ECTAA: IATA to monopolista, składamy skargę

Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) złożyła do europejskiego organu ochrony konkurencji skargę na Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) za ograniczanie konkurencję na rynku dystrybucji biletów lotniczych.

Złożona 24 maja 2019 roku skarga to działanie podjęte po latach negocjacji agentów turystycznych z IATA. 

Zdaniem ECTA, linie lotnicze nakładają na agentów bardzo rygorystyczne, jednostronne i nieproporcjonalne ograniczenia w zakresie dystrybucji biletów.

Takie podejście oparte jest na IATA Passenger Agency Program (PAP), który w dalszym ciągu interpretowany jest w sposób tradycyjny, zwłaszcza w sprawach dotyczących agentów. Umowa o Agencji Sprzedaży Pasażerskiej, którą musi podpisać każdy agent akredytowany przez IATA, została opracowana 40 lat temu, jest archaiczna i nie spełnia już warunków.

Ograniczanie konkurencji w sprzedaży

„Wszystkie podejmowane przez ECTAA próby dostosowania programu PAP do wymogów współczesnego rynku były przez IATA systematycznie odrzucane. Wskazano szereg kluczowych kwestii, które w opinii ECTAA ograniczają konkurencję na rynku dystrybucji biletów lotniczych. Nie są to pojedyncze problemy, ale kwestia traktowania PAP jako systemu faworyzującego linie lotnicze, a co za tym idzie ograniczającego konkurencję” – czytamy w komunikacie wydanym przez organizację.

Jednym z zarzutów ECTAA jest to, że agenci turystyczni nie mają żadnego wpływu na podejmowane decyzje i są bezsilni, gdy chodzi o ustalanie zasad współpracy z IATA. Wynika to z faktu, że w skład organu zarządzającego PAP, IATA Passenger Agency Conference, wchodzą wyłącznie linie lotnicze, które jednostronnie decydują o zasadach programu.

Agenci obciążeni finansowo

Ostatnio w programie wprowadzono poważne zmiany, tzn. NewGen ISS nowy system zarządzania, który ma usprawnić system rozliczeń finansowych między biurami podróży a liniami lotniczymi. Nowe zasady ograniczają sprzedaż agentów, co zmusza ich do wczesnego finansowania sprzedaży po osiągnięciu pewnego progu, a także do zapewnienia sobie wyższych gwarancji finansowych.

„System pośredniej dystrybucji biletów lotniczych został poważnie zachwiany przez nadużywanie dominującej pozycji IATA, i to w sytuacji, gdy powinniśmy bardziej niż kiedykolwiek ułatwiać konsumentom zorientowanie się w mnogości taryf biletów lotniczych i rosnącej liczbie usług dodatkowych, jakie oferują przewoźnicy” – podkreśla Paweł Niewiadomski, prezes ECTAA.

W tej sytuacji ECTAA zwraca się do Komisji Europejskiej o wszczęcie dochodzenia w sprawie naruszenia przez IATA zasad konkurencji i o wymuszenie zaprzestania tych praktyk.