ECTAA krytykuje: Komisja Europejska uchyla się od konkretnych działań
ECTAA z zadowoleniem przyjmuje przyjęty przez Komisję Europejską kompleksowy pakiet zaleceń dla branży turystycznej, jednak z ubolewaniem stwierdza brak chęci przyjęcia na siebie przez Komisję roli lidera w podejmowaniu konkretnych działań – czytamy w komunikacie organizacji.
ECTAA z zadowoleniem przyjmuje przyjęty dziś kompleksowy pakiet dla branży turystycznej i przewozów pasażerskich – pisze ECTAA w komunikacie, w którym czytamy również:
Pakiet stanowi odpowiedź na dramatyczną sytuację, w jakiej znalazł się rynek turystyczny Unii Europejskiej w wyniku pandemii Covid-19 i proponuje podjęcie skoordynowanych działań na poziomie europejskim, prowadzących do wznowienia ruchu turystycznego, a także przyjęcie długoterminowej strategii, zmierzającej do odbudowy żywotnego i konkurencyjnego rynku usług turystycznych.
Uratować sezon wakacyjny
„Należy opracować skoordynowane podejście do wznowienia usług turystycznych i przewozów pasażerskich, aby umożliwić zniesienie ograniczeń, jakie zostały nałożone na turystykę i podróże. W tym celu trzeba ustalić szerokie i proporcjonalne do skutków normy zdrowotne i sanitarne, dostosowane do rynku usług turystycznych, gwarantujące bezpieczne podróżowanie i przywracające klientom zaufanie do branży. Tylko w ten sposób możemy uratować sezon wakacyjny, niezmiernie ważny dla obywateli, firm i dla gospodarek wielu krajów” – skomentował Paweł Niewiadomski, prezes ECTAA.
Szczególnie istotne w ramach środków przewidzianych w przyjętym dziś pakiecie dla organizatorów turystyki jest zalecenie wydane krajom członkowskim, dotyczące voucherów wydawanych klientom jako alternatywa zwrotu środków za odwołane z powodu pandemii Covid-19 imprezy turystyczne i usługi przewozowe.
Komisji brakuje ambicji bycia liderem
ECTAA docenia wysiłki Komisji zmierzające do ustalenia zasad, na jakich vouchery mają chronić interesy konsumentów, a także że wspólne stanowisko w sprawie przewozów i imprez turystycznych zostało już przyjęte. Jednakże ECTAA z ubolewaniem stwierdza brak ambicji Komisji do wzięcia na siebie roli lidera w podejmowaniu konkretnych działań.
Paweł Niewiadomski dodaje: „Zasady proponowane w Rekomendacji odpowiadają oczekiwaniom branży, jednak nie przyniosą wiele dobrego, jeśli państwa członkowskie nie będą zobowiązane do ich przestrzegania. Dziś każdy kraj europejski stosuje inne zestawy środków, takie jak różnego rodzaju bony i vouchery, wydłużone okresy zwrotu środków, czy dofinansowanie państwa. Kraje członkowskie o trzy kroki wyprzedzają Komisję Europejską. Jesteśmy zadowoleni z ogłoszonej Rekomendacji, jednak naszym zdaniem jest zbyt enigmatyczna i przyjęta za późno”.
Potrzebne przepisy, nie zalecenia
ECTAA wzywa do wprowadzenia zmian w obowiązujących przepisach, aby proponowane zalecenia znalazły odzwierciedlenie w prawie i zostały powszechnie wdrożone w celu wzmocnienia ochrony konsumentów, otrzymujących vouchery. Pandemia Covid-19 zaskoczyła wszystkich, ale musimy zakładać, że tego typu zdarzenia będą występowały także w przyszłości, należy zatem dokonać przeglądu i modyfikacji obowiązujących przepisów. Podejścia tego nie wolno ograniczać do zaleceń dotyczących voucherów i zasad zwrotu środków. Warto rozważyć koncepcję pełnej odpowiedzialności i nieograniczonej pomocy, rozumianej jako niemierzalne ryzyko, od którego nie można się ubezpieczyć, a występujące w nieprzewidzianych okolicznościach, takich jak pandemia Covid-19, która zmusiła branżę turystyczną do całkowitego zawieszenia działalności na długi czas.
ECTAA z satysfakcją przyjmuje, że Komisja pierwszy raz uznała potrzebę lepszej ochrony konsumentów w razie upadku przewoźników lotniczych. Obecne rozwiązania dotyczą tylko voucherów, ale ECTAA będzie współpracować z Komisją, aby opracować konkretne rozwiązania na wypadek niewypłacalności linii lotniczych, obejmujące nie tylko vouchery wystawiane w związku z epidemią Covid-19, ale również pozostałe bilety lotnicze wystawiane w „normalnych” czasach.
Voucher bezpieczny dla klienta.
Paweł Niewiadomski podsumowuje: „Nie mamy zamiaru pozbawiać konsumentów ich prawa do zwrotu wpłaconych środków. Jednak w sytuacji, w której sami nie otrzymujemy zwrotu środków od dostawców, musimy szukać satysfakcjonującego rozwiązania alternatywnego, jakim naszym zdaniem są vouchery. Vouchery są zwrotne, elastyczne i – w odróżnieniu od zwrotu środków pieniężnych – chronią konsumentów przed niewypłacalnością biura podróży. Zachęcamy klientów, aby przyjmowali vouchery spełniające te warunki, ponieważ w obecnej sytuacji gwarantują najwyższy stopień ochrony”.
Komentarz ECTAA dotyczy komunikatu dotyczącego turystyki i przewozów pasażerskich, wydanego dziś przez Komisję Europejską.
POWIĄZANE WPISY
2 stycznia 2025
Patryk Niewiadomski nowym dyrektorem sprzedaży i rozwoju w Anex Tour
Od stycznia do zespołu Anex Tour dołączył Patryk Niewiadomski. Dyrektor z długoletnim…
0 Komentarzy2 Minuty
2 stycznia 2025
Ras Al Khaimah po raz szósty z rekordowym noworocznym widowiskiem
Ras Al Khaimah szósty rok z rzędu Nowy Rok świętuje rekordem. Emirat przywitał 2025 rok…
0 Komentarzy2 Minuty
31 grudnia 2024
Gniezno stawia na HerStory. Pierwsza żeńska figura na Trakcie Królewskim
Pierwsza żeńska figura została odsłonięta w wigilijny poranek na Trakcie Królewskim w…
0 Komentarzy1 Minuty
30 grudnia 2024
Rafał Czaja ponownie na czele Wielkopolskiej Izby Turystycznej
16 grudnia 2024 roku w Hotelu Novotel Poznań Centrum odbyło się Wyborcze Walne…
0 Komentarzy1 Minuta
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
19 grudnia 2024
Wieczór z Krzysztofem Wielickim w Abu Dhabi w ramach promocji Polski na rynkach arabskich
25 listopada br. w Abu Dhabi zaprezentowano film dokumentalny o życiu i dorobku wybitnego…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2024
Zimowe wydarzenia w Trentino: od Pucharu Świata po Tour de Ski
Trentino, region położony w północnych Włoszech w sercu Dolomitów, przygotowuje się na…
0 Komentarzy3 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
17 grudnia 2024
Hilton w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Nowe hotele w sieci Spark by Hilton w Polsce
Hilton otwiera dwa nowe hotele w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Obiekty te, oferujące…
0 Komentarzy2 Minuty