Ciemna strona POT
Archaiczna, wolna, ze złą nawigacją – tak stronę internetową Polskiej Organizacji Turystycznej ocenia ekspert.
Kiedyś podróż zaczynała się na peronie dworca z papierową mapą w ręku. Dziś korzystamy z internetu, a mapa jest zazwyczaj tylko dodatkiem do sygnału GPS, który z pomocą telefonu prowadzi nas po szlakach i bezdrożach. Większość rodzimych gmin posiada już rozbudowane serwisy, który pozwalają przeprowadzić pełny turystyczny wywiad przed podróżą. W czasie jednego z takich wywiadów natknąłem się na stronę pewnej organizacji, która nie dość, że jest turystycznym przedsionkiem Polski, to także odpowiada ze jej promocję w świecie. Niestety strona ta zdaje się temu zaprzeczać.
Mowa o witrynie Polskiej Organizacji Turystycznej, rządowej agencji, która jest naszą wizytówką, a przynajmniej powinna. Wędrując po internetowych szlakach miast takich jak Ciechocinek czy Miechów, nie mogłem powstrzymać się od recenzji strony o adresie pot.gov.pl.
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to archaiczna architektura strony, popularna pod koniec lat 90. Co gorsze, wędrówka z podstrony na stronę itd. powoduje, że witryna z każdym razem ładuje się od początku, z całym swym inwentarzem, a to w przypadku wolniejszych łączy przyprawia o zimne poty (czy adres strony: pot.gov.pl przypadkiem nie nawiązuje do takich odczuć?).
Jak wszyscy wiemy, na szlaku najważniejsza jest dobra nawigacja, której na tej stronie po prostu nie ma! Brakuje odnośników, kategorii, które usystematyzowałyby informacje.
Strona POT-u jest obudowana banerami, które kierują nas do oddzielnych projektów organizacji. Wiele z nich ma serwisy o wiele bardziej przyjazne i profesjonalne niż serwis matczyny, a to źle świadczy o samej organizacji. Strona ta nie powinna być przecież zbiorem linków, a zbiorem najważniejszych informacji. Dopiero potem powinna kierować na serwisy dedykowane.
To wszystko jednak nic. Rządowa agencja turystyczna zaprasza do naszego kraju zagranicznych dziennikarzy, to część jej misji. Pozostaje jednak mieć nadzieję, że nie robi tego za pośrednictwem swojej strony, chociażby z tego względu, że nie ma na niej opcji zmiany wersji językowej. Może to i lepiej, bo sposób publikowania informacji zatrzymał się na etapie szkolnej podstawówki. Np. tytuł informacji nie specjalnie odróżnia się od reszty treści, w kilku przypadkach miesza się z banerami, przez co jest zupełnie niewidoczny.
Standardem poprawnej architektury publikacji informacji na stronie głównej jest użycie zajawki oraz odnośnika do pełnej treści na podstronie (czyli rozwinięcia zajawki). Na stronie głównej POT, w wielu przypadkach, informacja jest publikowana w pełni, a odnośnik kieruje z kolei na podstronę, gdzie znajduję się ten sam tekst! Ponieważ, jak wspomniałem wcześniej, strona za każdym razem ładuje się od początku, wprowadza to w szewski nastrój.
To, czego mi brakuje, a co jest standardem na stronach o charakterze agencji rządowych, to możliwości zmiany wielkości czcionki. Nie znam też celu umieszczenia w górnym prawym rogu wyszukiwarki światowych biur POT-u, ponieważ po wybraniu konkretnego nic się nie dzieje…
Organizacja jest za to aktywna na facebooku – 7,5 tys. fanów robi wrażenie, ale o swoim profilu na You Tubie zapomniała około 2 lata temu, wtedy też administrator wrzucił ostatni z 15 filmów promujących nasz kraj. Warto przy tym zauważyć, że profil ma świetny adres służący promocji Polski za granicą: youtube.com/poland
Redaktorzy uznali zapewne, że nasz kraj można promować z każdej strony, oprócz internetowej.
POWIĄZANE WPISY
5 listopada 2024
Turystyczna Organizacja Otwarta: „Pomoc MSiT to fikcja”
Po wrześniowej powodzi, która dotknęła Polskę, Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło…
1 Komentarz7 Minuty
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty
1 marca 2024
Europ Assistance Polska podsumowuje ferie zimowe 2024
Ferie zimowe dobiegły już końca. W tym roku mocno zdominowały je zagraniczne kierunki.…
0 Komentarzy3 Minuty
11 grudnia 2023
Silny złoty sprzyja wyjazdom zagranicznym
Końcówka 2023 roku może skłaniać do planowania zagranicznych wyjazdów. Wszystko dlatego,…
0 Komentarzy6 Minuty
4 lipca 2023
Andrzej Gut-Mostowy: chciałbym po wyborach odpowiadać za turystykę. Mam koncepcję, co robić dalej dla branży [WYWIAD]
"Nie jest wcale wykluczone, że po wyborach, w przypadku stworzenia rządu przez…
1 Komentarz20 Minuty
15 maja 2023
Branża czeka na spotkanie z UOKiK. Przepis „turystycznej” ustawy rozwiązuje problem z cenami? [OPINIA PRAWNA]
Branża chciałaby omówić z UOKiK zastrzeżenia do sposobu prezentowania dynamicznych cen w…
0 Komentarzy11 Minuty
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
1 Komentarz14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty