Firmy turystyczne do premiera: nasza branża zaraz będzie w kolejce po świadczenia dla bezrobotnych

„To ostatni moment, by zatrzymać wielką falę upadłości małych firm turystycznych” – pisze do premiera RP Polska Rada Turystyki. W reakcji na ogłoszenie o przedłużeniu lockdownu i obowiązkowej kwarantanny domaga się włączenia turystyki do „tarczy antykryzysowej” 6.0.
W reakcji na wczorajszą konferencję prasową Adama Niedzielskiego apel wystosowała Polska Rada Turystyki. Jak napisali przedsiębiorcy, potwierdziły się ich najgorsze obawy, czyli przedłużenie restrykcji dla branży: kwarantanny dla powracających z zagranicy i zakazu działalności dla hoteli w Polsce. Wystosowali więc apel do premiera Mateusza Morawieckiego i wicepremiera Jarosława Gowina.
Masowo anulowane rezerwacje
„Hotele, nie mogą przyjmować gości, a klienci biur podróży od wczorajszego popołudnia szturmują stacjonarne punkty obsługi domagając się zwrotu pieniędzy i anulowania wyjazdów, po których skierowani będą na przymusową kwarantannę. To kolejne dwa tygodnie bezprecedensowego zamknięcia części gospodarki, odpowiedzialnej za ogromy udział w PKB. Nie możemy pracować, nie możemy zarabiać i obserwujemy jak nasi klienci przenoszą swoje rezerwacje wakacyjne i urlopowe do naszych sąsiadów za granicą” – czytamy w piśmie PRT.
Kwarantanna w Polsce wspiera biura podróży w Niemczech
Jak wskazują przedsiębiorcy, ich sytuacja jest inna niż firm działających w krajach ościennych – Niemczech i Czechach, gdzie dla powracających nie ma kwarantanny, a „hotele często mogą działać zachowując odpowiednie rygory sanitarne.” Polskie biura podróży wskazują, że klienci nie rezygnują z wyjazdów, lecz omijają obowiązek kwarantanny udając się na zagraniczne wyjazdy właśnie z Niemiec, korzystając z usług tamtejszych touroperatorów.
PFR nie pomoże samozatrudnionym
Przedsiębiorcy odnoszą się też do proponowanych przez rząd programów wsparcia, przypominając, że nie wszystkie firmy skorzystają z „tarczy finansowej” PFR 2.0.
„Tarcza ma za zadanie ochronę miejsc pracy, przez co pomija ona wszystkie małe podmioty, które nie zatrudniają pracowników. Jednoosobowe działalności gospodarcze, rodzinne spółki cywilne, przewodnicy turystyczni, agenci turystyczni i każdy inny podmiot, w którym to właściciele generują przychody firmy, nie zatrudniają dodatkowych pracowników” – czytamy w piśmie PRT.
Przedsiębiorcy domagają się, aby zgodnie z zapowiedziami rząd włączył PKD turystycznych firm do „tarczy 6.0”. Może to zrobić w drodze rozporządzenia. Na razie świadczenia z ostatniej wersji „tarczy” przysługują tylko firmom transportowym, pilotom i przewodnikom turystycznym (których z kolei pominięto w „tarczy 5.0”).
Ostatni dzwonek, za rogiem bezrobocie
„Czekamy na tę pomoc od listopada. Nie otrzymaliśmy jej, w PFR 2.0 również firmy niezatrudniające pracowników zostały pominięte. To ostatni dzwonek, ostatni moment żeby zatrzymać wielką falę upadłości małych firm turystycznych. Te podmioty muszą otrzymać kolejne miesiące postojowego, pożyczkę 5000 zł i umorzenie ZUS. Tak jak miało to miejsce poprzednio. Bez tej pomocy właściciele będą musieli podjąć dramatyczną decyzję o zamknięciu firm i ustawić się w kolejce po świadczenia dla bezrobotnych” – apeluje PRT.
Przedłużenie lockdownu: restrykcje będą utrzymane po 17 stycznia
POWIĄZANE WPISY
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Rekordowa liczba Polaków w Indonezji
Polscy turyści polubili Indonezję. W ubiegłym roku kraj 17 tys. wysp odwiedziła rekordowa…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Rekordowa liczba Polaków w Indonezji
Polscy turyści polubili Indonezję. W ubiegłym roku kraj 17 tys. wysp odwiedziła rekordowa…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty