Decyzja Prezesa UOKiK dotycząca Travelist. Kto odpowiada za sprzedaż na platformie?
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie, nakładając na platformy handlowe rozszerzone obowiązki informacyjne. Prezes UOKiK niedawno podjął decyzję dotyczącą serwisu Travelist, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług turystycznych. Serwis nie klarował jednoznacznie, kto jest odpowiedzialny za sprzedaż na platformie, co skłoniło Prezesa do interwencji. W odpowiedzi spółka zobowiązała się do wprowadzenia zmian na swojej stronie internetowej oraz do przyznania użytkownikom 50 zł do wykorzystania na Travelist.pl.
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie. Jedne z wprowadzonych zmian dotyczą rozszerzonych obowiązków informacyjnych platform handlowych. Prezes UOKiK od początku obowiązywania nowych przepisów sprawdza czy są prawidłowo stosowane. Najnowsze działanie Prezesa UOKiK związane z dyrektywą Omnibus to decyzja zobowiązująca wobec spółki Travelist – serwisu, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług i produktów turystycznych.
Na Travelist.pl brakowało informacji wymaganych przez dyrektywę Omnibus – serwis nie określał bezpośrednio i w widocznym miejscu, że prezentuje oferty pochodzące od przedsiębiorców, ani jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony i mogły one być niezrozumiałe dla użytkowników. Tymczasem z perspektywy konsumentów dane te pozwalają ustalić przysługujące im prawa i sprawdzić – na przykład – do kogo powinni się zwrócić w przypadku reklamacji czy problemów z dokonaniem płatności.
„Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes Urzędu zobowiązał spółkę do zmiany miejsca publikacji i treści komunikatów przekazywanych w serwisie, tak aby użytkownicy mogli do nich trafić intuicyjnie, już z poziomu strony głównej. Teraz spółka bezpośrednio wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie, zaś platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu Travelist.pl, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności oraz wystawiania opinii w serwisie.
Ponadto konsumentom, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia przez Travelist wskazanych powyżej obowiązków informacyjnych, spółka przyzna środki w wysokości 50 zł do wykorzystania w serwisie Travelist.pl. Użytkownicy platformy, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą złożyć reklamację w ciągu 30 dni od momentu, w którym spółka indywidualnie poinformuje ich o decyzji Prezesa UOKiK.
To nie jedyne działanie Prezesa Urzędu w sprawie przestrzegania obowiązku informacyjnego wynikającego z dyrektywy Omnibus. Wielu przedsiębiorców – po interwencji UOKiK – zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Dotyczy to dostawców takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Prezes UOKiK prowadzi również dwa postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom – Zalando i Booking.
POWIĄZANE WPISY
31 stycznia 2025
Do Kapadocji z Turkish Airlines
28 stycznia w Ambasadzie Turcji na zaproszenie Turkish Airlines odbyło się spotkanie…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Katowice Airport: prawie 6,39 mln pasażerów w 2024 roku
Po raz pierwszy w dziejach Katowice Airport obsłużono ponad 6 mln pasażerów w ciągu…
0 Komentarzy4 Minuty
8 stycznia 2025
Wejściówkę do nowego Business Lounge w Chicago PLL LOT oraz udział w Paradzie 3 maja razem z reprezentacją PLL LOT wylicytujemy w piątkowej Gali Waszej Turystyki
Już w ten piątek odbędzie się czwarta edycja Gali Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
2 stycznia 2025
Anex Tour partnerem IV Gali Waszej Turystyki
Partnerem IV Gali Waszej Turystyki dołączyło biuro Anex Tour. Wydarzenie odbędzie się już…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Rada Nadzorcza PPL S.A. odwołała Monikę Niewczas z funkcji członka zarządu
19 grudnia 2024 roku Rada Nadzorcza Polskich Portów Lotniczych S.A. podjęła decyzję o…
0 Komentarzy1 Minuta
11 marca 2025
Ferie 2025: Kołobrzeg i Szklarska Poręba na topie
Polacy nie rezygnują z podróży, ale wybierają mądrzej. Ferie zimowe 2025 przyniosły…
0 Komentarzy4 Minuty
7 marca 2025
Światowa branża turystyczna spotkała się na ITB Berlin 2025
Z rekordową liczbą 5800 wystawców z ponad 170 krajów, ITB Berlin 2025 otworzyło swoje…
0 Komentarzy4 Minuty
24 lutego 2025
Więcej niż all inclusive. Z Itaką do Turcji
Turcja łączy warunki naturalne z nowoczesną infrastrukturą, dopasowaną do potrzeb turysty…
0 Komentarzy9 Minuty
13 lutego 2025
Dubaj coraz popularniejszy. Liczba zagranicznych turystów wzrosła o 9 proc.
Zgodnie z danymi Departamentu Gospodarki i Turystyki Dubaju (DET) w okresie od stycznia…
0 Komentarzy5 Minuty
31 stycznia 2025
Do Kapadocji z Turkish Airlines
28 stycznia w Ambasadzie Turcji na zaproszenie Turkish Airlines odbyło się spotkanie…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Katowice Airport: prawie 6,39 mln pasażerów w 2024 roku
Po raz pierwszy w dziejach Katowice Airport obsłużono ponad 6 mln pasażerów w ciągu…
0 Komentarzy4 Minuty
8 stycznia 2025
Wejściówkę do nowego Business Lounge w Chicago PLL LOT oraz udział w Paradzie 3 maja razem z reprezentacją PLL LOT wylicytujemy w piątkowej Gali Waszej Turystyki
Już w ten piątek odbędzie się czwarta edycja Gali Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
2 stycznia 2025
Anex Tour partnerem IV Gali Waszej Turystyki
Partnerem IV Gali Waszej Turystyki dołączyło biuro Anex Tour. Wydarzenie odbędzie się już…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Rada Nadzorcza PPL S.A. odwołała Monikę Niewczas z funkcji członka zarządu
19 grudnia 2024 roku Rada Nadzorcza Polskich Portów Lotniczych S.A. podjęła decyzję o…
0 Komentarzy1 Minuta
11 marca 2025
Ferie 2025: Kołobrzeg i Szklarska Poręba na topie
Polacy nie rezygnują z podróży, ale wybierają mądrzej. Ferie zimowe 2025 przyniosły…
0 Komentarzy4 Minuty
7 marca 2025
Światowa branża turystyczna spotkała się na ITB Berlin 2025
Z rekordową liczbą 5800 wystawców z ponad 170 krajów, ITB Berlin 2025 otworzyło swoje…
0 Komentarzy4 Minuty
24 lutego 2025
Więcej niż all inclusive. Z Itaką do Turcji
Turcja łączy warunki naturalne z nowoczesną infrastrukturą, dopasowaną do potrzeb turysty…
0 Komentarzy9 Minuty
13 lutego 2025
Dubaj coraz popularniejszy. Liczba zagranicznych turystów wzrosła o 9 proc.
Zgodnie z danymi Departamentu Gospodarki i Turystyki Dubaju (DET) w okresie od stycznia…
0 Komentarzy5 Minuty
31 stycznia 2025
Do Kapadocji z Turkish Airlines
28 stycznia w Ambasadzie Turcji na zaproszenie Turkish Airlines odbyło się spotkanie…
0 Komentarzy2 Minuty