IGHP: luty nieco lepszy, ale prognozy coraz gorsze

Jak wynika z wyników ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, wyniki hoteli w lutym były nadal dalekie od satysfakcjonujących, ale widoczna jest poprawa w stosunku do stycznia i poprzednich miesięcy z końca 2021 roku.
Ceny w hotelach idą w górę, co jest efektem dynamicznie rosnących kosztów towarów i usług, w tym przede wszystkim cen gazu, energii elektrycznej, a także wynagrodzeń.
W lutym jedna trzecia obiektów nie przekroczyła frekwencji 30 proc. (w styczniu było to 53 proc.), a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało już 30 proc. Najliczniejszą grupę (36 proc. ankietowanych) stanowiły hotele, które odnotowały frekwencję w zakresie 31-50 proc.
Lepiej w hotelach miejskich
Wyniki hoteli miejskich i położonych poza miastami wyraźnie różniły się strukturą obłożenia. Wśród pierwszych najliczniejszą grupę (43 proc.) stanowiły obiekty, które uzyskały frekwencję w zakresie 31-50 proc. – w pozamiejskich było to odpowiednio tylko 15 proc. Jednocześnie, w hotelach pozamiejskich aż 47 proc. nie przekroczyło obłożenia 30 proc., co wydaje się zaskakujące, ponieważ luty był pełnym miesiącem szkolnych ferii zimowych.
Powodem takiej sytuacji jest fakt, że część hoteli pozamiejskich nie jest zlokalizowana w destynacjach turystycznych kojarzonych z wypoczynkiem zimowym.
Z kolei obłożenie powyżej 50 proc. uzyskało 38 proc. obiektów. W hotelach miejskich proporcje te były bardzo zbliżone – obłożenia 30 proc. nie przekroczyło 29 proc. hoteli, natomiast wynik powyżej 50 proc. frekwencji uzyskało 28 proc. obiektów.
Sektor MICE – wyniki podobne do obiektów miejskich
Hotele obsługujące gości segmentu biznesowego odnotowały wyniki w strukturze bardzo zbliżonej do hoteli miejskich. Najliczniejszą grupę (38 proc.) stanowiły obiekty, które uzyskały frekwencję w zakresie 31-50 proc., obłożenia 30 proc. nie przekroczyło 30 proc. hoteli, a wynik powyżej 50 proc. frekwencji uzyskało 32 proc. obiektów.
Najkorzystniejsze wyniki uzyskały hotele obsługujące segment gości, którzy przyjechali na wypoczynek, i to potwierdza efekt ferii szkolnych. Obłożenie powyżej 50 proc. uzyskało 39 proc. obiektów, frekwencję w zakresie 31-50 proc. 26 proc., a progu 30 proc. obłożenia nie udało się przekroczyć 35 proc. hotelom.
Ceny wciąż rosną
Konieczność podnoszenia ich przez hotele wynika z dynamicznie rosnących kosztów towarów i usług, w tym przede wszystkim cen gazu, energii elektrycznej, a także wynagrodzeń. Ekonomiczne konsekwencje wojny na Ukrainie będą kolejnym czynnikiem wymuszającym te wzrosty.
62 proc. hoteli uzyskało średnie ceny wyższe niż w lutym 2020 r., przy czym 33 proc. odnotowało wzrosty o więcej niż 10 proc. W przypadku 13 proc. obiektów ceny nie zmieniły się, a spadek średniej ceny zanotowało 19 proc. hoteli.
Prognozy coraz gorsze
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne trzy miesiące nadal powielają niekorzystny schemat poprzednich okresów: prognozy są słabe i pogarszają się z każdym kolejnym miesiącem, choć delikatnie poprawiły się w stosunku do minionych miesięcy.
Nadal ma miejsce krótkie okienko rezerwacyjne. 3/4 hoteli prognozuje obłożenie w marcu poniżej 30 proc., w tym dwie równoliczne grupy (23 i 24 proc. obiektów każda) z obłożeniem odpowiednio w zakresie 11-20 proc. oraz 21-30 proc. – i to właśnie pierwsza od wielu miesięcy poprawa w strukturze prognozy frekwencji kolejnego miesiąca.
W kwietniu 70 proc. hoteli posiada rezerwacje na poziomie nie wyższym niż 20 proc. frekwencji, i to również stanowi poprawę do ubiegłych okresów, choć poziom prognozowanego obłożenia jest oczywiście dalece niesatysfakcjonujący.
Na maj prognozy są zbliżone do kwietnia. 67 proc. hoteli nie przekracza obłożenia 20 proc., z dwiema równolicznymi grupami: po 24 proc. obiektów z frekwencją w zakresie 6-10 proc. oraz 11-20 proc.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej w dniach 1 – 4 marca wzięło udział 135 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 75 proc. położonych jest w miastach. 41 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (77 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 58 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 106 pokoi.
POWIĄZANE WPISY
18 marca 2025
IGHP: luty z dobrą frekwencją
Lutowe wyniki w hotelach były dobre – lepsze niż w styczniu i wyższe niż rok temu o tej…
0 Komentarzy5 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
12 marca 2025
Julien Mattei nowym dyrektorem ds. inwestycji w a&o Hostels
Julien Mattei objął stanowisko dyrektora ds. inwestycji w a&o Hostels. Doświadczony…
0 Komentarzy2 Minuty
11 marca 2025
Nowe hotele Novotel: otwarcia na Malcie i w Chorwacji w 2025 roku
Novotel zapowiedział otwarcia hoteli w Hiszpanii, Francji i Niemczech oraz debiuty na…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rekordowa liczba Polaków w Indonezji
Polscy turyści polubili Indonezję. W ubiegłym roku kraj 17 tys. wysp odwiedziła rekordowa…
0 Komentarzy2 Minuty
24 marca 2025
Nowa odsłona B&B Hotel Wrocław Centrum. Zakończono modernizację obiektu
B&B Hotel Wrocław Centrum przeszedł kompleksową modernizację. Prace objęły zarówno…
0 Komentarzy2 Minuty
24 marca 2025
Ruszył Podlaski Bon Turystyczny
Dziś wystartowała strona Podlaskiego Bonu Turystycznego, programu mającego ożywić ruch…
0 Komentarzy3 Minuty
20 marca 2025
Tribe Krakow Old Town otwiera drzwi dla nowych talentów
Wraz z nadchodzącym otwarciem Tribe Krakow Old Town rozpoczyna się rekrutacja personelu…
0 Komentarzy2 Minuty
19 marca 2025
Sun & Snow: inwestowanie w apartamenty rekreacyjne w Polsce wciąż się opłaca
Wzrost kosztów budowy, zmieniające się preferencje klientów oraz procesy…
0 Komentarzy7 Minuty
18 marca 2025
IGHP: luty z dobrą frekwencją
Lutowe wyniki w hotelach były dobre – lepsze niż w styczniu i wyższe niż rok temu o tej…
0 Komentarzy5 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
12 marca 2025
Julien Mattei nowym dyrektorem ds. inwestycji w a&o Hostels
Julien Mattei objął stanowisko dyrektora ds. inwestycji w a&o Hostels. Doświadczony…
0 Komentarzy2 Minuty
11 marca 2025
Nowe hotele Novotel: otwarcia na Malcie i w Chorwacji w 2025 roku
Novotel zapowiedział otwarcia hoteli w Hiszpanii, Francji i Niemczech oraz debiuty na…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rekordowa liczba Polaków w Indonezji
Polscy turyści polubili Indonezję. W ubiegłym roku kraj 17 tys. wysp odwiedziła rekordowa…
0 Komentarzy2 Minuty
24 marca 2025
Nowa odsłona B&B Hotel Wrocław Centrum. Zakończono modernizację obiektu
B&B Hotel Wrocław Centrum przeszedł kompleksową modernizację. Prace objęły zarówno…
0 Komentarzy2 Minuty
24 marca 2025
Ruszył Podlaski Bon Turystyczny
Dziś wystartowała strona Podlaskiego Bonu Turystycznego, programu mającego ożywić ruch…
0 Komentarzy3 Minuty
20 marca 2025
Tribe Krakow Old Town otwiera drzwi dla nowych talentów
Wraz z nadchodzącym otwarciem Tribe Krakow Old Town rozpoczyna się rekrutacja personelu…
0 Komentarzy2 Minuty
19 marca 2025
Sun & Snow: inwestowanie w apartamenty rekreacyjne w Polsce wciąż się opłaca
Wzrost kosztów budowy, zmieniające się preferencje klientów oraz procesy…
0 Komentarzy7 Minuty
18 marca 2025
IGHP: luty z dobrą frekwencją
Lutowe wyniki w hotelach były dobre – lepsze niż w styczniu i wyższe niż rok temu o tej…
0 Komentarzy5 Minuty