IGHP: stabilny październik w hotelach
Wyniki października w hotelach okazały się podobne do wrześniowych, głównie dzięki lepszym niż miesiąc temu rezultatom hoteli biznesowych – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Obiekty wypoczynkowe zanotowały dalszy spodziewany, powakacyjny spadek obłożenia.
Ankietowanych hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 9 proc., natomiast obłożenie powyżej połowy możliwości zanotowało 3/4 obiektów (4 pp. mniej niż we wrześniu), w tym 38 proc. powyżej 70 proc. (7 pp. poniżej września). Wśród hoteli biznesowych 81 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 42 proc. powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż we wrześniu o 6-7 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 4 proc. hoteli. Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki zdecydowanie słabsze niż we wrześniu: tylko 37 proc. zapełniło się więcej niż w połowie, a obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 21 proc. Najliczniejszą grupę (42 proc.) stanowiły hotele z obłożeniem 30-50 proc.
Hotele uzyskały wyższe obłożenia niż rok temu
Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych w październiku 2023 roku. Dla blisko połowy (47 proc.) hoteli frekwencja wzrosła w stosunku do października ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów zanotowało wzrost w przedziale 6-10 pp. 40 proc. hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do października ubiegłego roku, w tym 16 proc. obiektów uzyskało frekwencję niższą do 5 pp. 13 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.
Hotele biznesowe w kolejnym miesiącu tego roku wypadły lepiej od wypoczynkowych. Dla 42 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do października ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 21 proc. w grupie wzrostu do 6-10 pp. Również 42 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 21 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 32 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do października ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy po 16 proc. ze wzrostami do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. Natomiast 63 proc. obiektów pogorszyło obłożenie.
Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu poprawiło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 60 proc. hoteli (o 4 pp. więcej niż we wrześniu) podniosło ceny w stosunku do października 2023 r., w tym 44 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 40 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 18 proc. utrzymało te same ceny, a 16 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Spadająca liczba rezerwacji
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na listopad są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla października, szczególnie w segmencie obiektów wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych 34 proc. hoteli (o 15 pp. więcej niż w październiku) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Natomiast obłożenie powyżej 50 proc. posiada 27 proc. obiektów (o 8 pp. mniej niż w październiku). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. wyniosła 39 proc.
W hotelach biznesowych 37 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 21 proc. Najliczniejsza grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. stanowi 42 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 37 proc. z frekwencją poniżej 30 proc., a obiektów z obłożeniem powyżej 50 proc. jest 11 proc. Grupa hoteli „środka” stanowi 53 proc.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP online w dniach 4-8 listopada 2024 roku wzięło udział 129 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 3/4 położone jest w miastach. 38 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (84 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 62 proc. ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 92 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 44 proc., 15 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 41 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (88 proc.).
POWIĄZANE WPISY
28 stycznia 2025
Nocowanie.pl: Polacy nie rezygnują z zimowych wyjazdów
Temperatura kilkunastu stopni na plusie i znikoma ilość śniegu powodują, że należy uznać…
0 Komentarzy5 Minuty
22 stycznia 2025
Polska magnesem dla inwestorów branży hotelarskiej
Spadki z poprzednich lat zostały wyrównane – polski sektor hotelowy powraca do dawnego…
0 Komentarzy4 Minuty
21 stycznia 2025
B&B Hotels Polska podsumowuje rok 2024 i zapowiada dalszy rozwój
Sieć B&B Hotels realizuje założenia strategii dla polskiego rynku, mówiącej o…
0 Komentarzy4 Minuty
17 stycznia 2025
a&o Hostels otwierają drugi obiekt w Belgii
Europejska sieć hosteli otworzyła swój 42. obiekt, znajdujący się w stolicy Belgii.…
0 Komentarzy1 Minuty
17 stycznia 2025
All: w 2025 więcej wellness, kultury i ekologicznych rozwiązań
Rok 2024 był punktem zwrotnym w globalnej turystyce. Wrócono niemal całkowicie do…
0 Komentarzy2 Minuty
16 stycznia 2025
Ferie 2025: coraz mniej wolnych miejsc, a ceny rosną
Do rozpoczęcia ferii zimowych w Polsce pozostało kilka dni. Jako pierwsi, swój zimowy…
0 Komentarzy4 Minuty
15 stycznia 2025
Tribe debiutuje w Polsce. Trwa nabór do zespołu nowego hotelu
Tribe designerska i lifestylowa marka hotelarska grupy Accor przygotowuje swój debiut w…
0 Komentarzy1 Minuty
14 stycznia 2025
IGHP: udany rok 2024 w hotelach
Rok 2024 hotelarze oceniają pozytywnie – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej…
0 Komentarzy9 Minuty
9 stycznia 2025
PHH: Courtyard, Renaissance i Hampton liderami w swoich segmentach
Wszystkie trzy warszawskie hotele przylotniskowe należące do Polskiego Holdingu…
0 Komentarzy2 Minuty