easyJet – będą hybrydowe samoloty

archiwum easyJet

Linia lotnicza easyJet, ujawniła plan konstrukcji układu paliwowego, który zrewolucjonizuje przemysł lotniczy. Koncepcja samolotu hybrydowego wykorzystuje umieszczenie wodorowych ogniw paliwowych w bagażniku samolotu. Dzięki nowatorskiemu, wodorowemu systemowi napędowemu, charakteryzującemu się zerową emisją spalin, każdy z samolotów easyJet będzie w stanie w ciągu roku oszczędzić około 50 tysięcy ton paliwa i znacznie ograniczyć emisję CO2. Linia podejmuje długoterminowe zobowiązanie ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 7 proc. na przestrzeni kolejnych pięciu lat. Obecnie, na pasażera, emitowane jest 81.05 gram CO2 na kilometr, o 28 proc. mniej, niż 15 lat temu. Dzięki nieustannym inwestycjom w nowe technologie, optymalizacji działalności i wysokiemu obłożeniu, samoloty linii emitują 22 proc. dwutlenku węgla (liczonego na pasażera, na kilometr podróży) niż tradycyjni przewoźnicy na tych samych trasach.

Pomysł skonstruowania nowego układu paliwowego został zainspirowany przez studentów z Uniwersytetu Cranfield – światowego lidera w dziedzinie edukacji i badań naukowych z zakresu technologii oraz zarządzania. W ramach konkursu, przygotowanego z okazji 20 urodzin easyJet w listopadzie 2015 roku, studenci zostali poproszeni o przygotowanie wizji przyszłości podróży lotniczych za 20 lat. easyJet współpracuje teraz ze swoimi dostawcami i partnerami technologicznymi by wprowadzić te przełomowe rozwiązania znacznie wcześniej i rozpocząć testy już w tym roku.

Koncepcja samolotu hybrydowego wykorzystuje umieszczenie wodorowych ogniw paliwowych w bagażniku samolotu. Ten innowacyjny system zerowej emisji pozwala na gromadzenie energii podczas gdy samolot hamuje przy lądowaniu. Zebrana w ten sposób energia może zostać potem wykorzystana do ładowania lekkich baterii systemu podczas postojów (zbliżony proces zachodzi podczas hamowania rekuperacyjnego (KERS) w samochodach Formuły 1). Do ładowania baterii podczas lotu będą również wykorzystywane ogniwa słoneczne, umieszczone na kadłubie samolotu.
Energia zgromadzona w ten sposób może zostać potem wykorzystana na przykład podczas kołowania, w tym przypadku nie będzie już potrzeby używania silników odrzutowych. Poprzez dużą liczbę lotów jakie easyJet wykonuje na krótkich dystansach, rocznie około 4 proc. całościowej ilości paliwa jest zużywane właśnie podczas kołowania. Średni czas kołowania samolotu easyJet to 20 minut, co w przeliczeniu daje 4 miliony mil rocznie – ośmiokrotność odległości pomiędzy księżycem a ziemią.
Dodatkowo każdy ze statków powietrznych w głównych kołach miałby zainstalowane silniki zasilane, energoelektronikę oraz kontrolery systemowe, które dadzą pilotom całkowitą kontrolę nad prędkością i kierunkiem lotu, a także podczas procedury kołowania. W związku z tym, system ograniczy lub całkowicie wyeliminuje konieczność holowania samolotu do stanowiska. To rozwiązanie spowoduje też, że transport będzie bardziej sprawny a cały proces uczyni bardziej wydajnym.
Jedynym produktem ubocznym, tego rozwiązania jest czysta woda, która później może zostać z powodzeniem wykorzystana do napełnienia instalacji wodnej i użycia podczas lotu

Projekt została opracowany w połączeniu myślenia koncepcyjnego utytułowanego dyrektora inżynierii easyJet – Iana Davies i jego zespołu w oparciu o niektóre z projektów, przedstawionych przez studentów.

Ian Davis, dyrektor techniczny easyJet powiedział: „W easyJet kontynuujemy koncepcję łączącą użycie najnowszych cyfrowych technologii z nowoczesnymi rozwiązaniami inżynieryjnymi. Ogłoszony przez nas projekt samolotu hybrydowego jest zarówno wizją przyszłości, jak i wyzwaniem dla naszych partnerów i dostawców by kontynuować przekraczanie granic w celu redukcji emisji dwutlenku węgla. Ponadto jest to świetny przykład korzyści płynących z naszej strategicznej współpracy z Uniwersytetem Cranfield.”

Dr. Craig Lawson, wykładowca Centrum Aeronautyki Uniwersytetu Cranfield dodał: „Niezmiernie cieszymy się z możliwości współpracy z easyJet nad tym projektem. Cranfield jest uczelnią specjalizującą się w studiach podyplomowych, która swoim studentom zapewnia zaawansowaną, praktyczną edukację i możliwość prowadzenia ciekawych badań. Jesteśmy rozpoznawalni na arenie międzynarodowej, gdyż odpowiadamy na potrzeby biznesu, rządzących i społeczeństwa. Jesteśmy zachwyceni możliwością strategicznej współpracy z easyJet, która zakłada odkrywanie nowych rozwiązań, dzięki którym wzajemnie się rozwijamy. Podczas konkursu „Przyszłość lotnictwa”, nasi studenci zaprezentowali fascynujące wizje tego, jak rynek lotniczy będzie wyglądał w 2035 roku. Pomysły zakładały rozwiązania z zakresu ochrony środowiska, usprawnień operacyjnych a także zwiększenia satysfakcji pasażerów. Teraz przyjdzie czas na realizację.”

easyJet podpisał trzyletnią umowę o partnerstwie strategicznym z Uniwersytetem Cranfield, która ma na celu wymianę innowacji i wiedzy.
W ramach konkursu z okazji 20-tych urodzin easyJet studenci z Uniwersytetu Cranfield rywalizowali w czterech kategoriach: projekt kabiny, projekt samolotu, zmiany lotniska, zmiany podczas lotu.
Komisja złożona z przedstawicieli linii easyJet i Uniwersytetu Cranfield otrzymała od studentów lotnictwa wiele pionierskich i zaawansowanych projektów. Wśród zgłoszonych pomysłów znajdowały się takie jak: koncepcja dynamicznych skrzydeł, które byłby zdolne do zmiany kształtu podczas lotu, efektywne powłoki 'shark skin’, które zmniejszają opór powietrza, ultra lekkie siedzenia z włókien węglowych, w które wbudowane zostały panele służące do ładowania urządzeń elektrycznych.
Flota easyJet jest złożona z ponad 240 samolotów typu Airbus A319 i A320, których średni wiek wynosi 6 lat. W czerwcu 2017 roku, easyJet rozpocznie wprowadzanie samolotów A320neo, nowe maszyny będą o około 13-15 proc. wydajne w spalaniu paliwa od samolotów, które będą wypierać.