Enter Air osiąga rekordowe wyniki w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku

fot. Archiwum Enter Air

Enter Air poinformował o wynikach finansowych za pierwsze trzy kwartały 2024 roku. Przewoźnik osiągnął przychody na poziomie 2,4 mld zł oraz EBITDA wynoszącą 459,8 mln zł. Oznacza to wzrost odpowiednio o 13 proc. i 19 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

W 2024 roku Enter Air wzbogacił flotę o pięć nowych samolotów: jednego Boeinga 737-800 i cztery Boeingi 737 MAX 8, co zwiększyło liczbę maszyn do 31. W sezonie letnim dodatkowo wykorzystywano cztery samoloty na zasadach wet-lease. W październiku spółka uruchomiła własny hangar serwisowy w Debreczynie na Węgrzech, co pozwoli na większą kontrolę jakości obsługi technicznej i redukcję kosztów.

„Rok 2024 to rok rekordów i poprawy wszystkich wskaźników naszej działalności. Tegoroczny sezon letni był rekordowo długi, a dzięki zwiększeniu skali działalności zanotowaliśmy najwyższe w historii przychody zarówno w samym trzecim kwartale jak i narastająco od rozpoczęcia roku. Dzięki nowym maszynom istotnie zwiększyliśmy naszą efektywność operacyjną, a stabilna sytuacja finansowa i wcześniejsza spłata pożyczki PFR umożliwiły nam wypłatę rekordowo wysokiej dywidendy dla akcjonariuszy. Z dużym optymizmem patrzymy na kolejny rok. Chęć do podróżowania utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie czego potwierdzeniem jest zainteresowanie ze strony touroperatorów i podpisanie pierwszych umów na przyszły rok dużo wcześniej niż w poprzednich latach. Mamy silną pozycję na rynku europejskim i Polskim, odpowiednie zasoby operacyjne i sloty w destynacjach. Pracujemy nad uzupełnieniem floty o kilka nowych maszyn, które pozwolą na zaspokojenie zgłaszanego przez naszych partnerów popytu” – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

„W październiku uruchomiliśmy obsługę we własnym hangarze na Węgrzech. Pozwoli to nam na jeszcze większą kontrolę jakości prac serwisowych i optymalne zaplanowanie wszystkich remontów przede wszystkim w zimowych miesiącach, a w rezultacie na zwiększenie efektywności zarządzania flotą Enter Air. Był to pierwszy krok w kierunku uzyskania niezależności od poddostawców usług technicznych, które robią się coraz droższe. Pracujemy nad dalszym rozwojem tej części naszego biznesu.  Inwestycja we własną obsługę hangarową jest relatywnie niewielka, a pozwoli nam na realne oszczędności dzięki pozostawieniu w Grupie marży pobieranej do tej pory przez podwykonawców” – dodaje Polaniecki.

Wzrost przychodów, nowe samoloty i plany na kolejny rok

Przychody Enter Air w I-III kw. 2024 r. wyniosły 2 353,6 mln zł, co oznacza 13 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. Liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się r/r o około 11 proc., a wzrost przychodów związany był przede wszystkim z rozszerzaniem działalności Grupy.

W analizowanym okresie Enter Air miał 242,6 mln zł wyniku operacyjnego co oznacza wzrost o 27 proc., a EBITDA Grupy wzrosła o ponad 19 proc. do 459,8 mln zł. Wynik netto Grupy wyniósł 161,5 mln zł i był wyższy o 23,8 proc. wobec 130,4 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe, które wyniosły w I-III kw. 2024 r. 49,1 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to 53,6 mln zł (w I-III kw. 2023 r. różnice kursowe wynosiły -4,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 410,8 mln zł EBITDA oraz 112,4 mln zł zysku netto.

28 sierpnia 2024 r. Enter Air wypłacił 77,2 mln zł dywidendy, czyli 4,40 zł na jedną akcję. Wcześniej spełnił warunek umożliwiający jej wypłatę, całkowicie spłacając pożyczkę otrzymaną w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm”.

W 2024 r. przewoźnik odebrał pięć maszyn – jednego B737-800 (SP-ESL) i cztery B737 MAX 8 (SP-EXG, SP-EXH, SP-EXI, SP-EXK). Flota własnych samolotów Enter Air to obecnie 31 samolotów, a w wysokim sezonie wakacyjnym wykorzystane były też 4 dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease. W ramach Grupy Enter Air łącznie z czteroma samolotami Chair Airlines i czteroma samolotami Fly4 operacje były wykonywane na 43 maszynach.

Planowanie kolejnego sezonu lato 2025 i zima 2025/2026 zostało rozpoczęte od zawarcia umów z Itaka Fly o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł) oraz Rainbow Tours o szacunkowej wartości 93,2 mln USD (366,3 mln zł). Wartość aktualnie obowiązujących, podpisanych w pierwszej połowie 2024 r umów to: TUI Poland – 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland – 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours – 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł), oraz Itaka Fly – 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł).

W październiku 2024 r. Enter Air Services otrzymał certyfikat organizacji obsługi technicznej wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i pozwalający na prowadzenie własnej obsługi w hangarze w Debreczynie na Węgrzech. Jednostanowiskowy nowoczesny budynek od października obsługuje samoloty należące do floty Enter Air, ale przewoźnik nie wyklucza świadczenia usług także dla podmiotów zewnętrznych.