Dolny Śląsk może konkurować z Turcją i Grecją
Jeżeli zestawimy Dolny Śląsk z popularnymi destynacjami wakacyjnymi jak np. Turcja, Grecja czy Egipt to śmiało możemy konkurować o klienta pod względem jakości i atrakcyjności. To tylko kwestia świadomości i otwarcia na piękno – powiedział w rozmowie z przedstawicielem redakcji portalu WaszaTurystyka.pl, Michał Bobowiec, członek zarządu województwa dolnośląskiego, odpowiedzialny za sport, kulturę i turystykę regionu.
W 2019 roku Dolny Śląsk odwiedziło blisko 18 milionów turystów, co stanowiło wzrost o niemal 8 proc. względem roku 2018.
Zdaniem Michała Bobowca, zróżnicowanie terenu, bogactwo atrakcji historycznych i turystycznych oraz dobra infrastruktura drogowa sprawiają, że Dolny Śląsk to popularny kierunek dla turystów nie tylko krajowych, ale też i zagranicznych.
Walka ze skutkami kryzysu
Michał Bobowiec podkreślił: „Niestety pandemia koronawirusa praktycznie z dnia na dzień wyhamowała turystykę na Dolnym Śląsku Zarządzeniem Marszałka Cezarego Przybylskiego – powołaliśmy Zespołu do koordynowania prac w zakresie turystyki, w związku ze skutkami wywołanymi przez koronawirusa COVID-19. W jego skład wchodzą przedstawiciele szeroko pojętej branży turystycznej na Dolnym Śląsku. Od samego początku prac zespołu rozmawiamy, analizujemy i pracujemy nad rozwiązaniami, które mają na celu wsparcie branży.
Jednym z efektów prac zespołu były przesłane propozycje wsparcia dla organizatorów turystyki przekazane na ręce Premiera RP Mateusza Morawieckiego i Minister Rozwoju Jadwigi Emilewicz pod koniec marca tego roku. Niektóre z nich uwzględnione zostały w rządowej tarczy antykryzysowej. Przy współpracy z Dolnośląską Organizacją Turystyczną rozpoczęliśmy akcje #VoucherTurystyczny, a pod koniec kwietnia uruchomiony został Dolnośląski Pakiet Gospodarczy, który jest dodatkowym wsparciem dla przedsiębiorców z regionu.
W tej chwili możemy jednoznacznie potwierdzić, że turystyka na Dolnym Śląsku ucierpiała bardzo. Na bieżąco prowadzimy badania, rozmawiamy z przedsiębiorcami i staramy się udzielać im wsparcia na wielu płaszczyznach.”
Jest źle, ale nie najgorzej
Nie wiadomo jeszcze dokładnie ile biur podróży na Dolny Śląsku zlikwidowało lub zawiesiło działalność od początku pandemii koronawirusa. Według danych, które Urząd Marszałkkowski uzyskał z ankiety przeprowadzonej w ostatnim okresie blisko połowa przedstawicieli branży turystycznej działającej na Dolnym Śląsku, nie tylko nie zawiesiła swojej działalności, ale też nie planuje tego.
Dla mnie, jako członka Zarządu Województwa odpowiedzialnego m.in. właśnie za turystykę, to pozytywny sygnał. Świadczy on o odpowiedzialności, dojrzałości i zaangażowaniu branży w naszym regionie. To też ogromny impuls do pracy dla nas oraz odpowiedzialność za to, żeby dać tym przedsiębiorcom odpowiednie wsparcie i narzędzia, które pozwolą wyjść z kryzysu – skomentował Bobowiec.
Do 8 maja pracę w wyniku pandemii straciły 322 osoby pracujące z szeroko rozumianej turystyce. Prawie 135 przedsiębiorców nie zwolniło ani jednego pracownika.
Pomoc dla branży
Przypomnijmy, że Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego uruchomił Dolnośląski Pakiet Gospodarczy. To ponad miliard złotych wsparcia dedykowany mikro, małym i średnim przedsiębiorcom na Dolnym Śląsku, którego celem jest złagodzenie ekonomicznych i gospodarczych skutków epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2.
Pomoc oparta jest na dwóch filarach: finansowym oraz koordynacyjno-doradczym. Zaangażowane są w nią podległe samorządowi województwa instytucje oraz agencje współpracy gospodarczej. DPG uruchomiony został z celem dotarcie do dolnośląskich przedsiębiorców z szeroką ofertą działań osłonowych pozwalających na zachowanie miejsc pracy i wsparcie funkcjonowania ich firm.
Michał Bobowiec zauważył: „Oczywiście cały czas weryfikujemy potrzeby przedsiębiorców na Dolnym Śląsku i staramy się zapewnić jak najlepsze wsparcie dla nich. Zakładam, że nie jest to program tylko na teraz, ale nawet na dwa czy trzy kolejne lata.”
Zapytany o inne akcje, programy pomocowe dla turystyki prowadzone i planowane przez Urząd Marszałkowski, Michał Bobowiec odpowiedział: „Na początku maja razem z Marszałkiem Cezarym Przybylskim wysłaliśmy do Premiera Morawieckiego pismo z propozycją okresowego obniżenia stawki podatku VAT do 0 proc. na usługi turystyczne oraz ściśle związane z turystyką. Takie działanie powinno pobudzić popyt wewnętrzny oraz ułatwić branży turystycznej wychodzić z kryzysu.
Obecnie jesteśmy w etapie odmrażania turystyki, to również bardzo istotny, ale jednocześnie trudny etap pobudzania. W początkowej fazie obroty będą zdecydowanie mniejsze niż normalnie, natomiast koszty mogą być na podobnym poziomie jak przed pandemią dlatego nieustannie monitorujemy sytuację i jesteśmy w stałym kontakcie z przedsiębiorcami. Mam nadzieję, że rząd skorzysta z naszej propozycji ponieważ pozwoli ona przedsiębiorcom w miarę spokojnie skupić się na wznowieniu swojej działalności.”
Dolny Śląsk może konkurować z Turcją czy Grecją
Do tej pory (stan na 8 maja) do akcji #VoucherTurystyczny włączyły się 104 podmioty, które przygotowały dla turystów 111 specjalnych ofert.
Według Bobowca, głównym celem tej akcji było połączenie turysty z konkretnym podmiotem. Dzięki temu wiele osób zaczęło planować swoje wakacje właśnie na Dolnym Śląsku, co w najbliższej przyszłości powinno przełożyć się na konkretne liczby.
Pojawiło się kilka zapytań z innych województw o ten właśnie pomysł. Padła również sugestia stworzenia ogólnokrajowej akcji na wzór naszego projektu.
Michał Bobowiec podkreślił, że głównym celem tej akcji było pobudzenie świadomości Polaków, że warto odkrywać – w naszym przypadku Dolny Śląsk. Uważam, że tegoroczne wakacje będą wyjątkowe nie tylko ze względu na panującą pandemię. Mam nadzieję, że wielu turystów będzie miało okazję przekonać się o tym, że wcale nie odstajemy atrakcyjnością i ofertą od kierunków zagranicznych. Uważam, że jeżeli zestawimy Dolny Śląsk z popularnymi destynacjami wakacyjnymi jak np. Turcja, Grecja czy Egipt to śmiało możemy konkurować o takiego klienta pod względem jakości i atrakcyjności. To tylko kwestia świadomości i otwarcia na piękno, o którym na co dzień zapominamy, a jest dostępne niemal pod ręką – dodał.
Liczba atrakcji turystycznych na Dolnym Śląsku, które się otwierają na nowo ciągle rośnie. Rośnie też liczba turystów je odwiedzających. Według analizy ruchu turystycznego w latach 2014-2019, której wyniki Urząd marszałkowski prezentował na początku lutego, ponad 80 proc. turystów na Dolnym Śląsku to mieszkańcy naszego kraju.
Michał Bobowiec skomentował: „To bardzo ważna informacja w kontekście odmrażania turystyki w naszym regionie. Liczę, że w związku z ograniczeniem ruchu międzynarodowego jeszcze większa liczba obywateli naszego kraju odwiedzi Dolny Śląsk, ale i również nasz region stanie się popularną destynacją wakacyjną w tym roku. To może być bardzo ważny impuls dla branży turystycznej.”
Stawiamy na rowery
Na kwietniowej sesji Sejmiku Dolnośląskiego radni uchwalili też rok 2020 – Rokiem Turystyki Rowerowej.
Bobowiec nie ukrywa, że ten projekt jest dla niego bardzo ważny. Prywatnie jest pasjonatem rowerów a Dolny Śląsk to w jego ocenie najlepszy teren w kraju do jazdy na rowerze. W zeszłym roku otwarto około 400 km tras do górskiej turystyki rowerowej tzw singletracków, którymi można jeździć od Świeradowa po Stronie Śląskie.
To unikalny produkt na skalę europejską, który będziemy promować gdy otwarte zostaną granice. Rozwijamy także sieć tras do turystyki rowerowej na pozostałym terenie. Przy współpracy z Instytutem Rozwoju Terytorialnego, Dolnośląską Organizacją Turystyczną i Dolnośląskim Oficerem Rowerowym pracujemy nad koncepcją przebiegu głównych tras rowerowych na Dolnym Śląsku. Mogę też zdradzić, że jeszcze w te wakacje będziemy mogli zaprezentować stronę internetową dzięki której każdy będzie mógł znaleźć dla siebie odpowiednią trasę wycieczki rowerowej, które zostały zweryfikowane przez DOT – zachęca Michał Bobowiec.
Oczywiście chciałbym żeby liczba turystów, która odwiedzi Dolny Śląsk w tym roku była podobna do roku 2019, jednak musimy cały czas pamiętać o tym w jakim momencie pandemii znajdujemy się i podchodzić do tego bardzo bezpiecznie i odpowiedzialnie, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności. Dodatkowo, niezbędne jest tworzenie jasnych komunikatów dla branży turystycznej, dla przewodników, dla transportu na temat tego czy i jak mogę pracować funkcjonować oraz świadczyć swoje usługi.
POWIĄZANE WPISY
17 stycznia 2025
Plany promocyjne Warszawy na 2025 rok
W nadchodzącym roku promocja Warszawy będzie skoncentrowana przede wszystkim na…
0 Komentarzy5 Minuty
16 stycznia 2025
Co drugi Polak wyjedzie na ferie – ceny rosną, ale chętnych nie brakuje
Rozpoczynające się ferie zimowe będą dla Polaków czasem nie tylko wypoczynku, ale także…
0 Komentarzy8 Minuty
15 stycznia 2025
Anastazja Szerkus nową prezeską Site Poland
Tradycyjne noworoczne spotkanie członków stowarzyszenia, które odbyło się w hotelu Grand…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
1000 lat tradycji w jednym miejscu. Gniezno zaprasza turystów na obchody jubileuszu
W roku 2025 obchodzimy 1000. rocznicę koronacji Bolesława Chrobrego i Mieszka II na…
0 Komentarzy6 Minuty
13 stycznia 2025
W poszukiwaniu świątecznych tradycji Mazowsza
Świąteczny czas na Mazowszu z początku XX wieku, to czas licznych wróżb i obyczajów,…
0 Komentarzy7 Minuty
10 stycznia 2025
Zarząd TOO w nowym składzie
9 stycznia 2025 roku odbyło się Nadzwyczajne Walne Zebranie członków Turystycznej…
0 Komentarzy1 Minuty
10 stycznia 2025
W trakcie IV Gali Waszej Turystyki wylicytujemy 16 przedmiotów
Skok ze spadochronem, koszulka z autografem Roberta Lewandowskiego i innych zawodników…
0 Komentarzy2 Minuty
10 stycznia 2025
Trzy noclegi w wiosce Hobbitów – Olympos Village w Turcji będą do wylicytowania w trakcie IV Gali Waszej Turystyki
10 stycznia odbędzie się czwarta edycja Gali Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
9 stycznia 2025
MerlinX Partnerem IV Gali Waszej Turystyki
W trakcie IV Gali Waszej Turystyki, podczas której zostaną wręczone nagrody dla 100…
0 Komentarzy1 Minuty