Fly.pl: Turcja, Egipt, Grecja i Bułgaria wzięły w 2021 roku 2/3 rynku

W 2021 wśród klientów fly.pl, ponad 2/3 rezerwowało wyjazdy do Turcji, Egiptu, Grecji lub Bułgarii. Te kraje przyniosły prawie 64 proc. rocznych obrotów. Na wysokie, szóstej pozycji pod względem liczby rezerwacji znalazł się Cypr.

W ubiegłym roku najwięcej klientów rezerwowało wyjazdy do Turcji – 20,74 proc. (ich wpłaty stanowiły 20,09 proc. obrotów), do Egiptu – 19,01 proc. (18,28 proc. obrotów) i Grecji – 17,47 proc. (18,65 proc. obrotów).

Pozostałe najpopularniejsze kierunki w 2021 roku, to:

Bułgaria – 9,51 proc
Hiszpania – 7,82 proc.
Cypr – 5,55 proc.
Malta – 3,74 proc.
Tunezja – 2,48 proc.
Albania – 2,39 proc.
Dominikana – 1,32 proc.

Jeśli chodzi o obroty, to czołowa dziesiątka ubiegłego roku prezentuje się następująco:

Turcja – 20.09 proc.
Grecja – 18,65 proc.
Egipt – 18,28 proc.
Hiszpania – 8,1 proc.
Bułgaria – 6,97 proc.
Cypr – 4,89 proc.
Dominikana – 3,24 proc.
Malta – 2,21 proc.
Albania – 1,96 proc.
Tunezja – 1,76 proc.

Na urlop najchętniej samolotem do luksusowego hotelu z all incusive

W 2021 roku klienci najczęściej wyjeżdżali w lipcu – na grudzień – 19,4 proc., sierpniu – 19,2 proc. oraz wrześniu – 14,9 proc.
W pozostałe miesiące sprzedaż wyglądała następująco: styczeń – 0,5 proc., luty – 0,9 proc., marzec – 1,7 proc., kwiecień – 3 proc., maj – 3,8 proc., czerwiec 11,5 proc., październik – 8,7 proc., listopad – 3,9 proc., grudzień – 4,6 proc. Wśród klientów fly.pl w ubiegłym roku 7,7 proc. rezerwowało wyjazdy na rok 2022.

Aż 96,9 proc. klientów wykupiło imprezy samolotowe, 1,2 proc. zdecydowało się na wyjazdy autokarowe, a 1,9 proc. na dojazd własny.

Zdecydowana większość wybrała hotele 4* (46 proc.) lub 5* (30 proc.), hotele 3* wybrało 22 proc.

Na formułę all inclusive zdecydowało się 74 proc. klientów, HB – 12 proc., pobyty tylko ze śniadaniem – 8 proc.

Średnia cena imprezy wyniosła w 2021 roku wynosiła 6 128,93 zł.

Katarzyna Papis, dyrektor sprzedaży i e-Commerce fly.pl, powiedziała: „Od stycznia do kwietnia rosło zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi, ale ze względu na liczne obostrzenia zarówno w kraju, jak i za granicą, klienci wstrzymywali się z rezerwacjami – zmęczeni po miesiącach pracy zdalnej i nauki zdalnej dzieci wyczekiwali na moment, w którym będą mogli bezpiecznie i w miarę swobodnie podróżować.

Dopiero od czerwca możemy mówić o „odmrożeniu” ruchu turystycznego, ponieważ od tego momentu liczba rezerwowanych i realizowanych wyjazdów była zbliżona do poziomu z 2019 roku.

Aż 74 proc. klientów fly.plL w 2021 roku zrealizowało swoje podróże od czerwca do października. Te dane bardzo wyraźnie pokazują charakterystykę minionego sezonu. Pierwszy kwartał roku klienci jeszcze ostrożnie podchodzili do podróży zagranicznych ze względu na bardzo restrykcyjne obostrzenia. Realizacja podróżniczych planów została przesunięta do trzeciego kwartału roku, w którym nastąpiła absolutna kumulacja wyjazdów.

Z uwagi na stale zmieniające się przepisy wjazdowe rezerwacje były dokonywane głównie krótkoterminowo, często z wyprzedzeniem 2-3 tygodni do daty wyjazdu.

Najpopularniejszym kierunkiem w 2021 roku pod względem liczby rezerwacji była Turcja (20,7 proc.). Najwyższa pozycja Turcji jest związana zarówno z dobrej klasy produktem turystycznym, przyjaznym podejściem do podróżowania w pandemii, jak i z całoroczną dostępnością oferty. Drugie miejsce pod względem liczby rezerwacji zajął Egipt (19 proc.), a trzecie – Grecja (17,5 proc.).

Wśród oferty egzotycznej najwięcej klientów FLY.PL wybierało Dominikanę, m.in. z uwagi na to, że jest to jeden z nielicznych krajów bez wymogu okazywania testów na obecność koronawirusa.
W przypadku standardu i wyżywienia tendencje nie uległy zmianie, wciąż najpopularniejsze są hotele 4-gwiazdkowe (46 proc.) i 5-gwiazdkowe (30 proc.) oraz wyżywienie All Inclusive (78 proc.).

Grzegorz Bosowski, prezes fly.pl, dodał: „Rok 2021, podobnie jak poprzedni, był zdeterminowany przez rollercoaster covidowy. Pierwszy kwartał, mocno obciążony restrykcjami w podróżowaniu, był poniżej naszych oczekiwań sprzedażowych.
Wraz z uruchomieniem możliwości szczepień, od drugiego kwartału nastąpił boom sprzedażowy – sprzedaż lata, która zazwyczaj startująca jesienią poprzedniego roku, w tym roku skumulowała się w kilku miesiącach.

W końcowej fazie wakacji sytuacja się unormowała. Niestety ostatnie tygodnie roku to powrót obostrzeń, również dla zaszczepionych, i kolejna fala spadków sprzedaży, anulacji, walki o każdego klienta.

W dobie koronowirusa znacząco zmienił się nasz sposób funkcjonowania – proces rezerwacyjny wymaga kilkakrotnie większego zaangażowania oraz czasu. Ogromną ilość czasu poświęcamy również na nadążaniu za zmianami przepisów związanych z podróżowaniem. W takich okolicznościach planowanie biznesu przypomina zakłady bukmacherskie. Mimo wielu przeciwności we fly.pl kończymy rok 2021 zadowoleni. Osiągnęliśmy więcej niż planowaliśmy, nauczyliśmy się funkcjonować w tych dziwnych okolicznościach, robimy swoje.

Jesteśmy bardzo dumni z otrzymanego wyróżnienia w kategorii „Breaking the doubts” w prestiżowym konkursie organizowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej – nagroda została przyznana za działania mające na celu przełamać nieufność klientów do podróżowania w czasie pandemii. Doceniony został fakt publikowania przez fly.pl rzetelnych informacji, promowanie bezpiecznych rozwiązań, a także edukowanie klientów.

We fly.pl weszliśmy w nowy rok w bojowych nastrojach. Liczymy, że sprawdzą się przeważające prognozy na 2022 mówiące o obrotach nie gorszych niż w roku 2019.”

Fly.pl: Egipt, Turcja i Hiszpania biorą ponad 60 proc. rynku