Coraz chętniej zagraniczni inwestorzy kupują hotele w Polsce
Do największych transakcji zawartych w segmencie hotelowym w ostatnim czasie należał m.in. zakup hotelu Sheraton Warsaw przez Patron Capital od Benson Elliot i Walton Street, hotelu Holiday Inn w Gdańsku przez Union Investment, czy hotelu Radisson Collection w Warszawie.
Według szacunków Walter Herz, wartość umów kupna/sprzedaży, które zawarte zostały w minionym roku we wszystkich segmentach rynku nieruchomości w Polsce wyniosła łącznie 7,7 mld euro. Tym samym, poprawiony został rekordowy wynik z 2018 roku, w którym podpisane kontrakty przyniosły 7,2 mld euro.
Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz, powiedział: “W minionym roku mogliśmy obserwować wyraźne ożywienie w segmencie hotelowym, w którym zrealizowane zostały transakcje o wartości około 290 mln euro. Już w pierwszym półroczu 2019 roku osiągnięty wynik – 150 mln euro był wyższy niż w całym 2018 roku, w którym wartość transakcji wyniosła 120 mln euro. Odnotowany, ponad dwukrotnie wyższy rezultat pokazuje, że ta klasa aktywów jest coraz bardziej atrakcyjna dla globalnych inwestorów, choć ich udział w całym wolumenie transakcyjnym jest wciąż niewielki.
Wyraźnie większą popularnością cieszy się rynek hotelowy, który zyskuje zainteresowanie inwestorów instytucjonalnych i private equity, planujących dywersyfikację swoich portfeli nieruchomości.”
Hotele w Polsce kupują przede wszystkim inwestorzy z Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Także kapitał z Azji i Bliskiego Wschodu ma już za sobą pierwsze transakcje w tym segmencie. Na uwagę zasługuje fakt, że wzrasta grupa inwestorów, którzy dotychczas nie interesowali się tymi aktywami, jak również takich którzy dotąd nie byli obecni na naszym rynku.
Coraz ciekawsza oferta
Segment hotelowy przyciąga ich między innymi coraz ciekawszą ofertą i zmianami w strukturze działalności operatorów. Coraz popularniejszy na rynku hotelowym jest bowiem najem budynków, który gwarantuje właścicielom bardziej stabilny zysk niż umowy franczyzowe, czy kontrakty na zarządzanie. Niektóre z obecnych w Polsce sieci hotelowych i tych planujących dopiero wejść do Polski oferują długoletni, bezpośredni najem nieruchomości, który jest atrakcyjniejszą formą zabezpieczenia dla inwestorów i deweloperów, bo na 20-25 lat całe ryzyko związane z prowadzeniem hotelu przerzucone zostaje na dzierżawcę będącego równocześnie franczyzodawcą i operatorem. W takim przypadku łatwiej jest też zbyć nieruchomość, przy wyższych stopach kapitalizacji, bo w długiej perspektywie czasu oferuje stabilny przepływ finansowy.
Liczba produktów hotelowych urośnie
Stąd w kilku realizowanych aktualnie w Warszawie dużych inwestycjach multifunkcyjnych część powierzchni najmu przeznaczona jest dla najemców hotelowych. Można się spodziewać, że wiele z budowanych obiektów w krótkim czasie po zakończeniu realizacji zmieni właściciela. Przyniesie to także w tym roku większą liczbę transakcji z udziałem produktów hotelowych, objętych umowami najmu bezpośredniego i pośredniego. To z kolei przełoży się na kolejny wzrost wolumenu i wartości transakcji w tym segmencie.
POWIĄZANE WPISY
20 listopada 2024
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętuje swoje 25-lecie
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętował jubileusz 25-lecia swojej działalności.…
0 Komentarzy1 Minuty
14 listopada 2024
Arche otwiera nowy hotel w XIX-wiecznym klasztorze we Wrocławiu
Rusza kolejny, dwudziesty pierwszy obiekt Arche — największej w kraju sieci hotelowej z…
0 Komentarzy4 Minuty
14 listopada 2024
IGHP: stabilny październik w hotelach
Wyniki października w hotelach okazały się podobne do wrześniowych, głównie dzięki…
0 Komentarzy4 Minuty
7 listopada 2024
Sieć Mercure otworzyła pierwszy hotel w Bułgarii
Mercure, marka hotelowa grupy Accor, otworzyła pierwszy obiekt w Bułgarii – Mercure Sofia…
0 Komentarzy1 Minuty
4 listopada 2024
Sieć a&o Hostels otworzyła pierwszy hostel w Belgii
Europejska sieć hosteli a&o Hostels otworzyła pierwszy obiekt w Belgii – a&o Antwerpen…
0 Komentarzy1 Minuty
30 października 2024
Accor z przychodem 1,4 mld euro w III kwartale 2024
Grupa Accor zamknęła trzeci kwartał 2024 z przychodami wynoszącymi 1,434 mld euro, co…
0 Komentarzy1 Minuty
28 października 2024
B&B Hotels redukuje emisję CO2 i walczy z marnowaniem żywności
Sieć B&B Hotels opublikowała raport za 2023 rok, w którym podsumowuje swoje działania na…
0 Komentarzy4 Minuty
25 października 2024
Travelist.pl: listopadowe wyjazdy zyskują na popularności. Polacy wybierają góry i morze
Od kilku lat koniec wakacji nie oznacza końca sezonu urlopowego. Wzrost liczby rezerwacji…
0 Komentarzy3 Minuty
25 października 2024
Marriott International wprowadza program Connect Responsibly. Marka stawia na zrównoważony rozwój w organizacji spotkań
Marriott International ogłosił wprowadzenie programu Connect Responsibly, który ma na…
0 Komentarzy3 Minuty