Gigant polskiego rynku Venture bierze eSky

MCI Private Venture FIZ, z portfela giganta polskiego rynku Venture Tomasza Czechowicza, właśnie ogłosił zakup 55 proc., czyli kontrolnego pakietu spółki e-Sky. Założyciele spółki wciąż pozostają na pokładzie, mają wspierać dalszy rozwój, zasiadając w radzie nadzorczej. MCI ma doskonałe doświadczenie w zarządzaniu i pomnażaniu wartości spółek z segmentu turystycznego. Inwestował bowiem w Travelplanet i czeską Invie.

eSky dostanie nowy impuls po rozstaniu z Wirtualną Polską

Niewątpliwie Polski OTA, który jest gigantem na krajowym rynku, czekał z utęsknieniem na silnego inwestora, który jednocześnie będzie szanował i słuchał założycieli spółki. Przez długi czas wydawało się, że takim może być Wirtualna Polska, wszak budowała ona turystyczne imperium, inwestując w Wakacje.pl, Nocowanie czy mniejsze podmioty z branży biletów autobusowych.

Okazało się jednak, że mariaż z WP był dość trudny, także finalnie doszło do wykupienia jej udziałów w katowickim agencie. Teraz wraz z nadzieją na nowy boom na rynku turystycznego e-commerce mamy doskonały moment, by planować odkładaną ekspansje. eSky przez wiele lat planował zbudować mocną pozycję w Grupie Wyszehradzkiej jednak ze zmienny szczęściem. Trudno było o sukces tej miary, jakiego doświadczyło FRU.pl ze swoją rumuńską spółką Vola.ro. Ambitne plany sięgały też Ameryki Południowej i innego dynamicznego rynku Turcji. Doświadczenie MCI powinno pomóc w ich realizacji. Spółka swego czasu była strategicznym inwestorem dla czeskiej Invii i polskiego Travelplanet. Doprowadziła do ich mariażu, by później sprzedać nową spółkę z potężnym zyskiem.

Doświadczenie z Travelplanet i Invii pomoże – eSky wróci do dynamicznego pakietowania

Być może mimo sprzedaży czeskiej spółki, wciąż żywe są z nią biznesowe relacje. Na ich bazie można by budować wartość w segmencie dynamicznego pakietowania. Tu również przed pandemią eSky planował się rozwijać, finalnie jednak nie udało się zbudować konceptu pozwalającego, uszczknąć, choć trochę z tego najbardziej rosnącego obecnie w Polsce/Europie centralnej  turystycznego tortu. Projekt de facto zamrożono, a doświadczeni managerowie opuścili spółkę, odchodząc m.in. do rosnącej firmy Travelist.

ESky brakowało też jednego z głównych składników sukcesu, a mianowicie sieci agencyjnej. Doświadczanie liderów rynku dynamicznego pakietowania jak Exim czy Best Reisen pokazuje, że bez sieci nie ma mowy o sukcesie. Być może biznesowe relacje MCI pozwolą wrócić do rozmów z Inviia/Travelplanet, można też pokusić się o wsparcie rosnącej franczyzowej sieci Fostertravel.pl, z tą ostatnią spółką łączyły eSky wieloletnie przyjacielskie relacje.

W pandemii eSky poświęcił dział biznes travel

W ramach pandemicznych oszczędności eSky był też zmuszony poświecić dział biznes travel. Zamknięto dedykowany temu segmentowi odział w Warszawie. W ostatnim czasie również start-upowy projekt Stery, który wspierała spółka został odłożony na półkę. Trudno myśleć o tym czy jest szansa by odbudować to ramie, ale że wsparcie MCI jest to prawdopodobne.

Quo Vadis agencje biznesowe – eSky zamyka, WNT idzie w obsługę touroperatorów

Już samo przekazanie obsługi podróży służbowych całej grupy MCI wraz ze wspieranymi przez nią start-upami mogłoby być dobrym początkiem odbudowy tego obszaru. Podobną strategie stosował m.in. Zbigniew Solorz tworząc spółki, które dostawały od razu do obsługi innych klientów z grupy. Pozyskanie inwestora to dobry znak dla rynku turystycznego, widać ewidentnie, że wszyscy liczą na lepsze czasy i rosnące wyceny turystycznych spółek.

Widać z jakim entuzjazmem do tej inwestycji  podchodzi prezes eSkya.

Łukasz Kręski, przewodniczący Rady Nadzorczej w Grupie eSky, powiedział: „Nasze wzajemne relacje z MCI Capital sięgają 2012 roku. Wnikliwie obserwowaliśmy efekty działań funduszu w sektorze e-commerce & IT, w którym się specjalizuje, i widzieliśmy, że potrafią dynamicznie budować wartość inwestycji poprzez odpowiednie wsparcie dla Zarządów swoich spółek.

To nie pierwszy fundusz inwestujący w naszą spółkę. Mamy pozytywne doświadczenia ze współpracy z sektorem PE/VC. Wychodzący obecnie ze spółki Syntaxis, który zainwestował w eSky w 2014 roku, zrealizuje w tej transakcji znaczące zyski. Przeszliśmy razem bardzo trudny okres i udowodnili, że są dobrym partnerem. Jednocześnie udało się ułożyć pozytywne relacje z Wirtualną Polską, której opcja PUT zgodnie z zawartą w grudniu 2021 r. ugodą, została w całości zrealizowana. Jako założyciele kontrolujący 45% akcji, pozostajemy po transakcji we władzach spółki w roli stałych członków operacyjnych Rady Nadzorczej. Naszym celem wspólnie z MCI i Zarządem spółki jest wsparcie  eSky w rozwoju na całym świecie.”

Łukasz Habaj, prezes zarządu w Grupie eSky, dodał: „Grupa eSky wykorzystała niesprzyjającą sytuację na rynku związaną z pandemią do umocnienia swojej pozycji, oraz znaczącej poprawy efektywności. 2021 rok, na poziomie zysku operacyjnego, spółka zamknęła z wynikiem prawie dwukrotnie lepszym niż w rekordowym 2019 roku. Dotychczasowa strategia ekspansji międzynarodowej odegrała zatem kluczową rolę w umocnieniu naszej pozycji. Dzięki inwestycji ze strony MCI pozyskamy środki na realizację naszych kolejnych strategicznych celów, w tym znaczną automatyzację procesów z obszaru obsługi klienta, zwiększenie świadomości marki eSky na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oraz transformację w wiodącego gracza na rynku dynamicznego pakietowania.”

Tomasz Czechowicz, prezes MCI Capital, podkreślił: „MCI od ponad 20 lat jest aktywnym inwestorem branży digital travel i transportowej. Byliśmy lub jesteśmy inwestorami w takich spółkach jak Travelplanet, Invia, Travelata i Tatilbudur oraz Gett. COVID przyśpieszył transformację cyfrową w branży turystycznej, więc najnowszą inwestycją wpisujemy się w ten trend. Warte podkreślenia jest także to, że jesteśmy w przededniu długoterminowego trendu wzrostowego w sektorze cyfrowej turystyki.”

Michał Górecki, Senior Investment Director MCI Capita, zaznaczył: „eSky jest niekwestionowanym liderem rynku biletów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej, ale tak naprawdę jest już spółką globalną oferującą swoje usługi w ponad 60 krajach świata. Pomimo, że pandemia bardzo silnie uderzyła w cały przemysł lotniczy, to dzięki zaangażowaniu Zarządu i właścicieli, spółka wychodzi z tego okresu silniejsza niż wcześniej. Chcemy wesprzeć Zarząd w strategii budowania globalnego „market challengera” w oparciu o przewagę technologiczną i jakość serwisu oferowanego dla klienta. Planujemy dalsze umacnianie pozycji spółki, zarówno poprzez przejęcia jak i dynamiczny wzrost organiczny.”

Ubiegłoroczna sprzedaż Grupy eSky wyrażona w TTV (Total Transaction Value), wyniosła w 2021 roku 1,6 mld złotych. Wynik ten jest większy o 34 proc. w porównaniu do 2020 roku. Zysk operacyjny Grupy w 2021 roku wzrósł o 167 proc. w stosunku do 2019 roku, co plasuje ubiegły rok jako najlepszy w historii firmy pod kątem zysku operacyjnego.