Grupa eSky przejmuje markę Thomas Cook i będzie pod nią działała w Wielkiej Brytanii. Zmieni profil firmy na sprzedaż pakietów dynamicznych

Łukasz Habaj, założyciel eSKy, ogłasza przejęcie marki Thomas Cook

Polska grupa eSky podpisała z chińską spółką Fosun umowę sprzedaży marki Thomas Cook, najstarszego biura podróży w Europie. Położy nacisk na sprzedaż pakietów dynamicznych głównie na rynku brytyjskim i zamierza działać w tym kraju pod tą marką. Docelowo marka eSky zostanie wycofana z Wielkiej Brytanii.

Grupa eSky przejęła markę Thomas Cook i zamierza przekształcić ją w specjalistę od pakietów dynamicznych na rynku brytyjskim. Zamierza z czasem wycofać z tego rynku markę eSky. Głównym powodem, dla którego eSky zdecydował się na zakup, jest duża rozpoznawalność marki Thomas Cook na rynku brytyjskim, ale i globalnie. Integracja systemów obu firm potrwa około pół roku.

Zaważyła rozpoznawalność marki Thomas Cook

Biuro podróży Thomas Cook powstało w Anglii w 1841 roku, firma zbankrutowała w 2019 roku, po czym marka została przejęta przez chińską spółkę Fosun. Nie zaprzestała działalności i obecnie została odkupiona przez polską grupę eSky. Jak twierdzi założyciel eSky Łukasz Habaj, zakup tej marki wzmocni pozycję grupy na brytyjskim rynku sprzedaży pakietów dynamicznych, gdzie Thomas Cook nadal jest najbardziej rozpoznawalną marką turystyczną. Planem eSky jest zmiana profilu działalności firmy i położenie nacisku na sprzedaż pakietów dynamicznych. Jest to produkt, w którym grupa eSky upatruje przyszłości rozwoju rynku turystyki zorganizowanej i w który od jakiegoś czasu mocno inwestuje.

Wraz z grupą Thomas Cook eSky przejmuje zespół około 100 pracowników w Europie, w czym 80 w Wielkiej Brytanii oraz bazę klientów. Grupa stawia na rozpoznawalność marki na rynku brytyjskim – według badań jest to obecnie druga najbardziej rozpoznawalna marka turystyczna w tym kraju, zaraz po Jet2Holidays. Jak twierdzi Łukasz Habaj, zespół Thomasa Cooka, w którego skład wchodzą doświadczeni pracownicy, po części zatrudnieni jeszcze przed upadkiem biura, pozwoli dostosować produkt dynamiczny oferowany przez eSky do realiów rynku brytyjskiego.

Brak planów dla polskiego rynku

Zapytany o plany dotyczące obecności marki Thomas Cook w Polsce Łukasz Habaj komentuje:

„Obecnie nie byłby to dobry ruch, dlatego że po pandemii zainwestowaliśmy dużo w promocję marki eSky, więc w krótkim terminie nie planujemy takiego ruchu. Nie wiem jeszcze w jaki sposób zagospodarujemy tę markę i na razie nie mamy planów dotyczących zmian naszej marki w Polsce i regionie CEE.”

Grupa eSky stawia na brytyjski rynek pakietów dynamicznych

Jak twierdzi Łukasz Habaj, brytyjski rynek sprzedaży pakietów dynamicznych jest silny i mocno się rozwija, więc działalność pod marką Thomasa Cooka daje szansę na zwiększenie udziału grupy w sprzedaży w tym kraju.

Przejęcie Thomasa Cooka ma na celu również zaoszczędzenie na systemach IT dzięki efektowi synergii. Łukasz Habaj liczy na to, że zwiększy wskaźnik konwersji na stronach internetowych Thomasa Cooka i poprawi konkurencyjność oferty tej firmy. Najważniejszym elementem, który zdecydował o zakupie jest jednak rozpoznawalność marki, która utrzymuje się nie tylko w UK, ale też globalnie.

„W 2019 roku po upadku Thomasa Cooka rozpoczęły się prace nad wznowieniem działalności biura w Wielkiej Brytanii. W 2021 roku uruchomiono aplikację mobilną w Wielkiej Brytanii, w 2022 roku ruszyła działalność w Holandii i Belgii. W 2022 roku firma uzyskała 2 proc. udziału w rynku brytyjskim, obecnie zatrudnia 100 osób w Europie. Sprzedaje więcej online i ma nieco młodszą bardziej nowoczesną klientelę. 72 proc. to produkt sun and beach, 20 proc. to wycieczki, a 8 proc. to wycieczki do dalszych krajów. Jedna trzecia klientów to rodziny, reszta to pary, 75 proc. oferty to obiekty cztero- i pięciogwiazdkowe” – tak opisuje obecną kondycję Thomasa Cooka prezes Alan French.

Grupa eSky w pierwszej połowie 2024 roku odnotowała 1,5 mld zł przychodu, wygenerowanych przez 920 tys. rezerwacji. Obecna jest na rynku od 20 lat, zatrudnia 700 pracowników, oferuje sprzedaż biletów 550 linii lotniczych i 1,7 mln obiektów noclegowych. Działa na 50 rynkach. Planem na przyszły rok jest osiągnięcie 1 mln zł przychodów ze sprzedaży samych pakietów dynamicznych, które mają mieć 25-30 proc. udziału w sprzedaży całej grupy.