Grupa Air France – KLM: stawiamy na zrównoważone paliwo lotnicze

fot. archiwum KLM

Grupa Air France-KLM jest przekonana, że stosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) ma kluczowe znaczenie w dekarbonizacji lotnictwa. Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) można bezpiecznie i bez modyfikacji stosować w obecnie eksploatowanych samolotach.

Jak głosi Grupa Air France-KLM, Niekopalne paliwa produkowane są obecnie ze zużytego oleju spożywczego lub odpadów leśnych i pochodzących z rolnictwa. Ich wytwarzanie nie stanowi konkurencji dla przemysłu spożywczego i nie zakłóca produkcji żywności. Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) można bezpiecznie i bez modyfikacji stosować w obecnie eksploatowanych samolotach. Ponieważ SAF umożliwia redukcję śladu węglowego średnio o 80 procent w całym cyklu życia, toteż – obok modernizacji floty i ekopilotażu – stanowi główny element strategii, istotny w osiągnięciu zerowej emisji netto do 2050 roku, zgodnie ze zobowiązaniami Grupy zatwierdzonymi przez SBTi.

Grupa Air France-KLM, przypomina, że jest jednym z pionierów, który wykorzystał SAF po raz pierwszy do lotów komercyjnych już w 2011 roku. Dziś Air France-KLM aktywnie wspiera tworzenie sektora produkującego SAF na skalę przemysłową, w szczególności w Europie, aby linie lotnicze mogły korzystać z tych paliw w wystarczających ilościach i po cenie, pozwalającej na powszechne stosowanie. W przypadku braku produkcji na skalę przemysłową, koszty stosowania zrównoważonych paliw lotniczych są od czterech do ośmiu razy wyższe w porównaniu do kosztu paliw kopalnych.

Air France-KLM w komunikacie skierowanym do wszystkich interesariuszy z branży lotniczej, a także swoich klientów, zachęca do podjęcia kroków w celu jak najszybszego promowania wszystkich istniejących sposobów przyczyniających się do dekarbonizacji. Od 2022 r.

Air France, KLM i Transavia zaczynają włączać zrównoważone paliwo lotnicze, jako domieszkę do wszystkich swoich lotów z Francji i Królestwa Niderlandów. Oznacza to, że od 0,5 do 1 procenta paliwa zużywanego rocznie zostanie zastąpione przez SAF.

W przyszłości, wraz z oczekiwanym wzrostem produkcji i większą dostępnością, udział SAF wykorzystywanego przez Grupę Air France-KLM będzie się zwiększał, osiągając 5 procent w 2030 roku i do 63 procent w 2050 r.

Od 10 stycznia 2022 r. klienci linii lotniczych należących do Grupy partycypują w kosztach stopniowego wdrażania zrównoważonego paliwa lotniczego. Wysokość wkładu będzie zależeć od dystansu lotu i wybranej kabiny. W przypadku Air France i KLM opłata będzie wynosić od 1 do 4 euro od przelotu w kabinie ekonomicznej i od 1,5 do 12 euro w kabinie biznes, a wysokość kwoty będzie można sprawdzić w szczegółach taryfy podczas rezerwacji biletu. W przypadku Transavii opłata będzie zintegrowana z samą taryfą.

Ponadto od 13 stycznia 2022 r. klienci linii, którzy chcą jeszcze bardziej zmniejszyć ślad węglowy ze swojej podróży będą mogli dobrowolnie zapłacić za dodatkową ilość SAF. Jeszcze w tym roku członkowie programu Flying Blue dla osób często podróżujących będą również mogli kupować zrównoważone paliwo płacąc swoimi milami.

https://sustainabilityreport2020.airfranceklm.com/en/

KLM podpisały umowę code share z linią ITA