IGHP: wrześniowe wyniki hoteli poniżej oczekiwań
Wyniki września były na dobrym poziomie, choć hotele biznesowe wypadły poniżej oczekiwań, przy jednoczesnym spodziewanym spadku obłożenia w obiektach wypoczynkowych z uwagi na koniec wakacji – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej wśród hotelarzy. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele odnotowały niższe obłożenia, jak również zmalało tempo wzrostu średnich cen.
We wrześniu hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było tylko 3 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 79 proc. obiektów (6 pp. mniej niż w sierpniu), w tym 45 proc. powyżej 70 proc. (15 pp. poniżej sierpnia). W grupie hoteli biznesowych 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 35 proc. powyżej 70 proc. To wyniki praktycznie takie same jak w sierpniu. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 2 proc. hoteli. Obiekty wypoczynkowe uzyskały słabsze wskaźniki niż w sierpniu, ale nadal należy je uznać za dobre: 77 proc. zapełniło się więcej niż w 50 proc., w tym połowa z obłożeniem powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 9 proc.
Wrzesień słabszy niż rok wcześniej
Wskaźniki obłożenia były niższe od uzyskanych rok temu. Dla blisko połowy (49 proc.) hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 19 proc. obiektów zanotowała obniżenie w przedziale 6-10 pp. 29 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 17 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 22 proc. hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. Hotele biznesowe wypadły lepiej od wypoczynkowych. Dla 1/3 wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 23 proc. w grupie wzrostu do 5 pp. 44 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 1/4 stanowiła grupa z frekwencją niższą w przedziale 6-10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych – dla 18 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy po 9 proc. ze wzrostami do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. 59 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 27 proc. hoteli z frekwencją niższą o więcej niż 10 pp.
Niższe tempo wzrostu cen w hotelach
Średnie ceny rosły rok do roku, ale tempo ich wzrostu znacznie zmniejszyło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 56 proc. hoteli (o 14 pp. mniej niż w sierpniu) podniosło ceny w stosunku do września 2023 r., w tym 45 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 44 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 19 proc. utrzymała te same ceny, a 17 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Maleje liczba rezerwacji
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na październik są na wyraźnie niższym poziomie niż miesiąc temu dla września. Po części to prawdopodobnie efekt powodzi z połowy września, która spowodowała masowe anulacje rezerwacji w regionach / powiatach dotkniętych kataklizmem, szczególnie w obiektach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych 19 proc. hoteli (o 2 pp. mniej niż we wrześniu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Natomiast obłożenie powyżej 50 proc. posiada 35 proc. obiektów (o 15 pp. mniej niż we wrześniu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., jest najliczniejsza i wyniosła 45 proc.
W hotelach biznesowych 1/4 nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje również 1/4. Najliczniejsza grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. stanowi połowę. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 41 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., a obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. jest 19 proc. Grupa hoteli „środka” stanowi 40 proc.
Hotelarze o rynku MICE
IGHP zapytała ankietowanych również o segment spotkań (konferencje, szkolenia, integracje, tzw. MICE). Z odpowiedzi respondentów wynika, że blisko 2/3 (64 proc.) hoteli potwierdza spadek zainteresowania organizacją szeroko rozumianych spotkań. Wiodącymi terminami organizacji spotkań są robocze dni tygodnia i tylko 21 proc. hoteli obserwuje trend zmiany tych terminów na weekendowe. Segment MICE stanowi średnio 1/4 obłożenia hoteli w skali roku. Dla obiektów biznesowych udział jest wyższy, bo 30 proc. natomiast dla wypoczynkowych tylko 10 proc.
O ankiecie
W ankiecie IGHP przeprowadzonej online w dniach 7-11 października 2024 roku wzięło udział 119 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 71 proc. położonych jest w miastach. 25 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (87 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 64 proc. ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 88 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 40 proc., 19 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 41 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (96 proc.).
POWIĄZANE WPISY
20 listopada 2024
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętuje swoje 25-lecie
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętował jubileusz 25-lecia swojej działalności.…
0 Komentarzy1 Minuty
14 listopada 2024
Arche otwiera nowy hotel w XIX-wiecznym klasztorze we Wrocławiu
Rusza kolejny, dwudziesty pierwszy obiekt Arche — największej w kraju sieci hotelowej z…
0 Komentarzy4 Minuty
14 listopada 2024
IGHP: stabilny październik w hotelach
Wyniki października w hotelach okazały się podobne do wrześniowych, głównie dzięki…
0 Komentarzy4 Minuty
7 listopada 2024
Sieć Mercure otworzyła pierwszy hotel w Bułgarii
Mercure, marka hotelowa grupy Accor, otworzyła pierwszy obiekt w Bułgarii – Mercure Sofia…
0 Komentarzy1 Minuty
4 listopada 2024
Sieć a&o Hostels otworzyła pierwszy hostel w Belgii
Europejska sieć hosteli a&o Hostels otworzyła pierwszy obiekt w Belgii – a&o Antwerpen…
0 Komentarzy1 Minuty
30 października 2024
Accor z przychodem 1,4 mld euro w III kwartale 2024
Grupa Accor zamknęła trzeci kwartał 2024 z przychodami wynoszącymi 1,434 mld euro, co…
0 Komentarzy1 Minuty
28 października 2024
B&B Hotels redukuje emisję CO2 i walczy z marnowaniem żywności
Sieć B&B Hotels opublikowała raport za 2023 rok, w którym podsumowuje swoje działania na…
0 Komentarzy4 Minuty
25 października 2024
Travelist.pl: listopadowe wyjazdy zyskują na popularności. Polacy wybierają góry i morze
Od kilku lat koniec wakacji nie oznacza końca sezonu urlopowego. Wzrost liczby rezerwacji…
0 Komentarzy3 Minuty
25 października 2024
Marriott International wprowadza program Connect Responsibly. Marka stawia na zrównoważony rozwój w organizacji spotkań
Marriott International ogłosił wprowadzenie programu Connect Responsibly, który ma na…
0 Komentarzy3 Minuty