Cypr wprowadza certyfikaty produktów turystycznych
Ministerstwo Turystyki Cypru przygotowało 12 grup certyfikatów produktów turystycznych. Firmy, hotele, restauracje, producenci z Cypru, po spełnieniu określonych warunków, będą mogli przystąpić do programu.
Certyfikaty można zdobywać w jednej z 12 grup tematycznych.
1. Commandaria
Według założeń Ministerstwa Turystyki, turyści podążający szlakiem wina Commandaria, będą mogli odkryć kulturę i tradycję związaną z produkcją jednego z najstarszych nazwanych win na świecie. Commandaria zajęła pierwsze miejsce w pierwszym międzynarodowym konkursie winiarskim, który odbył się w 1224 roku pod nazwą „La Bataille des Vins”. Prawo do produkcji wina ma 14 wiosek na wyspie, w których można zobaczyć muzea, winnice i wziąć udział w warsztatach.
2. Śniadanie cypryjskie
Śniadanie oparte na lokalnych produktach, wytwarzanych przez lokalnych, drobnych rzemieślników, będzie można zjeść w hotelach i restauracjach oznakowanych znakiem marki „Cyprus Breakfast”. Posiłki dadzą szansę turystom poznać oryginalne smaki i aromaty towarzyszące Cypryjczykom od tysięcy lat.
3. Smak Cypru podczas wspaniałej podróży
Znak jakości „Taste Cyprus Delightful Journeys” potwierdzał będzie autentyczność nagród oraz przestrzeganie przez firmy gastronomiczne określonych i powszechnie akceptowanych (wcześniej ustalonych) kryteriów w odniesieniu do cypryjskich standardów kulinarnych. Firmy, które chcą zostać ambasadorami cypryjskiej tożsamości gastronomicznej, takie jak restauracje i punkty gastronomiczne w hotelach i kwaterach agroturystycznych, małe branże wytwarzające produkty lokalne oraz detaliści sprzedający produkty lokalne, mogą ubiegać się o certyfikację, o ile spełniają właśnie wspomniane standardy.
4. Szlaki wina
Szlaki wina na Cyprze utworzono dzięki środkom z Funduszy Europejskich w latach 2004-2006 oraz 2007-2013. W ramach projektu stworzono siedem tras, na których znajdują się z winiarnie, restauracje, tawerny/tawern i wiele innych interesujących miejsc (tj. kościołów, muzeów itp.). Trasy zostały stworzone na podstawie ich położenia geograficznego i rdzennych odmian winorośli każdego regionu: 1) Laona – Akamas, 2) Vouni Panagias-Ampelitis, 3) Dolina Diarizos, 4) Krasochoria Lemesou (wioski winiarskie w Lemesos), 5) Commandaria, 6) Pitsilia, 7) Górska Larnaka – Nikozja.
5. Kolorowe wioski Cypru
Projekt „Kolorowe wioski Cypru” został stworzony z myślą o propagowaniu zasad zrównoważonego rozwoju wśród mieszkańców wsi. Ma wzmocnić tożsamość i świadomość bogactwa naturalnego i dziedzictwa kulturowego. Ministerstwo Turystyki chce wspomagać rozwój gospodarstw agroturystycznych i promować pobyty w nich a także promować turystykę przyrodniczą wokół mało znanych wiosek.
6. Przyjaźni weganom
Projekt stworzony w związku z rosnącym zainteresowaniem produktami roślinnymi. Coraz więcej turystów pyta w restauracjach o opcje przyjazne weganom i Ministerstwo Turystyki chce utworzyć listę licencjonowanych placówek, które spełniają te wymagania żywieniowe.
7. Szlaki przyrodnicze
Utworzono sieć szlaków, utrzymywanych przez cały rok i odpowiednio oznakowanych – do uprawiania turystyki pieszej, trekkingowej i biegowej. Szlaki poprowadzono przez najciekawsze krajobrazowo i przyrodniczo tereny.
8. Geopark Troodos
Góry Troodos zbudowane są z unikalnego kompleksu skał – ofiolitów, które są unikatem geologicznym, który powstał 90 milionów lat temu, 8000 metrów poniżej poziomu morza. Geopark Troodos znajduje się w centralnej części Cypru, a jego powierzchnia wynosi około 137 000 hektarów (1147 kilometrów kwadratowych), co stanowi 15 proc. całkowitej powierzchni Cypru. Położony jest na wysokości od 300 metrów do najwyższego szczytu Olimpu, który wznosi się na 1952 m. Obejmuje 110 gmin o łącznej populacji około 25 000 mieszkańców. Region to połączenie ciekawych formacji geologicznych ze górskim środowiskiem naturalnym geologiczne z unikalnym środowiskiem naturalnym oraz długą historią osadnictwa. W 2015 roku Geopark Troodos został oficjalnie wpisany na listę Światowych Geoparków UNESCO.
9. Błękitne Flagi
W 2021 roku na Cyprze aż 69 plaż oznaczonych było Błękitną Flagą (2021) – oznakowaniem ekologicznym przyznawanym plażom i marinom na całym świecie, które spełniają wysokie standardy. Wody cypryjskie od lat nazywane są „Najczystszymi wodami do kąpieli w Europie”, Plaże Cypru mają najlepszą jakość wody w UE. Według Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) Cypr miał najwyższy odsetek kąpielisk o doskonałej jakości wody w Unii Europejskiej – 100 proc.
10. Parki tematyczne Cypru
„Parki tematyczne Cypru” to projekt obejmujący parki rozrywki, które mają spełniać wszelkie warunki najnowocześniejszych tego typu atrakcji. Poprzez wprowadzenie certyfikacji Ministerstwo Turystyki chce podnieść jakość tego produktu. Głównymi celami są: wzbogacenie produktu turystycznego, oferowanie różnorodnych możliwości rekreacyjno-edukacyjnych i wreszcie wzmocnienie społeczności lokalnych. Parki tematyczne to inwestycje, których architektura, design, działalność i pokazy opierają się na jednej lub kilku osiach tematycznych. Ponadto mają być przyjazne dla środowiska i służyć rozrywce oraz edukacji społeczeństwa.
11. Wioski Bożonarodzeniowe
Po raz pierwszy w historii w pięciu górskich wioskach na Cyprze, zorganizowane zostały tzw. Bożonarodzeniowe wioski (Christmass villages). Mają być jednym ze sposobów popularyzacji wypoczynku w górach Troodos i wydłużenia w nich sezonu turystycznego.
Według cypryjskiego Ministerstwa Turystyki, Bożonarodzeniowe wioski, to także okazja do poznania tradycyjnych, lokalnych wyrobów rzemieślniczych oraz degustacji miejscowych specjałów kuchni i trunków.
Na razie działają w centrum pięciu wiosek: Agros, Platres, Kyperounta, Kalopanagiotis i Kakopetria. Na głównych ustawione są stragany, budki z produktami lokalnymi, drzewa rosnące wokół przystrojone są świecącymi lampkami, obok stoją przystrojone choinki. Każda wioska stara się pokazać najbardziej charakterystyczne dla siebie wyroby, napoje.
12. Serce ziemi legend
Ministerstwo Turystyki zaprojektowało trasę turystyczną, prowadzącą przez obszary centralne Cypru. Trasa nazywa się „Heartland of Legends” i składa się z trasy głównej, która wiedzie przez tereny wiejskie, górskie i odległe, oraz kilku mniejszych tras tematycznych, które rozpoczynają się lub kończą wzdłuż głównej trasy. Można ją pokonywać pieszo, rowerem lub samochodem, podczas wycieczek jednodniowych lub zaprojektować kilka dnia na szlaku.
Cypr to wyspa legend i opowieści. Niemal każde miejsce, wieś, góra, rzeka, niezliczone skały, drzewa, pomniki mają swoją magiczną historię – o pochodzeniu nazwy, jej znaczeniu, powstaniu. Wiele miejsc związanych jest z mitami o pobycie bogów na Wyspie Afrodyty.
Dobrą bazą do wycieczek w celu poznania certyfikowanych produktów na Cyprze są hotele: Imperial Beach Louis w Pafos, Royal Apollonia Hotel w Limassol oraz Forest Park Hotel w Platres.
POWIĄZANE WPISY
15 listopada 2024
Rekordowe targi WTM w Londynie. Ponad 4 tys. wystawców z całego świata
W dniach 5-7 listopada 2024 roku londyńskie hale ExCeL gościły największe w historii…
0 Komentarzy2 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
28 października 2024
Dubaj szykuje się na zakupowe szaleństwo
Rozrywka na żywo, koncerty gwiazd, wyjątkowe oferty i zakupowe szaleństwo w czystej…
0 Komentarzy1 Minuty
23 października 2024
Saksonia zaprasza na jarmarki bożonarodzeniowe
Saksończycy od wieków słyną z kultywowania tradycji bożonarodzeniowych. Nie bez kozery…
0 Komentarzy5 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
9 października 2024
Rekordowy wzrost zainteresowania Austrią wśród polskich turystów
0 Komentarzy3 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty
5 października 2024
Afera dziennikarza BBC. Brak wózków pokładowych dotyczy większości przewoźników
Frank Gardner, dziennikarz BBC podróżując z Warszawy do Londynu spotkał się z brakiem…
0 Komentarzy3 Minuty