Grzegorz Bosowski: kryzys może pokazać, że wyjazd z biurami podróży jest bezpieczniejszy
Agenci turystyczni odgrywają w obecnym kryzysie ogromną rolę – przez wiele miesięcy byli dla klientów jedynym partnerem do rozmów, pomagali zrozumieć sytuację, pokazywali dostępne rozwiązania. O tym, jak epidemia wpłynęła na rynek biur turystyki wyjazdowej rozmawialiśmy z Grzegorzem Bosowski, prezesem Fly.pl.
Adam Gąsior: Jak byś pokrótce opisał obecną sytuację w turystyce wyjazdowej?
Grzegorz Bosowski: Mam poczucie déjà vu, cofnęliśmy się do sytuacji z wiosny. Robimy co możemy. Walczymy przede wszystkim z negatywnym przekazem o podróżowaniu, który przeważa w mediach masowych oraz z niewiedzą klientów.
AG: W biurach podróży klientów jest coraz mniej, choć to sytuacja w kraju robi się coraz bardziej dramatyczna. Czy nie powinno to raczej zachęcać do wyjazdów zagranicznych?
GB: W obliczu chaosu informacyjnego klienci boją się wyjeżdżać, ponieważ nie wiedzą, kiedy i dlaczego zapadną kolejne decyzje rządów odnośnie do przywrócenia kwarantanny i lockdownu. Chodzi nie tylko o decyzje polskiej administracji, ale i innych państw. My oczywiście tłumaczymy, że podróżowanie jest bezpieczne, że obecnie lepiej wyjechać gdzieś na ciepłą plażę i oderwać się na dłuższą chwilę od rzeczywistości.
AG: Jak jeszcze można przekonać klientów do podróżowania?
GB: W komunikowaniu się z klientami przedstawiamy trzy argumenty.
Po pierwsze, pokazujemy, że nie ma powodów, by obawiać się podróżowania. Od lipca, kiedy „uwolniono” wyjazdy turystyczne, tysiące ludzie wyjechało na udany wypoczynek i poza słynną wpadką egipską z testami, nie odnotowano żadnych innych wydarzeń czy licznych zakażeń.
Po drugie, aktywnie walczymy z mitem, że podróżowanie jest groźne dla zdrowia. Od pięciu miesięcy pokazujemy na naszej stronie filmy o bezpieczeństwie podróżowaniu samolotem w czasach covidu, o tym, jak dba się o bezpieczeństwo i higienę na lotniskach, w hotelach. To cenią sobie klienci i wiem, że to ich przekonuje. Jednak to wciąż za mało.
Po trzecie, jesteśmy profesjonalnie przygotowani i informujemy naszych klientów na bieżąco i rzetelnie o tym, dokąd można lecieć, na jakich zasadach, co robić, gdy się coś nieprzewidzianego się wydarzy (np. zakażenie). Posiadamy bardzo dobre ubezpieczenie Hanse Merkur, zawierające zabezpieczenie na wypadek zachorowania na covid-19 oraz zwracające koszty rezygnacji.
AG: Jak porównasz tegoroczny listopad do zeszłorocznego?
GB: Listopad zawsze był słabym miesiącem sprzedażowym, w tym roku doszły jeszcze problemy związane z covid-19. Imprezy na grudzień sprzedają się nieco lepiej, klienci pytają o ferie zimowe.
Po raz pierwszy od kilku lat nasza formuła sprzedażowa e-commerce daje nam przewagę nad biura stacjonarnymi. Od wiosny bardzo dużą wagę przykładamy do informowania klientów o koronawirusie, o działaniach z nim związanych, wprowadzanych przepisach. Dzięki dużej pracy, jaką wykonał nasz zespół nad pozycjonowaniem i SEO, jesteśmy bardzo wysoko (najczęściej na pierwszym miejscu) w wyszukiwarkach, kiedy klient szuka informacji praktycznych związanych z podróżowaniem. Dzięki temu już w sierpniu mieliśmy oglądalność naszej strony większą niż w sierpniu 2019 roku.
AG: Na ile obecny kryzys zmienił sytuację agentów?
GB: Czas koronawirusa pokazał wielką pozytywną rolę agentów. Klienci nie mogli się dodzwonić na infolinie touroperatorów i to my, agenci, przyjęliśmy na siebie zadanie rozwiązywania wszystkich problemów, tłumaczenia zawiłości przepisów. Byliśmy dla klientów przez wiele miesięcy jedynym partnerem do rozmów.
Co więcej, sytuacja z covid-19 udowodniła wyższość wyjazdów z biurem podróży. Klient wyjeżdżający za pośrednictwem biura podróży jest całkowicie “zaopiekowany”. Jest bardzo dobrze poinformowany, ubezpieczony i nie musi się o nic martwić nawet w wypadku jakiegoś niekorzystnego wydarzenia. Takiego luksusu nie mają podróżujący indywidualnie.
Mam nadzieję, że kiedy kryzys i ograniczenia z nim związane miną, branża turystyczna będzie potrafiła się przebić do klientów z przesłaniem, że jesteśmy lepiej zorganizowani, że kupowanie wycieczek w biurach podróży ma sens.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Rada Nadzorcza PPL S.A. odwołała Monikę Niewczas z funkcji członka zarządu
19 grudnia 2024 roku Rada Nadzorcza Polskich Portów Lotniczych S.A. podjęła decyzję o…
0 Komentarzy1 Minuta
20 grudnia 2024
Grupa eSky prezentuje aplikację eSky 3.0. Personalizowane oferty i elastyczne wyszukiwanie w jednym miejscu
Grupa eSky zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojej aplikacji mobilnej eSky 3.0…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2024
XI GREMIUM TURYSTYKI: branża, nauka i samorząd razem w Toruniu
Za nami XI GREMIUM EKSPERTÓW TURYSTYKI. Tegoroczna edycja zgromadziła rekordową liczbę…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2024
Jacek Skrzypkowski nowym dyrektorem generalnym Aviareps Polska
Jacek Skrzypkowski od grudnia kieruje polskim oddziałem firmy Aviareps. Jego zadaniem,…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Gąsiory Turystyki 2024 przyznane! Poznajcie młode talenty polskiej branży turystycznej
Przyznaliśmy nagrody w pierwszej edycji konkursu Gąsiory Turystyki, którego celem jest…
0 Komentarzy8 Minuty
29 listopada 2024
Włocławek – industrialna siła z turystycznym potencjałem
W świadomości przeciętnego Polaka Włocławek jawi się jako miasto przemysłowe. Znajdują…
0 Komentarzy7 Minuty
28 listopada 2024
Katowice Airport świętuje rekord: 6 mln pasażerów w 2024 roku
W czwartek 28 listopada 2024 roku w Katowice Airport, po raz pierwszy w historii portu,…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Odkryj uroki Korei Południowej. Co warto zobaczyć w Incheon i Gangwon?
Korea Południowa to kraj, który łączy nowoczesność z głęboką historią, oferując zarówno…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
[…] Grzegorz Bosowski: kryzys może pokazać, że wyjazd z biurami podróży jest bezpieczniejszy […]