Europejskie biura podróży kontra Lufthansa

Europejskie Stowarzyszenie Touroperatorów i Agentów Turystycznych (ECTAA) złożyło 24 lipca formalną skargę w dyrekcji generalnej ds. mobilności i transportu Komisji Europejskiej w związku z nieprzestrzeganiem przez Lufthansa Group unijnego rozporządzenia (WE) 80/2009 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji. Lufthansa Group ogłosiła 2 czerwca 2015 roku, że od 1 września będzie naliczała opłatę 16 euro od każdej transakcji sprzedaży biletów lotniczych za pośrednictwem Global Distribution Systems (GDS) dla linii: Lufthansa, Brussels, Austrian i Swiss. WaszaTurystyka.pl pisała o sprawie w tekście Lufthansa kontra GDS-y.
Informacja ta budzi sprzeciw agentów IATA, którzy uważają, że opłata taka spowoduje znaczny wzrost cen biletów i podważy konkurencyjność agentów na rzecz własnych kanałów sprzedaży linii lotniczych.
W sprawie tej interweniowali m.in. przedstawiciele Polskiej Izby Turystyki, za pośrednictwem Europejskiego Stowarzyszenia Touroperatorów i Agentów Turystycznych (ECTAA). Z ramienia Izby sprawą zajmuje się prezes Paweł Niewiadomski, w Komisji Prawnej ECTAA, oraz Mirka Bryła, w ramach Komisji ds. Lotniczych i Rozwiązań Technologicznych.
Po dokładnym zbadaniu alternatywnych kanałów dystrybucji proponowanych przez Lufthansa Group, wliczając w to własną stronę internetową i platformę dla agentów Lufthansy, przedstawiciele ECTAA i doszli do wniosku, że nie są one wystarczające. Korzystanie z nich cofnęłoby postęp technologiczny, który dokonał się w ramach rozwoju platform do rezerwacji i sprzedaży biletów lotniczych.
ECTAA dokonała wnikliwej analizy prawnej oświadczenia Lufthansa Group i zdecydowała się złożyć formalną skargę do Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu KE. Wygląda bowiem na to, że działania Grupy naruszają rozporządzenie 80/2009 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacyjnych, a w szczególności jego artykuły 10.4 i 10.5 .Jeśli platformą rezerwacyjną dla agentów Lufthansy jest GDS w rozumieniu artykułu 2.4 rozporządzenia, Lufthansa musi przestrzegać obowiązków spoczywających na „przewoźniku macierzystym”, które są sprecyzowane w artykułach 10.4 i 10.5.
Do Komisji Europejskiej należała będzie decyzja, czy zaproponowana alternatywa, czyli platforma Lufthansy Group-Agent.com, podlega zapisom rozporządzenia i czy Lufthansa wykonuje należycie związane z tym obowiązki.
ECTAA i organizacje członkowskie prowadzą jednocześnie dalsze prace mające na celu stwierdzenie, czy Lufthansa Group swoimi działaniami narusza inne regulacje Unii Europejskiej.