IGHP: hotelarze zadowoleni z wakacji. Sierpień lepszy od lipca
3/4 ankietowanych hotelarzy oceniło sezon wakacyjny dobrze – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej na początku września. Przyczyniły się do tego wyniki sierpnia, które były lepsze od lipca zarówno w obiektach wypoczynkowych, jak i biznesowych.
W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele w sierpniu poprawiły obłożenie dzięki dobrym wynikom obiektów wypoczynkowych, a tempo wzrostu średnich cen utrzymało się na podobnym poziomie jak miesiąc wcześniej. Łącznie, hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 8 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 85 proc. obiektów (8 pp. więcej niż lipcu), w tym 60 proc. powyżej 70 proc. (13 pp. powyżej lipca).
W grupie hoteli biznesowych blisko 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 38 proc. powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż w lipcu o ok. 10 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było jeszcze wyższe niż miesiąc temu: 94 proc. hoteli zapełniło się więcej niż w połowie (o 8 pp. lepiej), w tym 78 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było tylko 3 proc.
Obłożenie lepsze niż roku temu
Dla 1/3 hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 16 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. Ale połowa hoteli poprawiła obłożenie w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 22 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 17 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.
Podobnie jak w lipcu, hotele biznesowe w sierpniu wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 33 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, z identycznym wskaźnikiem 11 proc. we wszystkich trzech grupach (wzrost do 5 pp., do 10 pp. i powyżej 10 pp.). 49 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 26 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla aż 72 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 39 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. 17 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 8 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.
W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 70 proc. hoteli (o 1 pp. więcej niż w lipcu) podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2023 r., w tym prawie połowa (49 proc.) odnotowała wzrost do 10 proc. 30 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 proc. utrzymało te same ceny, a 10 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Wakacje na plusie
Hotelarze pozytywnie ocenili wakacje. Dla całej grupy ankietowanych 3/4 hoteli ocenia sezon wakacyjny dobrze, w tym 1/3 poniżej oczekiwań. 15 proc. obiektów oceniło go źle, a dla 11 proc. nie ma on istotnego znaczenia.
Co zrozumiałe, oceny różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Te pierwsze w 54 proc. oceniają wakacje dobrze (28 proc. poniżej oczekiwań), 21 proc. źle, a dla 1/4 nie mają one znaczenia. Obiekty wypoczynkowe w 94 proc. oceniają dobrze (53 proc. poniżej oczekiwań), żaden hotel nie zaznaczył odpowiedzi „źle” i dla 3 proc. nie mają one znaczenia.
Pozytywne prognozy
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień są na wyższym poziomie niż miesiąc temu dla sierpnia. Wynika to przede wszystkim ze znacznie lepszych prognoz w hotelach biznesowych, ale również z dobrych prognoz w obiektach wypoczynkowych, pomimo zakończenia okresu wakacji. Wśród całej grupy ankietowanych 21 proc. hoteli (o 3 pp. mniej niż w lipcu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada połowa obiektów (o 9 pp. więcej niż w lipcu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 30 proc.
W hotelach biznesowych 21 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 40 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. jest podobna i wynosi 39 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 61 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym 1/4 jest zapełniona w więcej niż 70 proc., a obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. jest 22 proc.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej online w dniach 1-6 września 2024 roku wzięło udział 159 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 70 proc. położonych jest w miastach. 1/3 to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (84 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 61 proc. ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 93 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 38 proc., 23 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 39 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (92 proc.).
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2024
Monika Wacowska-Maciąg na czele dwóch hoteli Leonardo Boutique w Krakowie
Monika Wacowska-Maciąg od grudnia 2024 roku objęła stanowisko hotel managera w Leonardo…
0 Komentarzy2 Minuty
17 grudnia 2024
Hilton w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Nowe hotele w sieci Spark by Hilton w Polsce
Hilton otwiera dwa nowe hotele w Pobierowie i Krynicy Morskiej. Obiekty te, oferujące…
0 Komentarzy2 Minuty
17 grudnia 2024
Wyjątkowa oferta świąteczna z Wyndham Wroclaw Old Town
Święta Bożego Narodzenia to czas magii, radości i niezapomnianych chwil. Wrocław – z…
0 Komentarzy3 Minuty
17 grudnia 2024
IGHP: mniej gości w hotelach w listopadzie
Wyniki hoteli w listopadzie były słabsze niż w październiku, głównie za sprawą…
0 Komentarzy7 Minuty
16 grudnia 2024
Nocowanie.pl: Polacy wybierają święta poza domem
Polacy coraz chętniej spędzają święta Bożego Narodzenia i sylwestra poza domem,…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2024
Accor otworzył pierwszy Swissôtel na Słowacji
Swissôtel zadebiutował na Słowacji, otwierając Swissôtel Damian Jasna w regionie Liptów.…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
PHH podsumowuje trzy kwartały 2024: wyższe przychody i lepsze wskaźniki operacyjne
Polski Holding Hotelowy podsumował wyniki za trzy kwartały 2024 roku, notując przychody…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2024
Zmodernizowany Novotel Warszawa Centrum świętuje 50-lecie
Novotel Warszawa Centrum zakończył kompleksową modernizację obejmującą 364 pokoje,…
0 Komentarzy1 Minuty
6 grudnia 2024
Pierwszy hotel marki Tribe zostanie otwarty w 2025 roku w Krakowie
Marka Tribe, należąca do sieci Accor w 2025 roku zadebiutuje w Polsce otwierając hotel…
0 Komentarzy2 Minuty