Europejskie biura podróży kontra Lufthansa
Europejskie Stowarzyszenie Touroperatorów i Agentów Turystycznych (ECTAA) złożyło 24 lipca formalną skargę w dyrekcji generalnej ds. mobilności i transportu Komisji Europejskiej w związku z nieprzestrzeganiem przez Lufthansa Group unijnego rozporządzenia (WE) 80/2009 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji. Lufthansa Group ogłosiła 2 czerwca 2015 roku, że od 1 września będzie naliczała opłatę 16 euro od każdej transakcji sprzedaży biletów lotniczych za pośrednictwem Global Distribution Systems (GDS) dla linii: Lufthansa, Brussels, Austrian i Swiss. WaszaTurystyka.pl pisała o sprawie w tekście Lufthansa kontra GDS-y.
Informacja ta budzi sprzeciw agentów IATA, którzy uważają, że opłata taka spowoduje znaczny wzrost cen biletów i podważy konkurencyjność agentów na rzecz własnych kanałów sprzedaży linii lotniczych.
W sprawie tej interweniowali m.in. przedstawiciele Polskiej Izby Turystyki, za pośrednictwem Europejskiego Stowarzyszenia Touroperatorów i Agentów Turystycznych (ECTAA). Z ramienia Izby sprawą zajmuje się prezes Paweł Niewiadomski, w Komisji Prawnej ECTAA, oraz Mirka Bryła, w ramach Komisji ds. Lotniczych i Rozwiązań Technologicznych.
Po dokładnym zbadaniu alternatywnych kanałów dystrybucji proponowanych przez Lufthansa Group, wliczając w to własną stronę internetową i platformę dla agentów Lufthansy, przedstawiciele ECTAA i doszli do wniosku, że nie są one wystarczające. Korzystanie z nich cofnęłoby postęp technologiczny, który dokonał się w ramach rozwoju platform do rezerwacji i sprzedaży biletów lotniczych.
ECTAA dokonała wnikliwej analizy prawnej oświadczenia Lufthansa Group i zdecydowała się złożyć formalną skargę do Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu KE. Wygląda bowiem na to, że działania Grupy naruszają rozporządzenie 80/2009 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacyjnych, a w szczególności jego artykuły 10.4 i 10.5 .Jeśli platformą rezerwacyjną dla agentów Lufthansy jest GDS w rozumieniu artykułu 2.4 rozporządzenia, Lufthansa musi przestrzegać obowiązków spoczywających na „przewoźniku macierzystym”, które są sprecyzowane w artykułach 10.4 i 10.5.
Do Komisji Europejskiej należała będzie decyzja, czy zaproponowana alternatywa, czyli platforma Lufthansy Group-Agent.com, podlega zapisom rozporządzenia i czy Lufthansa wykonuje należycie związane z tym obowiązki.
ECTAA i organizacje członkowskie prowadzą jednocześnie dalsze prace mające na celu stwierdzenie, czy Lufthansa Group swoimi działaniami narusza inne regulacje Unii Europejskiej.
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
28 listopada 2024
Exim Tours podsumował sezon letni: wzrost liczby klientów o 30 proc.
Exim Tours podsumował sezon letni 2024, odnotowując blisko 30 proc. wzrost liczby…
0 Komentarzy4 Minuty
27 listopada 2024
Grzegorz Bosowski sprzedał udziały we Fly.pl inwestorowi spoza branży, pozostaje prezesem
Po 18 latach istnienia internetowe biuro podróży Fly.pl zostało sprzedane prywatnemu…
0 Komentarzy3 Minuty