Część wniosków firm do PFR odrzucana. Przyczyna to najprawdopodobniej błąd w systemie
Prawidłowe PKD kwalifikujące do złożenia wniosku w programie „tarcza finansowa 2.0” dla MŚP, a mimo to wniosek – odrzucony. Firmy między innymi z sektora usług turystycznych borykają się z problemem systemowym. Nie wiadomo, kiedy zostanie on wyeliminowany. PFR nie odnosi się oficjalnie do sprawy.
Część firm, które uprawnione są do uzyskania subwencji z PFR w ramach „tarczy finansowej 2.0” spotyka się z niespodziewaną odmową. W odpowiedzi na złożony wniosek otrzymują informację:
„Zweryfikowane PKD firmy nie kwalifikuje do udziału w programie. Prosimy o sprawdzenie w odpowiednich rejestrach wpisu w zakresie PKD na daty wskazane w warunkach programu.”
Prawidłowe PKD, wniosek odrzucony
Nasi informatorzy zgłaszający problem sprawdzili wszystko w KRS i nie rozumieją sytuacji – mają zarejestrowane prawidłowe PKD, a mimo to nie mogą otrzymać subwencji. Na infolinii PFR słyszą o „błędzie”, nie otrzymują jednak informacji o tym, z czego on wynika i kiedy zostanie wyeliminowany.
„Zgłosiliśmy sprawę do PFR, najprawdopodobniej jest to błąd systemowy. Będzie on naprawiony, ale nie mamy wiedzy o tym, kiedy to nastąpi” – informuje Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.
Do tej pory problem do izby zgłosiło kilkanaście firm. Przeważnie problem dotyczy kodu 79.11.A, czyli agentów turystycznych. Z komentarzy na profilu PFR na Facebooku wynika jednak, że błąd nie dotyczy tylko jednego rodzaju działalności.
„Faktycznie, wygląda na to, że występuje błąd przy pobieraniu PKD z systemu. Na razie wydaje się ze jest rzadki, bo dość dużo firm dostało już subwencje. Trzeba podkreślić, że program wszedł w życie „bezboleśnie”. Na tle innych pomocy jest najlepiej przeprowadzony organizacyjnie” – mówi Łukasz Adamowicz, wiceprezes Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel.
Błąd systemowy to nie jedyny problem firm
Podkreśla, że dla branży MICE, m.in. organizatorów i agencji incentive, nadal największym problemem jest limit dotacji przysługującej w przeliczeniu na jednego pracownika. Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń nadal próbuje oszacować jego skalę, co utrudnione jest przez fakt, że firmy, które wyczerpały ten limit w ramach „tarczy 1.0” nie mogą w ogóle złożyć wniosku w „tarczy 2.0”
Łukasz Adamowicz zwraca też uwagę na inny problem dotyczący kodów PKD, które stanowią główny wskaźnik kwalifikujący firmy do pomocy. Od 1 stycznia nastąpiła zmiana niektórych kodów PKD, a stare przestały istnieć. Część firm zdążyła wprowadzić już zmianę, ale ci, którzy tego nie zrobili – mogą mieć problem z uzyskaniem subwencji. Dotyczy to na przykład części firm z branży transportowej.
PKD w CEiDG można zmienić wstecznie
„Mamy świadomość, że może wystąpić taki problem. Nie dlatego, że znamy już przypadek firmy, którą to dotknęło, ale dlatego, że wiemy o zmianie w kodach PKD od 1 stycznia. Obecnie sprawdzamy, czy to w negatywny sposób wpływa na przedsiębiorców” – mówi Paweł Niewiadomski, prezes PIT.
Zwraca też uwagę na to, że być może istnieje rozwiązanie dla firm, które z powodu braku aktualizacji kodu PKD mają problem z uzyskaniem wsparcia.
„Zmiany w PKD można dokonać w CEiDG wstecznie. W KRS jest to przetwarzane na bieżąco, ale w CEiDG wygląda to inaczej. A więc teoretycznie, jeśli ktoś jest pewien, że ma inną przeważającą inną działalność, to może tę informację uzupełnić z datą wsteczną. Jeśli może to wykazać w razie kontroli – która będzie wtedy bardzo prawdopodobna, to czemu miałby tego nie zrobić?” – zauważa Paweł Niewiadomski.
„Ale jaka będzie opinia ostateczna administracji w tej sprawie i czy taka zamiana będzie akceptowana przez PFR i inne podmioty udzielające wsparcia – jeszcze nie wiemy. Na pewno mamy w tej chwili w tej sprawie bardzo dużo pytań od przedsiębiorców” – dodaje.
PFR nie odniósł się do momentu publikacji do naszego pytania o to, kiedy można spodziewać się wyeliminowania błędu.
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
28 listopada 2024
Exim Tours podsumował sezon letni: wzrost liczby klientów o 30 proc.
Exim Tours podsumował sezon letni 2024, odnotowując blisko 30 proc. wzrost liczby…
0 Komentarzy4 Minuty