Decyzja Prezesa UOKiK dotycząca Travelist. Kto odpowiada za sprzedaż na platformie?
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie, nakładając na platformy handlowe rozszerzone obowiązki informacyjne. Prezes UOKiK niedawno podjął decyzję dotyczącą serwisu Travelist, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług turystycznych. Serwis nie klarował jednoznacznie, kto jest odpowiedzialny za sprzedaż na platformie, co skłoniło Prezesa do interwencji. W odpowiedzi spółka zobowiązała się do wprowadzenia zmian na swojej stronie internetowej oraz do przyznania użytkownikom 50 zł do wykorzystania na Travelist.pl.
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie. Jedne z wprowadzonych zmian dotyczą rozszerzonych obowiązków informacyjnych platform handlowych. Prezes UOKiK od początku obowiązywania nowych przepisów sprawdza czy są prawidłowo stosowane. Najnowsze działanie Prezesa UOKiK związane z dyrektywą Omnibus to decyzja zobowiązująca wobec spółki Travelist – serwisu, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług i produktów turystycznych.
Na Travelist.pl brakowało informacji wymaganych przez dyrektywę Omnibus – serwis nie określał bezpośrednio i w widocznym miejscu, że prezentuje oferty pochodzące od przedsiębiorców, ani jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony i mogły one być niezrozumiałe dla użytkowników. Tymczasem z perspektywy konsumentów dane te pozwalają ustalić przysługujące im prawa i sprawdzić – na przykład – do kogo powinni się zwrócić w przypadku reklamacji czy problemów z dokonaniem płatności.
„Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes Urzędu zobowiązał spółkę do zmiany miejsca publikacji i treści komunikatów przekazywanych w serwisie, tak aby użytkownicy mogli do nich trafić intuicyjnie, już z poziomu strony głównej. Teraz spółka bezpośrednio wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie, zaś platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu Travelist.pl, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności oraz wystawiania opinii w serwisie.
Ponadto konsumentom, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia przez Travelist wskazanych powyżej obowiązków informacyjnych, spółka przyzna środki w wysokości 50 zł do wykorzystania w serwisie Travelist.pl. Użytkownicy platformy, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą złożyć reklamację w ciągu 30 dni od momentu, w którym spółka indywidualnie poinformuje ich o decyzji Prezesa UOKiK.
To nie jedyne działanie Prezesa Urzędu w sprawie przestrzegania obowiązku informacyjnego wynikającego z dyrektywy Omnibus. Wielu przedsiębiorców – po interwencji UOKiK – zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Dotyczy to dostawców takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Prezes UOKiK prowadzi również dwa postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom – Zalando i Booking.
POWIĄZANE WPISY
24 czerwca 2024
Mazowsze – dzieci nie będą się tu nudzić!
Mazowsze to kraina, która zachwyca swoją różnorodnością – znajdziemy w niej zarówno…
0 Komentarzy7 Minuty
20 czerwca 2024
Travel Concierge świętował 13. urodziny
Miał być okrągły dziesiąty jubileusz, ale stanęła mu na drodze pandemia. W zamian 13…
0 Komentarzy2 Minuty
12 czerwca 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Wiola Samborska o zielonych wydarzeniach w miejskiej oazie
Hydropolis, Centrum Edukacji Ekologicznej we Wrocławiu, zaprasza na zielone eventy, które…
0 Komentarzy1 Minuty
10 czerwca 2024
Emirates: nowe bezpośrednie połączenie z Dubaju do Antananarywy
3 września tego roku Emirates rozpocznie loty do Madagaskaru, oferując pasażerom większy…
0 Komentarzy3 Minuty
4 czerwca 2024
Piknik nad Odrą: 70 tys. odwiedzających i świetna rozrywka
W dniach 11 i 12 maja br. Festiwal Podróży i Czasu Wolnego Piknik nad Odrą świętował na…
0 Komentarzy7 Minuty
3 czerwca 2024
Kraków Airport w maju: ponad milion pasażerów i wzrost o 20 proc. rok do roku
W maju z usług Kraków Airport skorzystało 1 006 407 pasażerów, czyli o 34 więcej niż w…
0 Komentarzy1 Minuty
29 maja 2024
„Dolny Śląsk dla każdego” – region dostępny dla wszystkich
Najnowsza kampania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego pokazuje region od…
0 Komentarzy4 Minuty
27 maja 2024
Turystyka wytchnieniowa. Szanse i wyzwania dla branży turystycznej
Turystyka wytchnieniowa – wypoczynek, który obejmuje nie tylko dzieci z…
0 Komentarzy10 Minuty
23 maja 2024
Seszele: wyspiarski klimat, który trzeba poczuć
Archipelag Seszeli to jedna z najbardziej ekskluzywnych i zdecydowanie najpiękniejszych…
0 Komentarzy5 Minuty