Firmy samodzielnie organizują podróże służbowe
Aż 74 proc. firm nie korzysta przy organizacji podróży służbowych z usług wyspecjalizowanych w tym biur podróży. Najważniejszym kryterium rezerwacji lub zakupu usługi przy planowaniu podróży służbowej jest jej atrakcyjna cena – kieruje się tym 85 proc. podróżujących w interesach.
Najczęściej w krajowych podróżach służbowych uczestniczą specjaliści – pracownicy wysoko wykwalifikowani w organizacji (75 proc.). Uczestnikami zagranicznych podróży są zwykle dyrektorzy (74 proc. ogółu podróżujących za granicę), a następnie specjaliści (58 proc. ogółu podróżujących za granicę) oraz członkowie zarządu (47 proc.).
Najbardziej popularnym środkiem transportu dla krajowych podróży służbowych jest samochód firmowy – 65 proc., a w przypadku podróży zagranicznych, głównym środkiem transportu pozostaje samolot (83 proc.), bez względu na obszar działalności firmy oraz wielkość przedsiębiorstwa.
Większość przebadanych firm deklaruje posiadanie odpowiednich procedur związanych z podróżami służbowymi (ponad 72 proc.). Z reguły dotyczą one rezerwacji noclegu (78 proc.), rezerwacji lub zakupu wszystkich usług związanych z wyjazdem służbowym (62 proc.), oraz zakupu biletów na przelot samolotem (61 proc.). Najważniejszym kryterium rezerwacji lub zakupu usługi jest niezmiennie jej atrakcyjna cena – 85 proc.. W mniejszym stopniu ważna jest wysoka jakość oferowanych usług oraz dostępność wszystkich usług w jednym miejscu. W 2/3 firm osobą podejmującą decyzję o podróży służbowej jest bezpośredni przełożony pracownika (dyrektor lub kierownik). W dużych przedsiębiorstwach za organizację podróży służbowych najczęściej odpowiada dział administracji np. sekretarka, asystentka zarządu (39 proc.) oraz samodzielnie pracownik wyjeżdżający w podróż służbową (34 proc.).
Michał Leman, prezes zarządu LOT Travel, powiedział: „W wielu firmach, nawet tych dużych, gdzie są doskonale zdefiniowane procesy i polityka wewnętrzna funkcjonuje bez zarzutu, działy odpowiedzialne za organizację podróży z reguły kierują się wyłącznie parametrem cen zapominając np. o czasie podróży. Nie dokonują też segmentacji podróży ze względu na potrzeby poszczególnych grup, a przecież inne oczekiwania ma zarząd firmy, a inne specjalista czy szeregowy pracownik. Odpowiednio przeprowadzona i zarządzana segmentacja przynosi konkretne oszczędności oraz optymalizuje koszt wszystkich podróży służbowych w firmie.”
Z badania wynika, że 26 proc. firm współpracuje z zewnętrznymi firmami oferującymi organizację podróży służbowych. Stosunkowo częściej z zewnętrznymi firmami współpracują największe przedsiębiorstwa (36 proc.) oraz przedsiębiorstwa z branży handlowej (36 proc.).
Większość badanych firm deklaruje, że budżet przeznaczony na podróże służbowe w pierwszym kwartale 2016 będzie zbliżony do poprzednich kwartałów. Te, które jednak planują zmniejszenie budżetu najczęściej chciałyby zmniejszyć wydatki na podróże służbowe o około 10 proc. w porównaniu do 2015 r. Najczęściej wskazywanym sposobem uzyskania oszczędności jest zmniejszenie liczby podróży służbowych (64 proc.). Na drugim miejscu znajduje się zmniejszenie jednostkowego kosztu podróży poprzez wprowadzenie bardziej rygorystycznego ograniczenia dotyczącego wyboru środka transportu, kategorii, hotelu itp. (52 proc.).
Michał Leman dodał: „Z badania, jak i naszego doświadczenia wynika, że firmy poszukując oszczędności decydują się często na redukcję liczby podróży służbowych, postrzegając to jako jedyny sposób na zmniejszenie kosztów podróży służbowych. Tymczasem zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, które sprawdza się już w przypadku rocznego budżetu na poziomie 75 000 – 100 000 złotych, jest optymalizacja kosztów we współpracy z profesjonalną firmą zewnętrzną.”
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę TNS Polska. Wywiady zostały zrealizowane z pracownikami dużych firm (zatrudniających 250 i więcej pracowników), którzy są zorientowani w temacie organizacji podróży służbowych w firmie w trzech falach ( 15.07.2015 – 19.01.2016 r.)
POWIĄZANE WPISY
20 listopada 2024
Ryanair uruchamia promocje na Cyber Week 2024
Od 25 listopada do 2 grudnia Ryanair zaprasza na największą wyprzedaż roku w ramach Cyber…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Startuje nowe połączenie kolejowe z Pragi do Gdyni
Podczas konferencji „Polski Dzień Logistyki 2024” w Pradze ogłoszono uruchomienie Baltic…
0 Komentarzy3 Minuty
20 listopada 2024
Katowice Airport: Wizz Air uruchamia loty do Madrytu, Agadiru, Pizy i Kiszyniowa
Wizz Air ogłosił cztery nowe kierunki, które będzie realizował w 2025 roku z lotniska w…
0 Komentarzy2 Minuty
19 listopada 2024
Lotnisko Chopina: blisko 15 proc. wzrost liczby pasażerów w październiku
Lotnisko Chopina w Warszawie odnotowało znaczny wzrost liczby pasażerów w październiku.…
0 Komentarzy4 Minuty
19 listopada 2024
Costa Cruises prezentuje specjalne rejsy „Costa Voyages”
Costa Cruises zaprasza na rejsy „Costa Voyages Special Edition” na pokładzie statku Costa…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Ryanair połączy Bydgoszcz z Alicante
Ryanair uruchamia nowe połączenia z lotniska w Bydgoszczy. Od 31 marca 2025 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
18 listopada 2024
Ryanair uruchamia rozkład lotów na lato 2025
15 listopada linie lotnicze Ryanair poinformowały o uruchomieniu rozkładu lotów na lato…
0 Komentarzy1 Minuta
14 listopada 2024
Ryanair połączy Katowice z Brukselą
Ryanair uruchomi nowe połączenie z katowickiego lotniska, od 1 kwietnia 2025 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
12 listopada 2024
Ryanair uruchamia 48-godzinną promocję. Bilety tańsze o 15 proc.
Ryanair uruchomił dziś (12 listopada) popularną 48-godzinną promocję na zimowe podróże w…
0 Komentarzy1 Minuty
Teraz każdy uważa że jest mądry, bo ma internet. Dopóki nie sparzy się na własnych błędach lub niewiedzy – to nie korzysta z usług wykwalifikowanego agenta. Taka to mądrość biznesmenów 😉