Dlaczego bilety lotnicze są najtańsze na stronach linii ? Różnice sięgają 20-30% ceny
Takie pytanie często zadają podróżujący służbowo/zarządzający podróżami, jaka jest odpowiedź i czy ten trend będzie się umacniał ? Jak organizować nasze podróże służbowe by mieć dostęp do najtańszej oferty? Którzy agenci oferują ceny zbliżone do tych na stronach linii lotniczych.
Linie walczą z kosztami dystrybucji, własna sprzedaż jest najtańsza
Tradycyjne linie lotnicze nie są już od lat biznesem wysoko marżowym. Zarządzający nimi managerowie z pietyzmem szukają wciąż dodatkowych oszczędności. Najłatwiejszą z nich jest próba zwiększenia sprzedaży przez strony własne linii.
Różnica w kosztach sprzedaży dla linii jest bowiem niebagatelna. Sprzedaż via używane przez agentów systemy rezerwacyjne jak m.in Amadeus czy Sabre może być nawet o 100 zł(i więcej) droższa niż ta wygenerowana przez własną stronę. O taką właśnie (dużą)stawkę toczy się gra.
NDC nowy standard by zmienić sposób dystrybucji biletów lotniczych
Od kilku lat prowadzone są prace nad nowym standardem dystrybucji tzw. NDC. Ma on być swoistą alternatywą dla tradycyjnych systemów rezerwacyjnych. NDC niesie za sobą duże wyzwania przede wszystkim sposób rezerwacji jak i obsługa w sytuacjach nie regularności wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Agenci przywykli do rezerwacji za pośrednictwem tradycyjnych GDS które są wg nich bardziej przyjazne. Wydaje się jednak że nie ma już zejścia z drogi do nowego standardu. Kolejne istotne linie jak np Finnair dołączają do NDC różnicując ofertę cenową.
Lufthansa i Air France/KLM – w tych przypadkach różnice w cenie są największe
Dwie duże grupy lotnicze tj. Lufthansa i AF/KL – jako pierwsze zmieniły bardzo istotnie model dystrybucji. Skutkuje to cenami na ich stronach niższymi nawet o 20-30% w przypadku najtańszych taryf europejskich. Przy rejsach długodystansowych różnica w % jest niższa często sięga jednak 200 i więcej złotych na bilecie. Dodatkowo na stronach linii nie płacimy za wystawienie biletów, co pogłębia różnice vs obsługa agencyjna o kolejne kilkadziesiąt złotych.
LOT wciąż opóźniony w swoich pracach korzystają agenci
Szczęśliwie dla agentów obsługujących podróże służbowe nasz narodowy przewoźnik jest w pracach nad NDC bardzo opóźniony. LOT jest też blokowany umowami z globalnymi systemami rezerwacyjnymi tzw. Full Content Agreement. Zabraniają one LOTowi oferowania niższych cen na własnej stronie. Mimo iż NDC generuje bardzo istotne oszczędności to na razie nie słychać by LOT planował agresywnie je wdrażać.
LOT wyniesie się z Warszawy ? -czas covidowych oszczędności nadchodzi (waszaturystyka.pl
Narodowy przewoźnik stosuje jednak inne dość subtelne zachęty do zakupów na jego własnej stronie. Przede wszystkim zniesienie opłaty za rezerwacje. Możemy tez pokusić się o dodatkowe punkty do zdobycia w ramach programu LOT dla Firm.
Programy dla małych firm LOT Lufthansa i KLM/AF oszczędzaj już dziś (waszaturystyka.pl)
Warto się upewnić iż obsługujący nas agent oferuje rozwiązania NDC linii
Agenci zostali postawieni niejako pod ścianą , by ich oferta była konkurencyjna muszą się dostosować do wymagań linii. Najwięksi z nich tj. m.in. eTravel jak i eSKY obsługują z powodzeniem technologie grupy Lufthansa . Prace nad tym rozwiązaniem prowadzi też Why Not Travel. Szereg mniejszych agentów ma również dostęp do tej technologii, szczególnie tych wyspecjalizowanych w sprzedażach grupowych. Inaczej ma się sprawa z ofertą KLM/AF. Ciężej znaleźć partnerów dysponujących tożsamą z www ofertą cenową. Agenci powinni mieć jednak możliwość sprzedaży tańszej oferty francusko-holenderskiej grupy w ramach swoich zasobów GDS ( Amadeus).
Wkrótce swoje autorskie rozwiązania wprowadzi też Finnair jest to linia bardzo istotna w segmencie podróży służbowych do Azji. Jeżeli latamy na tych destynacjach powinniśmy sprawdzić czy nasz agent będzie autoryzowanym partnerem NDC Finnaira.
W zachodniej Europie pojawiła się już oferta agregatorów oferujących zintegrowane NDC wszystkich graczy w jednym narzędziu. Zapewne z takiego rozwiązania już wkrótce będą mogli skorzystać także polscy agenci.
Jak korzystać z niższych cen oferowanych przez linie
Z perspektywy małej i średniej firmy wydaje się istotnie trudne połącznie dwóch sprzecznych tendencji. Z jednej strony mamy widocznie niższe ceny na stronach linii, z drugiej mamy naszego agenta który też oferuje nam określone korzyści. Ideałem była by sytuacja gdy obsługujący nas agent posiada dostęp do tańszej oferty, nie jest to niestety dziś powszechnym standardem.
Innym rozwiązaniem może być hybrydowe podejście tj. zakupy biletów Lufthansy i AF/KL via strony linii a reszty biletów via agent. Oczywiście taka łamigłówka ma sens gdy wolumeny biletów są istotne. Wspomniane 100-200 zł oszczędności multiplikowane przez ilość biletów pozwala w łatwy sposób wyliczyć potencjalne oszczędności.
Uwaga, warto pamiętać iż różnice w cenie możemy wygenerować także przy podróży grupowej. Np. jeżeli planujemy taką podróż z grupą Lufthansa. Koniecznie upewnijmy się iż agent rezerwuje ją via wewnętrzny system niemieckiego przewoźnika.
POWIĄZANE WPISY
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Rekordowa liczba Polaków w Indonezji
Polscy turyści polubili Indonezję. W ubiegłym roku kraj 17 tys. wysp odwiedziła rekordowa…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Rekordowa liczba Polaków w Indonezji
Polscy turyści polubili Indonezję. W ubiegłym roku kraj 17 tys. wysp odwiedziła rekordowa…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
[…] do przecenienia są też kompetencje systemowe eSky– integracje z NDC jak i przewoźnikami kolejowymi. Pozwoliły by one wygenerować duże korzyści dla innych […]
[…] technologicznych w podróżach służbowych. Azjatycki gigant właśnie ogłosił implementacje standardu NDC w krajach naszego […]
[…] kosztowym nad tymi oferowanymi przez globalne GDSy. Będzie też oferowało zaimplementowane NDC grupy LH i KL/AF. To bardzo istotna informacja sprzedażowa. Te dwie grupy lotnicze mogą bowiem na rynku polskim […]