Go Global Travel świętuje 20-lecie. „Jesteśmy na światowym podium i ciągle rośniemy: wkrótce kolejne przejęcia”

20-lecie Go Global Travel, właściciela Merigo
20-lecie Go Global Travel, właściciela Merigo / fot. MM

Trzeci na rynku światowym system rezerwacyjny w turystyce obchodził 20-lecie swojej działalności. W Polsce należy do niego jeszcze starsza, 33-letnia marka Merigo. Obchody jubileuszu odbyły się w hotelu Belvedere w Zakopanem i były okazją do spotkania kilkudziesięciu polskich partnerów Merigo.

Podobnie jak w przypadku wielu innych branżowych spotkań, jubieluszu Go Global Travel nie udało się zorganizować w pierwszym zaplanowanym terminie w marcu 2020 roku. Impreza była przekładana trzy razy, lecz doszła wreszcie do skutku we wrześniu 2021 roku. Agenci Merigo, polskiej marki należącej do Go Global Travel, spotkali się w hotelu Belvedere w Zakopanem z przedstawicielem zarządu Romanem Mandyną, pracownikami Merigo i regionalnym dyrektorem sprzedaży m.in. na Polskę, Claudiu Toaderem. Covidowe komplikacje dla podróżujących nie pozwoliły dotrzeć na jubileusz prezesowi firmy, którym jest Izraelczyk Ben Ezra Ophir.

Należąca do izraelsko-amerykańskiego funduszu private equity Apax partners firma Go Global Travel kupiła markę Merigo w 2018 roku. Obecny na polskim rynku od 33 lat system rezerwacyjny początkowo działał jako Sindbad Hotele, lecz zmienił nazwę w 2010 roku. Od 2019 roku działa w sposób całkowicie zintegrowany z Go Global Travel na systemie technologicznym spójnym z tym, z którego korzystają wszystkie oddziały centrali obecne na 43 rynkach i mających oddziały w 20 krajach.

Cel miliarda euro obrotu w zasięgu ręki

„Naszą strategią jest stopniowy rozwój poprzez fuzje i przejęcia. Dzięki nim jesteśmy obecnie trzecim co do wielkości globalnym graczem na rynku systemów rezerwacyjnych B2B w turystyce” – wyjaśnia Claudiu Toader.

„Nie mamy najlepszego systemu ani obsługi klienta ani wyników sprzedaży. Ale w każdym z tych obszarów staramy się być w światowej czołówce. Jeśli jest się najlepszym w jednej dziedzinie, to pozostałe się zaniedbuje. Naszą strategią jest dbanie o każdy z tych trzech obszarów tak, żeby nie wypadać z czołówki, a także spełniać wszystkie potrzeby naszych partnerów” – dodaje.

Go Global Travel osiągnęła w 2019 ponad pół miliarda euro obrotu i zakłada, że w 2022 roku uda się podwoić tę liczbę. Już 2021 rok był prawie tak dobry jak 2019 – obroty przekroczyły 400 mln euro. Firma utrzymała zatrudnienie na poziomie 600 osób przez okres pandemii i skoncentrowała się na pozyskiwaniu mniejszych obiektów, hoteli butikowych. Obecnie pracuje z 50 zintegrowanymi dostawcami, a ponadto z sieciami hotelowymi i firmami DMC, które dostarczają miejsc w mniejszych obiektach.

Wzrost przez przejęcia i fuzje

Do 2019 roku największym rynkiem dla Go Global Travel był Izrael, natomiast w okresie epidemii wzrost notowały Brazylia, Włochy, Hiszpania, Polska, Rumunia, Bułgaria, Estonia, Łotwa i USA.

„Nadal borykamy się z Azją, na rok 2022 Chiny wyglądają obiecująco, spodziewamy się odbicia na tym rynku, podobnie jak w minionym roku w Brazylii” – mówi Claudiu Toader.

Obecnie Go Global Travel ma w swoim portfolio osiem spółek. „Naszym głównym celem jest akwizycja lokalnych graczy. Obecnie negocjujemy kontrakty z kolejnymi potencjalnymi firmami, które mogłyby stać się naszą własnością. Koncepcja tych przejęć nie polega na wcielaniu firm do Go Global Travel, lecz pozostawieniu dobrze działających marek na rynku, na którym mają swoich klientów, będących przed przejęciem poza naszym zasięgiem. Nawet jeśli przejmujemy konkurujące ze sobą firmy, pozwalamy im działać dalej – co najwyżej wyposażamy je w naszą technologię. Nasz pomysł na działanie to przejęcia i dbanie o zaspokojenie potrzeb naszych klientów” – wyjaśnia.

„W ciągu tych 20 lat naszego istnienia na rynku zaszło sporo zmian. Początkowo mieliśmy mniej konkurentów, byli nimi głównie GTA i Kuoni. Dość szybko udało się nam zostać globalnym graczem. W 2019 roku można powiedzieć, że byliśmy trzecim największym na świecie systemem rezerwacyjnym w turystyce, po Hotelbeds i Expedii” – podsumowuje Claudiu Toader.

Nadchodzą zmiany w bezpieczeństwie i podatkach

Podczas spotkania z polskimi agentami w Zakopanem ekipa Merigo nie tylko przypomniała początki działalności, ale też powiadomiła agentów o nadchodzących zmianach. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo cyfrowe – zapobieganie włamaniom do systemy. Merigo planuje wprowadzić system Multi-Factor Authentication, czyli zabezpieczenie logowania na podobnej zasadzie jak w bankowości.

Jedna z części spotkania poświęcona była podatkowym aspektom działalności w turystyce. Justyna Wysocka-Zając i jej zespół z Małopolskiego Instytutu Podatkowego przybliżyli zgromadzonym niektóre aspekty zmian podatkowych, czekających nas w niedalekiej przyszłości. Poruszyli najważniejsze problemy, które niesie dla firm tzw. Nowy Ład i nakreślili wizję nowoczesnej księgowości w firmach.

Integracja w hotelu Belvedere

Nie zabrakło też integracji – był wieczór z tradycyjną kuchnią i muzyką góralską w karczmie Biały Potok, a także kolacja w hotelowej restauracji Zamkowa i rozgrywka kręgli w klubie bowlingowym w Belvedere.

Hotel jest jednym z obiektów dostępnych w systemie rezerwacyjnym Merigo – działa obecnie pod marką grupy Trip, jego operatorem jest spółka Centrum Kongresowe Plus, a właścicielem spółka Tatra Club 2000 Hotel Belvedere. Obiekt położony jest w otulinie Tatrzańskiego Parku Narodowego, 10-15 minut spacerem od Krupówek. Ma zaplecze rekreacyjno-rozrywkowe, skierowane do gościa indywidualnego, a także infrastrukturę konferencyjną.

We wrześniu nadal widać zainteresowanie ze strony gości indywidualnych, organizowane są animacje i zabawy dla dzieci, warsztaty kulinarne (wypiekanie pizzy), a także zajęcia w strefie basenowej ze zjeżdżalniami. Trip Kinds Zone to klub dla dzieci, w którym można oddać je pod opiekę animatorów. Hotel organizuje też zajęcia w terenie dla dzieci wspólnie z przewodnikami TPN.

Hotel ma 173 pokoje, maksymalnie 400 miejsc noclegowych w sezonie, 12 sal konferencyjnych (największa ma 750 mkw powierzchni). Może gościć wydarzenia do 1100 osób w salach połączonych. Od sierpnia w hotelu organizowanych jest kilka wydarzeń tygodniowo: spotkania integracyjne, konferencje branżowe, wesela. Hotel gości sporo kameralnych wesel małżeństw międzynarodowych. Restauracja Pod Aniołem, znajdująca się na ostatnim piętrze hotelu, z widokiem na Giewont, to popularne miejsce zaślubin.