easyJet chcą zmian w branży lotniczej
Przewoźnik wzywa Unię, rządy oraz przedstawicieli regulatorów państw członkowskich do zwiększenia konkurencyjności w przewozach pasażerskich.
W związku z tym, że obecnie nie ma skutecznego systemu kontrolowania wysokości opłat i cen usług na wielu lotniskach będących regionalnymi monopolistami, easyJet postuluje o wprowadzenie bardziej rygorystycznych regulacji w stosunku do tych portów, oraz, wprowadzenie zmian w Dyrektywie w sprawie opłat lotniskowych. Najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez Frontier Economics dowodzą, że bardziej zdecydowane cięcie opłat na 15 głównych portach lotniczych w Europie zaoszczędziłoby pasażerom 1,48 mld euro i zwiększyłoby liczbę podróży w jedną stronę o 12,2 mln. To z kolei zwiększyłoby wydatki konsumentów i turystów, przekładając się na wzrost obrotów sklepów i punktów usługowych. Wprowadzenie bardziej restrykcyjnych regulacji spowodowałoby wzrost PKB w Europejskim Obszarze Gospodarczym o 37 mld euro (0,23%), co odpowiada 470 tys. etatom.
Wprowadzenie czterech kluczowych zmian zapewniłoby następujące korzyści:
przejście z systemu dual till na single till, aby wszystkie przychody – zarówno z działalności lotniskowej jak pozalotniskowej – byłby brane pod uwagę przy ustalaniu wysokości opłat, ograniczenie zwrotu z kapitału w przypadku portów lotniczych o tylko 0,5 proc., zwiększenie wydajności operacyjnej portów lotniczych o 10%, czyli tyle, o ile wydajność zwiększyły linie lotnicze,, zniesienie dopłat w przypadku pasażerów w transferze, za których opłaty są niejednokrotnie o połowę niższe niż w przypadku pasażerów podróżujących z portu wylotu do portu docelowego.
Prezes easyJet Carolyn McCall podczas przemowy wygłoszonej w Europejskim Klubie Lotniczym, powiedziała: „Unia Europejska odgrywa kluczową rolę we wspieraniu europejskiego lotnictwa, a easyJet jest tego najlepszym przykładem. Bez liberalizacji, europejska przestrzeń powietrzna nie istniałyby w jej obecnej formie. Europa dyskutuje dziś nad tym, jaką politykę przyjąć – zarówno na poziomie lokalnym, jaki i unijnym – aby wesprzeć konkurencję w branży lotniczej w Europie. Aby wynik rozmów był jak najkorzystniejszy dla konsumentów, nowe regulacje powinny opierać się na uczciwej konkurencji i swobodzie wyboru. Wzywamy zatem unijnych decydentów do wprowadzenia zmian do Dyrektywy w sprawie opłat lotniskowych oraz ponownego rozważenia sposobu wdrażania Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.”
„Wizja branży lotniczej w Europie” spółki easyJet opisuje cały proces podróżowania – od rezerwacji, przez lotnisko, po lot i lądowanie na lotnisku docelowym. Na każdym z tych etapów przedstawiamy naszą wizję zmian w ramach prawnych, które ułatwią podróżowanie i uczynią je tańszym dla naszych pasażerów. Poza opłatami lotniskowymi w dokumencie poddano analizie pozostałe cztery ważne problemy, których eliminacja przyniosłaby korzyści portom lotniczym i pasażerom.
1. Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna czyli m.in. podpisanie porozumienia o niestosowaniu redukcji etatów wśród kontrolerów lotów. Gwarantuje się niezależność przestrzeni powietrznej, a państwa członkowskie utrzymają nad nią pełną kontrolę.
2. Wymiar społeczny czyli. zatrudnianie pracowników na umowy zawierane na warunkach lokalnych i zgodnie z miejscowym prawem, tam, gdzie faktycznie pracują. Współpracujemy również ze związkami zawodowymi w całej Europie. Obecne ramy prawne umożliwiają spółce easyJet postępowanie we właściwy sposób, ale powinno być to możliwe we wszystkich państwach na tych samych zasadach.
3. Obsługa naziemna
Konkurencja w ramach obsługi naziemnej jest niewystarczająca, co oznacza, że pasażerowie wciąż przepłacają i nie otrzymują w zamian usługi na odpowiednim poziomie.
4. Handel slotami
Linie lotnicze muszą mieć możliwość handlu slotami tak, aby zagwarantować ich możliwie
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka zainwestuje ponad 50 mln zł w infrastrukturę i technologie
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka pozyskał ponad 31 mln zł dofinansowania z funduszy…
0 Komentarzy2 Minuty
20 grudnia 2024
PPL i POT będą wspólnie promować polską kulturę i turystykę
PPLS.A. i POT podpisały porozumienie o wspólnej promocji Polski na arenie…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Grupa eSky prezentuje aplikację eSky 3.0. Personalizowane oferty i elastyczne wyszukiwanie w jednym miejscu
Grupa eSky zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojej aplikacji mobilnej eSky 3.0…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2024
Wizz Air rozszerza siatkę połączeń z Warszawy. Cztery nowe trasy w 2025 roku
Wizz Air ogłosił dalszy rozwój swojej bazy na warszawskim lotnisku Chopina. W czerwcu…
0 Komentarzy2 Minuty
17 grudnia 2024
Linie SAS wracają do Wrocławia. Loty do Kopenhagi w codziennej ofercie
Po kilkuletniej przerwie linie lotnicze SAS wracają do Portu Lotniczego we Wrocławiu,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Rekordowy listopad na lotnisku Rzeszów-Jasionka: ponad 76 tys. obsłużonych pasażerów
Lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce obsłużyło w listopadzie ponad 76 tys. pasażerów, co…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2024
Michael Rousseau nowym przewodniczącym Rady Dyrektorów Generalnych Star Alliance
Michael Rousseau, prezes Air Canada, został nowym przewodniczącym Rady Dyrektorów…
0 Komentarzy2 Minuty
13 grudnia 2024
TAP Air Portugal uruchamia nowe połączenia do Los Angeles i Bostonu
TAP Air Portugal ogłosił nowe kierunki transatlantyckie, które wystartują w maju 2025…
0 Komentarzy2 Minuty
13 grudnia 2024
Lotnisko w Katowicach w listopadzie obsłużyło ponad 350 tys. pasażerów
Lotnisko w Katowicach zamknęło listopad z wynikiem ponad 351 tys. obsłużonych pasażerów.…
0 Komentarzy2 Minuty