Fru.pl: wakacyjne loty 2024 – ceny spadły o 19 proc.
Ceny lotów w sezonie wakacyjnym były o 19 proc. niższe w porównaniu do ubiegłego lata. Tak wynika z analizy Fru.pl. Średni koszt to 756 zł, co stanowi znaczącą obniżkę w porównaniu do 933 zł w 2023 roku. Tegoroczny sezon wakacyjny przyniósł wyraźną odmianę w porównaniu do zeszłych wakacji, kiedy podróżujący musieli mierzyć się z podwyżkami cen.
Już drugi rok z rzędu Fru.pl przygotowało raport oraz przeprowadziło ankietę podsumowującą letnie wyjazdy, związane z nimi wydatki i preferencje podróżnicze. Respondenci podzielili się swoimi urlopowymi wyborami i doświadczeniami.
Za ile – wakacyjne wydatki
Dane Fru.pl wskazują, że spadki cen biletów w przypadku wielu tras są dwucyfrowe. Największe z nich względem ubiegłego roku dotyczą kierunków Warszawa – Kopenhaga o 37 proc., Kraków – Paryż o 31 proc., Warszawa – Malaga o 29 proc., Warszawa – Barcelona o 28 proc., Warszawa – Rzym o 22 proc.
Są również trasy, na których ceny nieznacznie wzrosły, dotyczy to kierunków takich jak: Gdańsk – Londyn o 9 proc., Katowice – Dortmund o 7 proc., Kraków – Rzym o 5 proc. Spadły też koszty przewozu bagażu: o 16 proc. rejestrowanego (409 zł w 2023 vs. 323 zł w 2024 roku), a o 23 proc. podręcznego (137 zł w 2023 vs. 105 zł w roku bieżącym).
Na pytanie, czy tego lata przeznaczyli więcej pieniędzy na podróże, 53 proc. respondentów odpowiedziało twierdząco, a pozostali stwierdzili, że ich wydatki były takie same lub mniejsze niż w ubiegłym roku. Z kolei ponad 60 proc. osób zaprzeczyło, by rosnące ceny znacząco wpłynęły na te plany. Na pytanie „ile średnio wyniósł Cię tegoroczny wakacyjny wyjazd w przeliczeniu na jedną osobę”, najczęściej padała odpowiedź z kwotą z przedziału 2001-3500 zł – wskazywało ją 31 proc.
„Największym zaskoczeniem w naszym tegorocznym raporcie były spadki cen, i to nie tylko biletów lotniczych, ale również innych usług. Jest to szczególnie interesujące w kontekście rosnącej inflacji i podwyżek w różnych sektorach” – komentuje Marta Gałuszka, Brand Manager Fru.pl
“Obecnie podsumowujemy wakacje, ale równocześnie z zainteresowaniem przyglądamy się jesieni. Wrzesień i pozostałe miesiące już teraz odnotowują trzykrotnie większy popyt niż rok temu, co wskazuje na zmianę preferencji i rosnący trend podróżowania poza szczytem sezonu” – dodaje Marta Gałuszka.
Gdzie i na ile – czyli ulubione kierunki
Po raz kolejny widać wyraźnie, że Polacy wybierają najpopularniejsze, sprawdzone, europejskie kraje. Najczęściej wybieranymi kierunkami za pośrednictwem Fru.pl były: Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Francja, Grecja, Niemcy, Węgry, Polska, Holandia, Norwegia.
Wśród topowych tras były połączenia z Warszawy do Rzymu, Alicante, Londynu, Paryża, Mediolanu i Brukseli. Z kolei ankietowani, pytani o cel swojej podróży, najczęściej wskazywali: Grecję, Chorwację, Hiszpanię, Francję, Włochy, Cypr. Jednak wśród odpowiedzi pojawiły się nowe i mniej oczywiste destynacje, takie jak Albania i Czechy. Ankietowani pytani o powód wyboru wyjazdów zagranicznych, wskazywali: pogodę – w Polsce „trudno z nią trafić” 41 proc.; ceny – jest taniej niż w Polsce 23 proc.; z kolei 35 proc. zaznaczyło, że podróż zagraniczna to lepszy stosunek jakości do ceny. Jednak najwięcej, czyli ponad 71 proc. respondentów, odpowiedziało, że po prostu woli odwiedzać nowe miejsca.
Istnieje jednak grono fanów spędzania urlopu w Polsce. Powody, dla których wybierają wypoczynek w kraju, to najczęściej: fakt, że Polska ma wiele do zaoferowania (67 proc.) oraz Polska jest niedoceniana (34 proc.).
Na pytanie o długość wypoczynku, największa liczba ankietowanych (58 proc.) wskazała pobyt trwający 4-8 dni. Kolejną najczęściej wybieraną odpowiedzią było 9-14 dni (27 proc.). Na 15 dni lub dłużej wyjechało 11 proc. badanych. Z kolei średnia długość pobytu na podstawie danych własnych Fru.pl to 5 dni. Dane te pokazują, że wyjazdy typu city break cieszą się coraz większym powodzeniem, a Polacy wybierają kilka krótszy urlopów zamiast jednego długiego.
Fru.pl zapytało o to również w swojej ankiecie – ponad połowa respondentów była na więcej niż 1 wakacyjnym wyjeździe. Poszczególne odpowiedzi kształtowały się następująco: 46 proc. osób było na 1 wyjeździe między czerwcem, a sierpniem 2024 roku. Na 2 wybrało się 30 proc., 3 urlopy lub więcej ma na koncie 24 proc. ankietowanych.
Jak i dlaczego – preferencje i inspiracje
Czy oczekiwanie na wakacje jest nieco łatwiejsze, gdy mamy już sprecyzowane plany i zarezerwowane loty? To bardzo możliwe, ponieważ średni booking window (czas pomiędzy rezerwacją a faktycznym wylotem) wśród klientów Fru.pl to 41,3 dnia.
Rekord rezerwacji na letni wylot 2024 wyniósł prawie rok (dokładnie 351 dni). Widać więc, że rezerwowanie biletów z dużym wyprzedzeniem ma swoich miłośników, wiele osób lubi mieć wszystko wcześniej zarezerwowane, czy też z wyprzedzeniem polować na najlepsze oferty i hotele.
Spore grono ankietowanych (29 proc.) planując urlop myśli o ewentualnych zakłóceniach czy problemach związanych z opóźnieniami lub odwołanymi lotami i zabezpiecza się na tę ewentualność. 68 proc. stosowało ubezpieczenia, a 32 proc. korzystało z produktów ochrony podróży (np. FRU Trip Protect, Fast Refund itd.). Podczas rezerwacji, wśród najchętniej wybieranych usług Fru.pl była właśnie Fast Refund. Dzięki niej, klienci otrzymują zwrot środków za odwołany lot w ciągu 24 godzin.
Ankietowani zostali także zapytani o to, w jaki sposób wybierali kierunek wakacyjnych podróży: 23 proc. korzystało z rekomendacji znajomych, 17 proc. inspirowało się blogami podróżniczymi, a 10 proc. mediami społecznościowymi, 15 proc. skusiło się na promocję, 5 proc. twierdzi, że zawsze wybiera ten sam kierunek, a 3 proc. podjęło decyzję po zobaczeniu reklamy. Inne powody, takie jak: realizacja marzenia, wydarzenie sportowe lub muzyczne bądź uroczystość rodzinna wskazało 27 proc.
POWIĄZANE WPISY
22 listopada 2024
Złoty Certyfikat POT 2024 dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego
Polska Organizacja Turystyczna po raz 21. uhonorowała najlepsze atrakcje turystyczne w…
0 Komentarzy2 Minuty
22 listopada 2024
„Widzimy się w Sopocie” – nowa kampania promująca jesienno-zimowe atrakcje miasta
Pod hasłem „Widzimy się w Sopocie” rozpoczęła się kampania promocyjna, której celem jest…
0 Komentarzy3 Minuty
22 listopada 2024
Ryanair i ESN: 10 proc. zniżki oraz darmowy bagaż dla europejskich studentów
Ryanair ogłosił kontynuację współpracy z Erasmus Student Network. Dzięki partnerstwu,…
0 Komentarzy1 Minuty
22 listopada 2024
Sezon letni nad Bałtykiem: 13,2 proc. więcej turystów niż rok wcześniej
Nowe dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że turystyka w Polsce, a szczególnie…
0 Komentarzy4 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Ryanair uruchamia promocje na Cyber Week 2024
Od 25 listopada do 2 grudnia Ryanair zaprasza na największą wyprzedaż roku w ramach Cyber…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Katowice Airport: Wizz Air uruchamia loty do Madrytu, Agadiru, Pizy i Kiszyniowa
Wizz Air ogłosił cztery nowe kierunki, które będzie realizował w 2025 roku z lotniska w…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2024
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętuje swoje 25-lecie
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętował jubileusz 25-lecia swojej działalności.…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Podróż w rytmie slow – Mołdawia na Targach ITTF Warsaw
Mołdawianie mówią, że gościnność to ich drugie imię, dlatego każdy, kto odwiedzi ten…
0 Komentarzy8 Minuty