Costa Cruises ogranicza emisję gazów dzięki zasilaniu lądowemu

7 czerwca Costa Diadema, statek floty Costa Cruises, po raz pierwszy skorzystał z zasilania lądowego podczas postoju w porcie w Kilonii, co znacząco ograniczyło bezpośrednią emisję gazów z silników. W ramach planów dekarbonizacji, firma pracuje nad dalszą poprawą efektywności energetycznej floty i wspieraniem innowacji w infrastrukturze portowej, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku.

Po zakończeniu testów integracyjnych przeprowadzonych w ostatnich tygodniach, Costa Diadema mogła być w pełni zaopatrzona w system zasilania z lądu w terminalu wycieczkowym Ostuferhafen, który zapewniał energię niezbędną do obsługi gości i pracy personelu podczas pobytu na nabrzeżu.

W ten sposób statek mógł wyłączyć silniki, ograniczając bezpośrednią emisję gazów do atmosfery. Korzystanie z zasilania lądowego w porcie w Kilonii jest planowane podczas wszystkich 16 zawinięć statku przewidzianych do końca lata. Podczas letniego sezonu 2024 Kilonia będzie ważnym portem dla tras Costa w Europie Północnej, gdzie statek będzie zawijać w każdy piątek w ramach tygodniowego planu zwiedzania norweskich fiordów.

„Debiut wykorzystania energetyki lądowej w naszej flocie to kolejny krok na drodze do dekarbonizacji. Ten ważny dla Costa Cruises wynik został osiągnięty dzięki udanej współpracy z portem w Kilonii. Jesteśmy w pełni zaangażowani w ciągłą poprawę efektywności ekologicznej naszych statków zarówno podczas żeglugi, jak i podczas postoju w portach” – powiedział Mario Zanetti, prezes Costa Cruises.

Ambicją Costa Cruises jest eksploatacja floty o zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r. W związku z tym firma pracuje nad dalszą poprawą efektywności energetycznej floty i wspieraniem innowacji w infrastrukturze portowej. Częścią tej ścieżki było wybudowanie pierwszych statków napędzanych skroplonym gazem ziemnym LNG (Costa Toscana i Costa Smeralda); zobowiązanie do wyposażenia swojej floty w przyłącze do zasilania z lądu oraz do ścisłej współpracy z władzami portowymi w celu wspierania szerszego stosowania tej technologii; wprowadzenie zaawansowanych systemów jakości powietrza (AAQS) na statkach innych niż te zasilane LNG w celu poprawy jakości powietrza i ograniczenia emisji w portach i na morzu; przeprojektowanie tras w celu zmniejszenia zużycia paliwa; i wiele innych inicjatyw.

Aby stale poprawiać efektywność środowiskową swojej floty, Costa korzysta ze wsparcia Działu Dekarbonizacji Morskiej Carnival, utworzonego specjalnie w celu opracowywania i testowania nowych technologii w celu zmniejszenia wpływu na środowisko. Przykładami tych technologii są innowacyjny system akumulatorów litowo-jonowych; ogniwa paliwowe zasilane metanolem; nowe metody wychwytywania i składowania dwutlenku węgla, a także niskoemisyjne paliwa alternatywne, takie jak bio-LNG czy skroplony biometan.