Hotele też muszą się promować i to mądrze
Hotelarze chorwaccy często nie rozumieją wagi promocji, nie są dostatecznie kreatywni – powiedziała dr Amelia Tomašević, gość I Forum Promocji Turystycznej zorganizowanego przez portal WaszaTurystyka.pl.
Amelia Tomašević jest wykładowcą z dziedziny hotelarstwa i marketingu na uczelniach na wszystkich kontynentach, doktorem ekonomii turystyki. Na Forum Promocji Turystycznej wygłosiła prezentację “Promocja chorwackich hoteli – możliwości i ograniczenia”.
W Chorwacji obecnie są 672 hotele, najwięcej z nich posiada 3 gwiazdki – 317 i 4 gwiazdki – 243. Są one usytuowane zarówno nad morzem, jak i w części kontynentalnej, m.in. w stolicy. Trzeba pamiętać, że część nadmorska i zagrzeb różnią się pod względem grup turystów z poszczególnych krajów. Podczas, gdy Chorwację najchętniej odwiedzają Niemcy (stanowili w I połowie 2016 roku 20,7 proc. wszystkich gości), Słoweńcy (9,8 proc.), Austriacy (8 proc.), Chorwaci (7,2 proc.), Włosi (6,9 proc.) i Polacy (6,7 proc.), to w Zagrzebiu w tym samym czasie najwięcej odnotowano Koreańczyków Południowych, Niemców, Amerykanów, Włochów, Hiszpanów, Brytyjczyków i Bułgarów.
Amelia Tomašević podkreśliła: “Nad Adriatyk przyjeżdża się do Chorwacji w celu wypoczynkowym, zaś do miejscowości na kontynencie – w celu biznesowym. Inne grupy docelowe determinują inne sposoby promocji. Różnią się też środki finansowe, którymi dysponują hotele nadmorskie od tych kontynentalnych. Jednak cele promocji muszą i są takie same: sprawna komunikacja z rynkiem, tworzenie u klientów i potencjalnych klientów świadomości o hotelu, tworzenie programów specjalnych, motywacja przyjazdu do danego hotelu oraz osiągnięcie jak najlepszych rezultatów finansowych.”
Jeśli chodzi o sposoby promocji, to gość z Chorwacji przyznała, że kuleje wśród chorwackich hotelarzy wykorzystanie targów turystycznych. Mają oni kłopoty z odpowiednim wyborem imprez targowych (a przecież targi berlińskie ITB różnią sią od targów lokalnych w poszczególnych krajach) a także ze zrozumieniem specyfiki targów turystycznych.
Amelia Tomašević skomentowała: “Hotele chorwackie bardzo rzadko wystawiają się i promują na targach turystycznych. Częściej uczestniczą w targach kongresowych i specjalistycznych, np. Hotel Esplanade z Zagrzebia – na targach luksusu, hotel park ze Splitu – na targach w Cannes.”
Hotelarze chorwaccy nie są przekonani także do udziału w organizowanych np. przez Chorwacką Wspólnotę Turystyczną workshopów, rzadko w nich uczestniczą.
Głównymi sposobami promocji hoteli pozostają: strony internetowe, banery, social media, TripAdvisor, Expedia, google ads campaign, reklamy na lotnisku, na pokładach promów, w magazynach pokładowych, wydawnictwach hotelowych, gazetach i czasopismach, telewizji i na billboardach. Wśród akcji promocyjnych najczęściej organizowane są śluby, imprezy z okazji świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy.”
Amelia Tomašević skrytykowała sposoby promocji chorwackich hotelarzy. Powiedziała: “Spoty reklamowe są za długi, są nudne, stare i zrobione w języku chorwackim a więc hermetyczne i niezrozumiałe dla większości potencjalnych odbiorców.”
Jako dobre przykłady akcji podała: newslettery, akcje specjalne (np. Murder Party w hotelu Park w Splicie, z Agatha Christie Menu i Hercules Poirot Menu), tzw. “stoły szefa kuchni”, promocję Adwentu, zapraszanie dziennikarzy na doroczne wręczanie nagrody Złotego Pióra.
Dlaczego hotele chorwackie źle sią promują?
Dr Tomašević stwierdziła: “Mają za małe środki finansowe, nie są zainteresowani promocją, brak im kreatywności. A hotele chorwackie nie różnią się od tych na całym świecie. Gość sam nie przyjdzie, trzeba o niego zawalczyć.”
Amelia Tomašević była mi.n. menadżerem PR w hotelu InterContinental w Zagrzebiu, dyrektorem biura podróży w Atenach, menedżerem marketingu w hotelu Esplanade w Zagrzebiu, dyrektorem generalnym hotelu Esplanade, wieloletnim członkiem zarządu Zagrzebskiej Izby Turystyki, jest konsultantką Quality in Tourism – Hotels&Destinations. Pracowała w grupie rządowej nad strategią turystyczną Chorwacji, przygotowywała programy dla szkolnictwa turystycznego i hotelarskiego. Była prezesem Rady Hotelarzy Zagrzebia i województwa zagrzebskiego, jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Menadżerów Hoteli, członkiem zarządu IH&RA (International Hotel and Restaurant Association).
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
B&B Hotels Polska podsumowuje rok 2024 i zapowiada dalszy rozwój
Sieć B&B Hotels realizuje założenia strategii dla polskiego rynku, mówiącej o…
0 Komentarzy4 Minuty
17 stycznia 2025
a&o Hostels otwierają drugi obiekt w Belgii
Europejska sieć hosteli otworzyła swój 42. obiekt, znajdujący się w stolicy Belgii.…
0 Komentarzy1 Minuty
17 stycznia 2025
All: w 2025 więcej wellness, kultury i ekologicznych rozwiązań
Rok 2024 był punktem zwrotnym w globalnej turystyce. Wrócono niemal całkowicie do…
0 Komentarzy2 Minuty
16 stycznia 2025
Ferie 2025: coraz mniej wolnych miejsc, a ceny rosną
Do rozpoczęcia ferii zimowych w Polsce pozostało kilka dni. Jako pierwsi, swój zimowy…
0 Komentarzy4 Minuty
15 stycznia 2025
Tribe debiutuje w Polsce. Trwa nabór do zespołu nowego hotelu
Tribe designerska i lifestylowa marka hotelarska grupy Accor przygotowuje swój debiut w…
0 Komentarzy1 Minuty
14 stycznia 2025
IGHP: udany rok 2024 w hotelach
Rok 2024 hotelarze oceniają pozytywnie – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej…
0 Komentarzy9 Minuty
9 stycznia 2025
PHH: Courtyard, Renaissance i Hampton liderami w swoich segmentach
Wszystkie trzy warszawskie hotele przylotniskowe należące do Polskiego Holdingu…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
Władysław Grochowski przedstawia plany Arche na 2025. Pięć nowych hoteli rocznie i rozwój EkoFarmy
Notowane na Catalyst Arche S.A. to deweloper hotelowo-mieszkaniowy oraz największy w…
0 Komentarzy7 Minuty
18 grudnia 2024
Monika Wacowska-Maciąg na czele dwóch hoteli Leonardo Boutique w Krakowie
Monika Wacowska-Maciąg od grudnia 2024 roku objęła stanowisko hotel managera w Leonardo…
0 Komentarzy2 Minuty