EURO 2024 napędza wzrost turystyki przyjazdowej w Niemczech

Frankfurt nad Menem, fot. DZT / Dagmar Schwelle
Frankfurt nad Menem, fot. DZT / Dagmar Schwelle

Wydarzenia sportowe, takie jak EURO 2024, przyciągają turystów z całego świata, co pozytywnie wpływa na niemiecką turystykę przyjazdową. Potwierdzają to najnowsze dane Federalnego Urzędu Statystycznego oraz badania przeprowadzone na zlecenie Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT).

W lipcu 2024 roku liczba noclegów turystów zagranicznych w niemieckich hotelach i pensjonatach (z minimum dziesięcioma łóżkami) wyniosła 10,7 mln, co oznacza wzrost o 4,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W okresie od stycznia do lipca 2024 roku turystyka przyjazdowa w Niemczech wzrosła o 6,6 proc., osiągając 48,2 mln noclegów. Ożywienie w porównaniu do 2019 roku sięga 94,9 proc.

Z danych Nielsen Sports wynika, że 44 proc. posiadaczy biletów na EURO 2024 stanowili zagraniczni goście, co przełożyło się na znaczące korzyści ekonomiczne. Wydarzenie wygenerowało łączny efekt ekonomiczny o wartości 7,44 mld euro, natomiast wartość reklamowa wynikająca z widoczności w mediach na całym świecie szacowana jest na 571 mln euro.

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej napędzają turystykę

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które odbyły się w Niemczech w czerwcu, znacznie zwiększyły ruch turystyczny we wszystkich dziesięciu miastach-gospodarzach. Więcej turystów przyciągnęły również mecze w rundzie pucharowej, które odbyły się w jedenastu różnych lokalizacjach. Jak wynika z analiz MKG Consulting, obłożenie hoteli w Niemczech w lipcu 2024 roku było na poziomie 71,6 proc., to o 2,3 punktów procentowych więcej w porównaniu z lipcem 2023 roku. Średnia cena za pokój to 108,80 eur, a przychody hotelowe wzrosły o 9,7 proc. rok do roku, przy czym największe wzrosty odnotowano w hotelach wyższej kategorii.

 „UEFA EURO 2024 było sukcesem pod względem sportowym, społecznym i gospodarczym i odegrało kluczową rolę w pozycjonowaniu Niemiec jako tolerancyjnego, różnorodnego i gościnnego celu podróży”. Według panelu ekspertów branży turystycznej DZT, około jedna czwarta międzynarodowych organizatorów turystyki prowadzących działalność w Niemczech dodała nowe oferty do swoich programów specjalnie na Mistrzostwa Europy” powiedziała prezes Niemieckiej Centrali Turystyki, Petra Hedorfer.

Badania przeprowadzone przez Nielsen Sports pokazują, że 97 proc. zagranicznych kibiców, którzy kibicowali na Euro, deklaruje chęć ponownego odwiedzenia Niemiec, a 79 proc. poleciłoby wizytę w miastach, gdzie odbywały się mecze.