Dubai Airports – powstanie inteligentne lotnisko

archiwum Dubai Airports

Władze portu lotniczego w Dubaju szacują, że roczny ruch pasażerski na lotnisku wzrośnie z 83,6 mln w 2016 roku do 118 mln w 2025 oku.

Zbliża się wystawa Expo Dubai 2020, która ma przyciągnąć ok. 20 milionów podróżnych z zagranicy. Wymaganiom ciągle zwiększającej się liczby pasażerów można sprostać tylko dzięki ulepszeniu centrum danych. Z tego powodu firma Dubai Airports uruchomiła program DXB Plus, którego celem jest wykorzystanie innowacyjnych technologii zwiększających przepustowość węzła lotniczego. Wiąże się to z budową pierwszego na świecie kompleksu modułowego centrum danych (MDCC), który oparto na rozwiązaniu FusionModule1000B firmy Huawei.

Peter Moore, dyrektor ds. rozwoju w Dubai , powiedział: „W porcie lotniczym w Dubaju pozostało niewiele miejsca na dalszą rozbudowę infrastruktury, dlatego też Dubai Airports łączy siły z najważniejszymi firmami na rynku w celu opracowania innowacyjnych produktów i usprawnień operacyjnych, które zaspokoją ambicje sektora i zapewnią stały wkład w gospodarkę Dubaju.”

MDCC rozwiązuje problem braku miejsca i pozwala zaoszczędzić prawie połowę czasu i środków potrzebnych do zbudowania tradycyjnego centrum danych. Szacuje się, że projekt zostanie ukończony w ciągu 10 miesięcy.

Modułowe centrum danych

Rozwiązanie FusionModule1000B składa się z 23 prefabrykowanych modułów wielkości kontenera wykorzystujących szeroką gamę najnowocześniejszych technologii w celu poprawy efektywności energetycznej.

Klimatyzator rzędowy o zmiennej częstotliwości, wysokowydajny modułowy UPS i obudowa korytarza mogą zmniejszyć współczynnik zużycia energii (power usage effectiveness, PUE) do poziomu poniżej 1,6 – jest to o 30 proc. lepszy wynik niż w przypadku tradycyjnego centrum danych. Oszczędność energetyczna nie odbija się jednak negatywnie na mocy. MDCC został zaprojektowany w taki sposób, aby mógł pomieścić 100 szaf serwisowych o mocy do 10 kW na szynę w jednej szafie. Maksymalna moc centrum danych Huawei wynosi 1 MW.

MDCC uzyska certyfikat Uptime Institute na Poziomie III (Tier III) w zakresie projektowania i budowy. Oznacza to przyjęcie długookresowej strategii działania, która charakteryzuje się bardzo krótkimi przestojami w pracy. Aby otrzymać pełne certyfikaty Poziomu III, centrum danych musi zapewnić dostępność na poziomie 99,98% oraz roczny czas przestoju wynoszący 1,6 godziny.
Huawei wyposażył nowy kompleks centrum danych w inteligentny system zarządzania NetEco, który upraszcza eksploatację i konserwację (O&M) oraz redukuje koszty związane z zarządzaniem. Rozmiar prefabrykowanych modułów jest zgodny z normami ISO, dzięki czemu pojemność można łatwo zwiększyć poprzez dodanie wymaganych modułów. W porównaniu z tradycyjnymi centrami obliczeniowymi, pozwala to na elastyczną rozbudowę i oszczędza koszty inżynieryjne oraz powierzchnię.

Aby przyspieszyć procedury kontroli paszportów, na Międzynarodowym Lotnisku w Dubaju (DXB) wdrażane są inteligentne bramki (smart gates).

Pasażer posiadający dowód osobisty Zjednoczonych Emiratów Arabskich lub paszport biometryczny może w ciągu kilku sekund ominąć długie kolejki i zakończyć proces odprawy. Usługa Smart Gate pozwala zaoszczędzić czas pasażerów i pomaga lotnisku utrzymać lepszą przepustowość.

Po oficjalnym wdrożeniu, kompleks modułowego centrum danych (MDCC) zbudowany przez Huawei będzie świadczył na lotnisku w Dubaju usługi obejmujące prawie każdy aspekt działalności portu lotniczego np. informacje o lotach, łączność i usługi internetowe, transport pasażerski i bagażowy, konserwację sprzętu czy monitoring wideo. Dzięki elastyczności, możliwości szybkiej implementacji, niezawodności, oszczędności energii i kosztów oraz łatwej konserwacji MDCC zapewnia potężne wsparcie w prowadzeniu efektywnej działalności biznesowej w portach lotniczych obsługiwanych przez Dubai Airports – lotnisku Dubaj (DXB) i Dubaj Al Maktoum (DWC).

Dyrektor ds. informacji w Dubai Airports, dodał: „Technologia jest kluczem do zwiększenia naszej zdolności do rozwoju i innowacji, a w efekcie do poprawy jakości obsługi klienta. Jednocześnie ulepszymy system na obu lotniskach i ograniczymy koszty operacyjne.”.