Dynamiczne pakietowanie – sieć kluczem do sukcesu – LOT pójdzie z ITAKĄ ?
Czy tandem LOT + ITAKA namiesza na rynku dynamicznego pakietowania ? Kluczem do sukcesu będzie sieć agencyjna, w tym w krajach ościennych ?
Jeden z niewielu segmentów rynku lotniczego który w okresie pandemii radzi sobie naprawdę dobrze. Wyniki grudnia i doskonała passa Dubaju każą być optymistycznie nastawionym w ocenie dalszych perspektywy dla tej części rynku lotniczego.
Globalni gracze, OTA i linie lotnicze nie dały rade
Co ciekawe ekscytacja dynamicznym pakietowaniem na świecie trwa już od dobrych kilkunastu lat. Jednak zarówno duzi OTA jak i tanie linie lotnicze nie osiągnęły tu istotnego sukcesu. Wizz Air I Ryanair musiały nawet wycofać się z produktów wakacyjnych.
Na polskim rynku też mieliśmy próby aktywnej walki o klienta on-line. Największy OTA eSky już jakiś czas temu chwalił się dynamicznym pakietowaniem, o dobrych sprzedażowych rezultatach tej funkcjonalności jednak nie słychać. Potwierdzają to wyniki sprzedaży gdzie dla destynacji Dubaj OTA nie jest jednym z liderów. Może jednak już wkrótce czeka tu na nas jakiś przełom?
Na rynek próbowali też wchodzić zagraniczni gracze m.in. Click and GO, trudno jednak uznać ich przygodę za jakikolwiek sukces.
Być może polski rynek jest dość specyficzny, klient internetowy kupuje u pośrednika tylko bilety lotnicze a resztę usług dokupuje na własną rękę. Inaczej niż ma to miejsce np. w Wielkiej Brytanii gdzie mamy szereg serwisów które uzyskały rynkowy sukces( Loveholidays, Onthebeach ). A kolejne wciąż wchodzą na ten ciekawy rynek – przykładem jest portal holidaypeople.co
W polskich warunkach decyduje sieć i specjalizacja w produkcie danej destynacji
Wydaje się iż w polskich warunkach recepta na sukces jest inna. Jest nią rozwinięta sieć lojalnych agentów w terenie plus specjalizacja produktowa dająca możliwość oferowania konkurencyjnych cenowo unikalnych produktów hotelowych na miejscu w destynacji. Warto dodać jeszcze niezawodne narzędzie IT, w polskich realiach za takowe może uchodzić Bluevendo. Swoją role gra też otwarcie na ofertę tanich linii w tym tych operujących z pobliskich/tańszych lotnisk jak Berlin czy Praga.
Taki właśnie mix jest tajemnicą sukcesu lidera rynku Best Reisen. Przed warszawskim biurem dodatkowa szansa w postaci Expo 2021 w Dubaju. Ciekawym konceptem jest w przypadku tego biura zaoferowanie egzotycznych destynacji w parze z Dubajem(tzw. Luksusowe duety). To byłaby też szansa dla LOT by połączyć Dubaj z innymi ciekawymi kierunkami jak Tanzania/ Etiopia czy Kenia nie wspominając o Sri Lance. Do tego potrzeba jednak współpracy z innymi liniami z których pewnie najbliżej było by do Ethiopian(Star Alliance).
Nieco podobna drogą do Best Reisen poszedł Exim, już jakiś czas temu zrezygnował z opierania oferty na lotach charterowych stawiając na linie regularne i dojazd własny. Może przy tym liczyć na wsparcie w uzyskaniu dobrych cen na land arangment od swojego inwestora Der Touristic.
Sukces dynamicznego pakietowania dostrzegli też inni agenci – niedawno Oasis Tours zasugerował wejście w ten rynek. Dokładna lista kierunków będzie dostępna w najbliższych dniach. Także ten agent może liczyć na sukces wspierany będzie bowiem przez sieć mniejszych agentów w terenie.
Prezes Oasis Tours: najbliższe lato będzie latem last minute
Itaka pójdzie pod rękę z LOT ?
Do tej pory LOT obszedł się smakiem jeżeli chodzi o sprzedaże oparte na dynamicznym pakietowaniu. Nie miał bowiem ani partnera ani rozwiązania IT które pozwalałoby pokusić się o sukces na konkurencyjnym rynku. Dobrą opcją może być partnerstwo z dużym graczem, na polskim rynku – wydaje się że wybór może paść na Itakę.
Lider z Opola ma wszystkie niezbędne karty w ręku. Sprzedawał już w przeszłości krótkie europejskie pobyty w oparciu o produkt LOT. Ma sprawny dział produktowy a przede wszystkim dysponuje siecią agencyjną i to nie tyko w Polsce. Ten ostatni aspekt może być w przypadku LOTu kluczowy. Dynamiczne pakietowanie można by bowiem wdrożyć także na rynkach krajów bałtyckich Białorusi czy Czechach, to duża wartość dodana.
Tak sprawna machina sprzedażowa jaką dysponuje Itaka byłaby też wielką pomocą w sprzedaży nowych „ciepłych” kierunków LOT. Zima 2021/22 z uruchomionym przez LOT Dubajem a może też Omanem czy któraś z destynacji w Egipcie /Turcji lub Tunezji byłaby najlepszym momentem na rozpoczęcie takiej współpracy.
Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni?
Z pewnością sukces takiego mariażu pozwoliłby też na skierowanie oferty tandemu LOT ITAKA do multiagentów. Zarówno Wakacje.pl jak i Travelplanet mógłby być takim produktem żywotnie zainteresowane.
Oczekujemy na więcej szczegółów zarówno od Oasis Tours jak i od Itaki i LOTu z pewnością czeka nas ciekawy rok w segmencie dynamicznego pakietowania.
POWIĄZANE WPISY
5 listopada 2024
Egipska linia lotnicza FlyEgypt zakończyła działalność
Egipska linia lotnicza FlyEgypt, popularna szczególnie wśród podróżnych poszukujących…
0 Komentarzy1 Minuty
4 listopada 2024
Ryanair ze spadkiem zysków mimo rekordowej liczby pasażerów
Ryanair ogłosił, że zysk netto za pierwszą połowę roku podatkowego wyniósł 1,79 mld euro,…
0 Komentarzy2 Minuty
4 listopada 2024
Kiwi.com: Polacy wybierają ciepłe kraje na jesienny wypoczynek. W czołówce Hiszpania, Włochy i Malta
Kiwi.com przeanalizował tegoroczne trendy podróżnicze Polaków na listopad wskazując…
0 Komentarzy1 Minuty
31 października 2024
Wizz Air zwiększa liczbę połączeń z Rzeszowa do Rzymu: loty trzy razy w tygodniu
Wizz Air zwiększa liczbę lotów do Rzymu z lotniska Rzeszów – Jasionka. Teraz do stolicy…
0 Komentarzy1 Minuty
31 października 2024
Emirates rozszerza współpracę z Vietnam Airlines i VietJet
Linie Emirates podpisały dwa memorandum o porozumieniu z Vietnam Airlines i VietJet.…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
Esky.pl: Malta najchętniej wybierana na listopadowe city breaki
Malta stała się najpopularniejszym kierunkiem listopadowych city breaków, wyprzedzając…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
Air France uruchomi w maju 2025 połączenie z Paryża do Orlando
Linia Air France uruchamia w maju 2025 roku nowe połączenie z Paryża do Orlando na…
0 Komentarzy1 Minuta
31 października 2024
Lufthansa wraca na lotnisko w Bydgoszczy: loty do Frankfurtu pięć razy w tygodniu
Lufthansa wraca na lotnisko w Bydgoszczy, uruchamiając od kwietnia 2025 roku pięć…
0 Komentarzy3 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty