Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni?
Czy LOT poleci do Dubaju ? Expo 2021 i charterowa ofensywa przyśpieszą decyzje? Czego boi się LOT i dlaczego nie powinien się bać?
Dubaj mimo covidowgo kryzysu wydaje się jednym z pierwszych kierunków które zaczynają “odbijać od dna”. Tradycyjnie był też największą wolumenowo destynacją zimową podczas przeszłych sezonów. Potencjał destynacji zauważyły Wizz Air i Fly Dubai oferując loty odpowiednio z Katowic i Krakowa. Czy LOT widzi ten trend i co powoduje iż nie może odważyć się na konkurencje z Emirates.
Rosnący potencjał połączenia do Dubaju – jak nie teraz to kiedy ?
Ten rok miał być bez wątpienia rokiem Dubaju, wszystko dzięki Expo które miało przebić wszystkie poprzednie imprezy tego typu. Covid zmusił organizatorów do jego przełożenia co paradoksalnie jest szansą dla LOTu. Już jednak w poprzednich sezonach Dubaj był gwiazdą dynamicznego pakietowania oferowanego m.in. przez agentów/liderów tego rynku np Best Reisen.
O długoterminowym wzroście tej destynacji z pewnością będą też decydowały dodatkowe czyniki
Jeżeli chodzi o turystykę to przewidujemy wzrost zainteresowania Ras Al Khaimah – emirat który inwestuje w turystykę masową ale także tą pod znakiem MICE. Będzie w przyszłości generatorem znacznego ruchu grupowego. Inwestycje w Europie Centralnej rozpoczęły też Dubai Park and Resorts, promując swoje parki rozrywki – to kolejny przyczynek do wzrostu. Dubaj stał się też ciekawą destynacją dla polskich golfistów szukających miejsc do grania zimą. Sam Emirat Dubaju inwestuje też znaczne środki w reklamę w Polsce. Już wkrótce na ekranach stacji TVN najnowsze materiały promujące tą destynacje.
Legoland Dubai – ponownie otwarty – Wasza Turystyka
Emiraty będą rosły też na polu podróży stricte biznesowych . W regionie jest już obecnych ponad 100 polskich firm w tym championy Inglot, CCC, Nowy Styl Comarch. Kolejne polskie, start upy np. Celon Pharma z branży farmaceutycznej czy fotowoltaiczny MLS zapowiadają wejście na te rynki. A to tylko jedne z szerokiej rzeszy przykładów.
Dlaczego LOT nie otwiera połączenia do Dubaju ?
Z pewnością mamy dwie kluczowe przyczyny. Strach przed konkurencją z Emirates i braki flotowe. Pierwszy czynnik wydaje się mocno przesadzony, Emirates operując dużym samolotem ma dość wysokie koszty jednostkowe, nie może też liczyć na ruch zasilający via Warszawa. Średnie ceny na kierunku Dubaj są wciąż dość wysokie a potencjał ich obniżki po stronie Emirates bardzo umiarkowany.
Drugi czynnik wydaje się nieco ważniejszy – LOT nie ma odpowiedniego samolotu wąskokadłubowego by zaoferować to połączenie. Lotowskie wersje Maxów nie dolecą do Dubaju. Na to jest jednak remedium. Wkrótce LOT otrzyma wielka pomoc publiczną część z niej będzie z pewnością wykorzystane na leasing nowych samolotów albo zmiany już zawartych umów. Z lot docierają sygnały iż chce zainwestować w rynek charterowy do tego potrzebuje samolotów które dolecą do Dubaju , Omanu, na Wyspy Kanaryjskie, Luxoru czy na Maderę.
Ryga i Kijów dają radę co z Warszawą
Warto spojrzeć na sąsiednie rynki ,dla przykładu Ukraina i Łotwa od lat mają połączenia z Emiratami. Nie przeszkadza tu wąskokadłubowy samolot. Dodatkowo zarówno z Pragi jak i Kijowa lata linia Air Airabia oferująca także produkt wąskokadłubowy. LOT powinien wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Uruchomić Dubaj by zaszachować Emirates / Air Arabia i Fly Dubai
Nie wątpliwie uruchomienia połączenia do Dubaju pozwoliło by też skutecznie wyhamować plany zwiększenia liczby połączeń z Warszawy przez Emirates. Rentowność połącznia Warszawa Dubaj wciąż budowana jest na ruchu point-to point(Warszawa-Dubai-Warszawa) , zmniejszenie średniej ceny jako konsekwencja wejścia LOT na to połączenie skutecznie zniweczy ewentualne plany Emirates. Można też założyć iż połączenie konkurenta w co najmniej 70% jest zasilane przez rynek polski, tracąc część tego tortu jednocześnie nie ma gdzie “tej dziury” nadrobić.
Uzyskujemy też dodatkowy efekt odstraszenia innych śmiałków, analizy połączenia Warszaw Szardza przygotowywała linia Air Airabia . Wznowienie lotów Fly Dubai do Krakowa również mogło by stanąć pod znakiem zapytania. To wszystko są ważne czynniki które powinny dodatkowo skłaniać LOT do zaoferowania alternatywy.
Przesiadki do Etiopii Kenii i Tanzanii
Choć ruch via Dubaj nie był by głównym aspektem analizy opłacalności takiego polaczenia, to jednak trzeba zauważyć też taką wartość dodaną. Tym bardziej że loty do Afryki mogły by odbywać się ze stop overem w Dubaju. Była by to ciekawa oferta dla agentów MICE i rosnącej grupy butikowych agentów obsługujących Afrykę.
Z pewnością większy potencjalny wpływ na opłacalność ma ściągniecie ruchu via Warszawa z Europy Centralnej. Można powalczyć też o ruch ze Skandynawii który jest zawsze wyżej płatny z racji siły nabywczej tamtejszego społeczeństwa.
Wydaje się iż nie ma lepszego momentu na uruchomienie tego połączenia – tym bardziej iż doskonale wpisuje się ono w deklarowane przez członków zarządu LOTu wejście w segment kierunków wakacyjnych i charterowych. Naturalnie z letnimi kierunkami nie ma kłopotu bo jest to relatywnie prosty wybór. Turystyczne latanie w zimie do ciepłych krajów bez Dubaju w ofercie nie wydaje się mieć sensu. Tym bardziej że LOT dostał szansę w postaci przełożonego Expo – rozpoczęcie połączenia w zimie 2021 było by strzałem w dziesiątkę.
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Esky.pl: Malta najchętniej wybierana na listopadowe city breaki
Malta stała się najpopularniejszym kierunkiem listopadowych city breaków, wyprzedzając…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
31 października 2024
Itaka nagradza medalistów olimpijskich bonami wakacyjnymi
Biuro podróży Itaka nagrodziło polskich medalistów i ich trenerów za sukcesy osiągnięte…
0 Komentarzy1 Minuta
30 października 2024
Itaka podsumowuje sezon 2023/2024 i prezentuje ofertę lato 2025
Itaka podsumowała sezon 2023/2024 i zaprezentowała plany na Lato 2025 podczas cyklu…
0 Komentarzy5 Minuty
27 października 2024
Lato 2025 – ceny na wyjazdy w sierpniu dalej spadają
Analiza Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA wskazuje, że w ubiegłym tygodniu…
0 Komentarzy1 Minuty
25 października 2024
OSAT zaprezentował agentom egzotyczną ofertę Mauritiusa
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) wraz z Mauritius Tourism (MTPA)…
0 Komentarzy2 Minuty
25 października 2024
Ecco Travel organizuje study tour do Chin. Agenci przygotowują się na rosnące zainteresowanie kierunkiem
Ecco Travel organizuje pierwszy, po dłuższej przerwie polski study tour do Chin, który…
0 Komentarzy1 Minuty
24 października 2024
Polacy na zimowe wakacje wybierają egzotyczne kraje. Na czele Indie, Kolumbia i Filipiny
Coraz więcej Polaków decyduje się na egzotyczne wakacje zimą, a liczba podróżujących…
0 Komentarzy1 Minuty
22 października 2024
Brytyjski regulator zatwierdza sprzedaż Thomasa Cooka grupie eSky. Firma spodziewa się miliarda zł ze sprzedaży pakietów w 2025 roku
Na początku października transakcję zakupu Thomasa Cooka przez eSky od chińskiego…
0 Komentarzy4 Minuty
[…] Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni? […]
[…] Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni? […]
[…] Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni? […]
[…] o planowanych nowych połączeniach LOT. Można założyć z dużą dozą pewności iż jesienią pojawi się połącznie do Dubaju. LOT szuka też egzotycznych destynacji długodystansowych z listy tych które mają także innego […]
[…] Dubaj i Emiraty rządzą, przedstawiciel Rathawka stwierdził wprost, że nie widział w swojej historii tyle sprzedanego Dubaju. To potwierdzają także dane z Polski. Akurat tuż po samej prezentacji doczekaliśmy się ogłoszenia bezpośredniego rejsu przez LOT, o który to branża upominała się od wielu miesięcy. […]
[…] wreszcie zdecydował się na ten oczywisty z punktu widzenia rynku ruch. Ogłoszone połączenie do Dubaju ruszy we wrześniu. Jakie argumenty będą wspierać polskiego […]