Green Ship Nils Holgersson odebrany ze stoczni
TT-Line, który w tym roku obchodzi swoje 60. urodziny, jest pierwszą firmą żeglugową na południowym Bałtyku, która całkowicie koncentruje się na zrównoważonym rozwoju – od siłowni okrętowej do usług gastronomicznych na statku. Wczoraj pierwszy z dwóch zupełnie nowej generacji promów Green-Ships, został dostarczony armatorowi przez stocznię. Jednostka ma do zaoferowania szereg przyszłościowych technologii.
Zrównoważony rozwój to podstawowy temat przyszłości – mówi Aneta Wencel, dyrektor zarządzający TT-Line Polska. Ochrona środowiska ma dla firmy kluczowe znaczenie. Chcemy sprostać tym wyzwaniom i połączyć ekonomikę z ekologią – także, albo przede wszystkim w żegludze – mówi Aneta Wencel.
Wymagania postawione nowym statkom były wysokie: Zielony Statek Nils Holgersson jest pierwszym promem na południowym Bałtyku, który będzie korzystał z przyjaznego dla środowiska skroplonego gazu ziemnego (LNG), który jest obecnie uważany za najczystsze paliwo okrętowe. Redukcja emisji spalin do atmosfery przez Green Ships jest spektakularna w porównaniu do promów konwencjonalnych: ilość cząstek stałych jest zmniejszona o 93 proc., tlenku azotu (NOx) o 82 proc., tlenków siarki (SOx) o 98 proc. w porównaniu z tradycyjnym paliwem okrętowym. Nowe Zielone Statki będą również wyjątkowe pod względem redukcji emisji CO2 do atmosfery. Połączenie znacznie lepszego bilansu emisji LNG, wydajniejszej eksploatacji statków oraz znacznie powiększonej pojemności ładunkowej i pasażerskiej pozwala na poprawę bilansu CO2 nawet o 60 procent.
Oprócz przyjaznego dla środowiska paliwa, na statku zastosowano wiele proekologicznych rozwiązań technicznych np. energooszczędny system klimatyzacji będzie zapewniał minimalne zużycie energii, a zastosowany system odzysku ciepła z silnika będzie oszczędzał dodatkową energię. Green Ship wyposażony jest tylko w oświetlenie LED, które zmniejsza zużycie energii o 80 proc. i zapewnią dziesięciokrotnie dłuższą żywotność urządzeń. Zoptymalizowana linia kadłuba, w tym specjalnie zaprojektowany dziób, zapewni niskie zużycie paliwa przy zachowaniu profilu prędkości statku. Specjalne uszczelnienia wału z dodatkowymi komorami powietrznymi będą zabezpieczały przed wyciekiem oleju do morza. Na statku będzie zastosowany kompleksowy system zarządzania odpadami i wykorzystywane będą tylko ekologiczne środki i detergenty oraz wykorzystanie plastikowych produktów będzie zminimalizowane, dlatego też kluczowym elementem przy wyborze dostawców jest stosowanie przez nich rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Ponad 90 procent rozwiązań technicznych zastosowanych w nowym Green Ship zostało dostarczonych przez europejskich dostawców. Warto dodać, że na statku zostały zainstalowane 32 stacje ładowania samochodów elektrycznych i nawet w tracie 6-godzinnego rejsu będzie można wygodnie naładować samochody.
Stworzenie zrównoważonego systemu dotyczyło również pracy i życia załogi na statku, jak i usług oferowanych pasażerom na statku, w tym zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności na statku, w tym wykorzystanie lokalnych produktów ze Szwecji, wcześniejsza rezerwacja posiłków (w celu uniknięcia marnowania przygotowanej żywności), stosowanie naczyń wielokrotnego użytku i wprowadzenie ekologicznych produktów w sklepie pokładowym.
Nils Holgersson, pod banderą niemiecką, wyruszy w dziewiczy rejs z Chin do Europy, już za kilka dni. Podróż będzie trwała 36 dni i w tym czasie Green Ship przepłynie 11602 mil morskich z prędkością około 18 węzłów. Załoga promu jest na statku od kilku miesięcy, gdzie przeszła wiele szkoleń, zapoznała się z nowymi technologiami i urządzeniami zainstalowanymi na statku.
Cieszę się, że wszystko się zaczyna i że mogę zabrać do domu naszego nowego Nilsa Holgerssona – przekazał gotowość do rejsu kapitan Stephan Schipplick.
Dziewicza podróż wiedzie wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki w kierunku Kanału Sueskiego, stąd też zostały podjęte działania przeciwko potencjalnym atakom piratów. Dłuższy postój statku jest planowany w Algeciras, w Cieśninie Gibraltarskiej, celem zatankowania paliwa, odebrania dodatkowego sprzętu i personelu serwisowego oraz przeprowadzenia końcowych testów zainstalowanych urządzeń. Trasa prowadzi dale przez Skagen do Travemünde w Niemczech, skąd planowane jest rozpoczęcie eksploatacji statku pod koniec kwietnia.
POWIĄZANE WPISY
20 stycznia 2025
PLL LOT wprowadzają nowe rozwiązania dla podróżnych
Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadzają nowe udogodnienia, które ułatwią planowanie…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Enter Air otwiera bazę techniczną w Katowice Airport
Enter Air Services, spółka zależna największego polskiego przewoźnika czarterowego,…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Rekordowy rok na lotnisku w Jasionce. Ponad 1,1 mln pasażerów obsłużonych w 2024
Dokładnie 1 145 257 pasażerów obsłużyło w 2024 roku lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce.…
0 Komentarzy2 Minuty
20 stycznia 2025
Podróżuj teraz, zapłać później. LOT wprowadza płatności odroczone z PayPo
Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły współpracę z PayPo. Od teraz podróżujący mogą…
0 Komentarzy3 Minuty
17 stycznia 2025
Wizz Air: 71 proc. pasażerów wierzy w potencjał SAF
Wizz Air, Airbus, a także Moeve i lotnisko Charleroi poinformowały o pomyślnym…
0 Komentarzy6 Minuty
17 stycznia 2025
Aleksandra Prędka nową dyrektorką regionalną IGHP w woj. łódzkim
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego ma nową przedstawicielkę w centralnej Polsce.…
0 Komentarzy2 Minuty
17 stycznia 2025
13. Dzień Turystyki bez Barier 5 marca na ITB
5 marca 2025 roku w City Cube na terenie Targów Berlińskich (Messe Berlin) odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
16 stycznia 2025
Ryanair uruchamia loty z Lublina do Barcelony
Ryanair poinformował o letnim rozkładzie lotów na sezon 2025, obejmującym pięć kierunków,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 stycznia 2025
Innowacyjna współpraca Coigdzie i Jakdojade. Nowe partnerstwo ułatwi planowanie czasu
Platforma Coigdzie.pl nawiązała strategiczną współpracę z Jakdojade. Dzięki temu…
0 Komentarzy3 Minuty