Dlaczego bilety lotnicze są najtańsze na stronach linii ? Różnice sięgają 20-30% ceny

 

Takie pytanie często zadają podróżujący służbowo/zarządzający podróżami, jaka jest odpowiedź i czy ten trend będzie się umacniał ? Jak organizować nasze podróże służbowe by mieć dostęp do najtańszej oferty? Którzy agenci oferują ceny zbliżone do tych na stronach linii lotniczych.

Linie walczą z kosztami dystrybucji, własna sprzedaż jest najtańsza

Tradycyjne linie lotnicze nie są już od lat biznesem wysoko marżowym. Zarządzający nimi managerowie z pietyzmem szukają  wciąż dodatkowych oszczędności. Najłatwiejszą z nich jest próba zwiększenia sprzedaży przez strony własne linii.

Różnica w kosztach sprzedaży dla linii jest bowiem niebagatelna. Sprzedaż via używane przez agentów systemy rezerwacyjne jak m.in Amadeus czy Sabre może być nawet o 100 zł(i więcej) droższa niż ta wygenerowana przez własną stronę. O taką właśnie (dużą)stawkę toczy się gra.

NDC nowy standard by zmienić sposób dystrybucji biletów lotniczych

Od kilku lat prowadzone są prace nad nowym standardem dystrybucji tzw. NDC. Ma on być swoistą alternatywą dla tradycyjnych systemów rezerwacyjnych. NDC niesie za sobą duże wyzwania przede wszystkim sposób rezerwacji jak i obsługa w sytuacjach nie regularności wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Agenci przywykli do rezerwacji za pośrednictwem  tradycyjnych GDS które są wg nich bardziej przyjazne. Wydaje się jednak że nie ma już zejścia z drogi do nowego standardu. Kolejne  istotne linie jak np Finnair  dołączają do NDC różnicując ofertę cenową.

Lufthansa i Air France/KLM – w tych przypadkach różnice w cenie są największe

Dwie duże grupy lotnicze tj. Lufthansa i AF/KL – jako pierwsze zmieniły bardzo istotnie model dystrybucji. Skutkuje to cenami na ich stronach niższymi nawet o 20-30% w przypadku najtańszych taryf europejskich. Przy rejsach długodystansowych różnica w % jest niższa często sięga jednak 200 i więcej złotych na bilecie. Dodatkowo na stronach linii nie płacimy za wystawienie biletów, co pogłębia różnice vs obsługa agencyjna o kolejne kilkadziesiąt złotych.

LOT wciąż opóźniony w swoich pracach korzystają agenci

Szczęśliwie dla agentów obsługujących podróże służbowe nasz narodowy przewoźnik jest w pracach nad NDC bardzo opóźniony. LOT jest też blokowany umowami z globalnymi systemami rezerwacyjnymi tzw. Full Content Agreement. Zabraniają one LOTowi oferowania niższych cen na własnej stronie. Mimo iż NDC generuje  bardzo istotne oszczędności to na razie nie słychać by LOT planował agresywnie je wdrażać.

LOT wyniesie się z Warszawy ? -czas covidowych oszczędności nadchodzi (waszaturystyka.pl

Narodowy przewoźnik stosuje jednak inne dość subtelne zachęty do zakupów na jego własnej stronie. Przede wszystkim zniesienie opłaty za rezerwacje. Możemy tez pokusić się o dodatkowe punkty do zdobycia w ramach programu LOT dla Firm.

Programy dla małych firm LOT Lufthansa i KLM/AF oszczędzaj już dziś (waszaturystyka.pl)

Warto się upewnić iż obsługujący nas agent oferuje rozwiązania NDC linii

Agenci zostali postawieni niejako pod ścianą , by ich oferta była konkurencyjna muszą się dostosować do wymagań linii. Najwięksi z nich tj. m.in. eTravel jak i eSKY obsługują z powodzeniem technologie grupy Lufthansa . Prace nad tym rozwiązaniem prowadzi też Why Not Travel. Szereg mniejszych agentów ma również dostęp do tej technologii, szczególnie tych wyspecjalizowanych w sprzedażach grupowych. Inaczej ma się sprawa z ofertą KLM/AF. Ciężej znaleźć partnerów dysponujących tożsamą z www ofertą cenową. Agenci powinni mieć jednak możliwość sprzedaży tańszej oferty francusko-holenderskiej grupy w ramach swoich zasobów GDS ( Amadeus).

Wkrótce swoje  autorskie rozwiązania wprowadzi też Finnair jest to linia bardzo istotna w segmencie podróży służbowych do Azji. Jeżeli latamy na tych destynacjach powinniśmy sprawdzić czy nasz agent będzie autoryzowanym partnerem NDC Finnaira.

W zachodniej Europie pojawiła się już oferta agregatorów oferujących zintegrowane NDC wszystkich graczy w jednym narzędziu. Zapewne z takiego rozwiązania już wkrótce będą mogli skorzystać także polscy agenci.

Jak korzystać z niższych cen oferowanych przez linie

Z perspektywy małej i średniej firmy wydaje się istotnie trudne połącznie dwóch sprzecznych tendencji. Z jednej strony mamy widocznie niższe ceny na stronach linii, z drugiej mamy naszego agenta który też oferuje nam określone korzyści. Ideałem była by sytuacja gdy obsługujący nas agent posiada dostęp do tańszej oferty, nie jest to niestety dziś powszechnym  standardem.

Innym rozwiązaniem może być hybrydowe podejście tj. zakupy biletów Lufthansy i AF/KL via strony  linii a reszty biletów via agent. Oczywiście taka łamigłówka ma sens gdy wolumeny biletów są istotne. Wspomniane 100-200 zł oszczędności multiplikowane przez ilość biletów pozwala w  łatwy sposób wyliczyć potencjalne oszczędności.

Uwaga, warto pamiętać iż różnice w cenie możemy wygenerować także przy podróży grupowej. Np. jeżeli planujemy taką podróż z grupą Lufthansa. Koniecznie upewnijmy się iż agent rezerwuje ją via wewnętrzny system niemieckiego przewoźnika.

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center