. U tego pierwszego średnie ceny symbolicznie spadły (o 4 złote), a u drugiego niewiele wzrosły (o 23 złote). Niewiele wzrosły też średnie ceny w Wezyrze i u lidera rynku, czyli Itaki – odpowiednio o 30 i 45 złotych. Podobnie jak przed tygodniem większe niż przeciętne były różnice średnich cen w biurach Alfa Star, Sun & Fun, Exim Tours i TUI. W przypadku pierwszego biura świadczyć to może o zamiarze poprawy realizowanych marż, natomiast w przypadku ostatniego jest to sytuacja odwrotna niż w obecnym sezonie zimowym, w którym stosuje bardzo atrakcyjne ceny zwłaszcza po uwzględnieniu regularnie oferowanych rabatów. Aktualnie średnio najtańszymi ofertami wśród wiodących biur podróży dysponują Itaka oraz Grecos, a wśród małych 7islands i Net Holiday. Ma to również przełożenie na aktualnie największą liczbę najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 analizowanych letnich destynacjach i w trzech kategoriach hoteli. Mają je Itaka (29), Rainbow Tours i Alfa Star (po 17), a także tańszy ostatnio Net Holiday (14). Konsekwentne utrzymywanie wielu najtańszych ofert przez obu branżowych liderów świadczyć może o ich silnej determinacji dalszego umacniania swoich pozycji na turystycznym rynku.
Nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera. W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Warto też zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty