Diners Club Polska: Polacy najchętniej odpoczywają w kraju
Według wyników badań Diners Club Polska, w 2019 roku na wakacje wyjechało prawie 54 proc. Polaków. 35,5 proc. z nich podróżowała po kraju, a zagranice wybrało się 18,3 proc., z czego prawie 11 proc. wypoczywała na terenie Unii Europejskiej.
Rok temu kierunki były podobne. Na blisko 70 proc. wyjeżdżających, wypoczynek w Polsce wybrało 41,7 proc. ankietowanych. Drugą najpopularniejszą destynacją była UE. Podróż do dalszych zakątków świata, poza Starym Kontynentem, wybrało 3,4 proc. badanych.
Słabsze lato
W porównaniu do 2018 roku tegoroczny sezon wakacyjny okazał się słabszy. Letni wyjazd zaplanowało aż o ponad 15 pkt. proc. mniej Polaków. Nie znaczy to jednak, że nasi rodacy zaczęli mniej podróżować.
Monika Masztakowska z Diners Club Polska, powiedziała: „Naszym zdanie najbardziej prawdopodobne jest, że część Polaków po prostu wyjeżdża poza sezonem letnim. Potwierdzają to np. nasze zimowe badania, według których więcej ankietowanych podróżowało w ferie. Powody mogą być różne. Warto pamiętać, że jesienią lub wiosną popularne kurorty są mniej zatłoczone, natomiast ceny poza sezonem są również niższe, co może m.in. wpływać na takie decyzje.”
Według badań Diners Club Polska w 2017 roku na ferie zimowe planowało wyjechać 19,5 proc. ankietowanych. W tym roku odsetek ten urósł do 25 proc.
Zimą ubezpieczeni
Jak wynika z badań Diners Club Polska turyści mają różną skłonność do ryzyka w zależności od pory roku, w której podróżują. Od kilku lat ponad połowa naszych rodaków spędza zagraniczne wakacje bez ubezpieczenia. W tym roku bez żadnej polisy wyjechało 54,3 proc. badanych. W 2018 r. 51,7 proc., natomiast w 2017 r. aż 70 proc.
Monika Masztakowska z Diners Club, dodała: “Polacy notorycznie wyjeżdżają na zagraniczne wakacje bez ubezpieczenia. Warto też zaznaczyć, że druga połowa naszych rodaków, która decyduje się na jakąś polisę, również nie bywa w pełni zabezpieczona. Powodem jest rodzaj polisy i jej zakres. Najczęściej, jeśli wybierają się do państw UE polegają tylko na karcie EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego). Posiada ona dużo wyłączeń i w zależności od kraju koszty wielu usług medycznych trzeba pokryć z własnej kieszeni. Drugim najpopularniejszym wariantem jest standardowe ubezpieczenie w biurze podróży, które z kolei często posiada niewielką kwotę zabezpieczenia na leczenie. Co w razie nieszczęśliwego wypadku w dalszej destynacji może nie wystarczyć na pokrycie wszystkich kosztów. Głównym powodem może być oszczędność połączona z przeświadczeniem „mnie na pewno nic się nie stanie”. Warto jednak pamiętać, że takie ubezpieczenie wcale nie musi być drogie. Niektóre firmy oferują polisy turystyczne przy swoich produktach np. w standardzie kart płatniczych.”
Jak wynika z badania Diners Club Polska, w tym roku 82 proc. turystów, którzy spędzali ferie zagranicą skorzystało z ubezpieczenia.
Tylko 9 proc. badanych zdecydowało się pojechać bez żadnej polisy, taki sam odsetek liczył także na kartę EKUZ.
Aktywne wakacje
Jak pokazują badania Diners Club Polska od dwóch lat około dwie trzecie ankietowych chce spędzić swój urlop aktywnie. Niezmiennie najpopularniejszym zajęciem jest zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc – tak deklaruje ponad 40 proc. Stacjonarne odpoczywanie np. na leżaku jest głównym sposobem spędzania wolnego czasu co czwartego turysty.
Monika Masztakowska skomentowała: “Co ciekawe, z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na sport. Jeszcze dwa lata temu, w ten sposób urlop chciało spędzać zaledwie 3 proc. ankietowanych. W 2018 r. odsetek urósł do 16,4 proc., natomiast w tym roku na sport stawiało już blisko 21 proc. turystów.”
Na wakacje samodzielnie
Kolejną domeną polskiego turysty jest samodzielność. Jeśli przychodzi potrzeba zaplanowania podróży nasi rodacy robią to zdecydowanie sami. Od dwóch lat wakacje samodzielnie – korzystając z Internetu, organizuje około 61 proc. Polaków. Dla ponad 20 proc. urlop organizują znajomi lub rodzina. Natomiast z pomocy biura podróży badani korzystają najrzadziej – 18,1 proc. w 2019 roku i 8,6 proc. w 2018 roku.
Monika Masztakowska skomentowała: „Na rynku mamy wiele platform, które ułatwiają zarezerwowanie lotu i znalezienie noclegu. Niektóre produkty, jak np. karty płatnicze oferują wiele usług dodatkowych, ułatwiających podróżowanie. To powoduje, że organizacja wyjazdów jest z roku na rok coraz łatwiejsza.”
POWIĄZANE WPISY
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
2 stycznia 2025
Patryk Niewiadomski nowym dyrektorem sprzedaży i rozwoju w Anex Tour
Od stycznia do zespołu Anex Tour dołączył Patryk Niewiadomski. Dyrektor z długoletnim…
0 Komentarzy2 Minuty
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty