Itaka podaje daty wylotów. „Nikt nie chce dłużej czekać na wakacje”

Piotr Henicz Itaka
Piotr Henicz, wiceprezes Itaki – webinar dla agentów

Konkretne daty wznowienia działalności operacyjnej przez Itakę zostały podane do wiadomości agentów turystycznych. Touroperator opracował plan powrotu do działalności. Zakłada, że obowiązek zachowania 50 proc. pustych miejsc w samolocie zostanie zniesiony, a wakacje się odbędą. Przygotowano też kampanię informacyjną i promocyjną skierowaną do klientów.

Największy polski touroperator przedstawił swojej sieci sprzedaży harmonogram powrotu do działalności operacyjnej. Część kierunków europejskich ruszy już w lipcu, na sierpień Itaka planuje start lotów do Egiptu i Tunezji. Turcja ma wrócić jeszcze w połowie lipca. Wszystko odbywa się w warunkach wielkiej niewiadomej – odnośnie do lotów, które będą się odbywały, sposobu funkcjonowania hoteli, dostępności slotów na lotniskach. „Klienci nie chcą dłużej czekać, my też mamy dość niepewności. Opracowujemy plan, chcemy działać” – mówił Michał Wesołowski z działu produktu.

Płynność finansowa i przedłużenie gwarancji

Piotr Henicz, wiceprezes Itaki zaprezentował obecną sytuację w branży touroperatorskiej oraz wyjaśnił, jak odnajduje się w niej Itaka. Duże nadzieje zarządu związane są z podjętymi na nowo rozmowami z Ministerstwem Rozwoju oraz obiecanymi programami pomocowymi dla branży. Oraz z zapotrzebowaniem na wyjazdy ze strony klientów, zmęczonych kwarantanną i spragnionych wyjazdów. Przypomniał, że działalność operacyjna Itaki została zawieszona już ponad trzy miesiące temu.

„Dotarły do nas wreszcie informacje na które czekaliśmy i decyzje, o które prosiliśmy przez ostatnich wiele tygodni. Pod koniec marca wprowadzono możliwość odroczenia umów z klientami o 180 dni, ale połowa tego czasu już minęła, a my nadal nie rozpoczęliśmy działalności operacyjnej. Ważnym elementem rozmów ze stroną rządową. W najbliższych dniach będą prowadzone kolejne rozmowy między MR a TFG i instytucją o nazwie KUKE – korporacji ubezpieczeń kredytów eksportowych. Już dawno mówiliśmy o tym, że TFG powinien pomagać touroperatorom w trudnych sytuacjach. Na razie znamy ogólny zarys pomocy. Będzie ona polegała na tym, że KUKE udzieli kredytu TFG, a touroperatorzy będą mogli korzystać z tych pieniędzy, aby oddać klientom wpłacone środki. To będzie pożyczka, jej warunki są do ustalenia ale będą korzystne. Ona pozwoli touroperatorom utrzymać płynność finansową” – powiedział Piotr Henicz.

„W najbliższych miesiącach Itakę i innych dużych touroperatorów czeka odnowienie gwarancji Nasza branża jest teraz totalnie niekredytowalna, instytucje finansowe podchodzą do nas bardzo negatywnie. Zaczęły docierać do nas informacje, że warunki gwarancji będą bardzo trudne do spełnienia. Mamy zapewnienie ze strony rządowej, że ten problem również zostanie rozwiązany. Touroperatorzy będą musieli wykupić gwarancję, ale największy problem – ogromne kwoty które trzeba zamrażać – będą poręczone przez instytucję rządową. Ta informacja uspokaja rynek touroperatorski i związane z nim firmy” – dodał.

Pomoc dla agentów, pilotów, przewodników

Przypomniał też, że Ministerstwo Rozwoju przygotowuje kolejny program pomocowy skierowany do małych i mikroprzedsiębiorstw z branży – agentów turystycznych, pilotów i przewodników. Ta pomoc będzie musiała być notyfikowana przez Komisję Europejską, ale wdrożona bez zbędnej zwłoki. Branża otrzymała w tej sprawie zapewnienie ze strony wicepremier Jadwigi Emilewicz.

„To co daje nam spokój to również informacja o tym, że ruszyła pomoc z PFR dla dużych firm. Duża część małych firm już skorzystała z tej pomocy i bardzo się z tego cieszę. Nie ukrywam, że my jako duże przedsiębiorstwo czekaliśmy, aż rozpocznie się ta procedura, choć w naszym przypadku proces rozpatrywania wniosków będzie bardziej długotrwały. Ale jesteśmy spokojni, że ją otrzymamy, pytanie tylko kiedy i w jakiej wysokości” – powiedział Piotr Henicz.

„Jednak nie wszystko rysuje się kolorowo – cały czas mamy do czynienia z przepisami, które opóźniają rozpoczęcie działalności. Chodzi o ograniczenie 50 proc. objętości samolotu. Minister Rozwoju wystąpiła już w tej sprawie do GIS i mamy nadzieję, że to będzie zniesione. Nikt nie jest w stanie spełnić tego wymogu i jednocześnie zachować rentowność” – dodał.

Klienci potrzebują bezpieczeństwa, ale i wakacji

Sytuacja związana z epidemią spowodowała, że wielu klientów biur podróży obawia się o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Jak powiedział Piotr Henicz, rolą branży turystycznej jest sprawić, aby klienci znowu uwierzyli, że podróżowanie za granicę jest bezpieczne. Itaka przygotowała dwie kampanie poświęcone wznowieniu działalności operacyjnej. Pierwsza dotyczy bezpieczeństwa – w mediach pojawią się trzy filmy o tym, jak będzie wyglądało podróżowanie samolotem i dlaczego na jego pokładzie można się czuć bezpiecznie (instalacja filtrów HEPA). Pojawią się też spoty pod hasłem „potrzebuję wakacji”

„Podjęliśmy decyzję, że chcemy wystartować, nie będziemy dłużej trwali w niepewności i trzymali w niej klientów. Podajemy dziś zatem pierwszy opracowany przez nas plan wznowienia lotów czarterowych do najpopularniejszych miejsc turystycznych.

Michał Wesołowski z działu produktu zaprezentował szczegóły wznowienia, którego nie ma jeszcze w systemie rezerwacyjnym. Projekt został niedawno zaakceptowany przez zarząd firmy. Itaka zapewnia jednocześnie, że w najbliższych dniach ogłosi anulacje wcześniejszych wyjazdów, których dopłaty się zbliżają. 

Harmonogram wznowienia działalności Itaki:

12 lipca Kreta

14 lipca Tirana

30 lipca Hurghada

29 Taba

25 lipca Marsa Alam

Turcja – 15 lipca

2 sierpnia Tunezja

Capo Verde 1 sierpnia

6 lipca Rodos

14 lipca Kos

11 lipca Korfu

Costa del Sol 6 lipca

Faro 6 lipca

7 lipca Burgas

Warna 10 lipca

Fuerteventura 20 lipca

Lanzarote 1 sierpnia

Majorka 26 lipca

Costa Brava 25 lipca

19 lipca Kalabria

Sardynia 26 lipca

28 lipca Gran Canaria

6 sierpnia Teneryfa

Te daty startu znamy

Restart kierunków long haul nastąpi od października (chodzi Malediwy, Nosy Be, Curacao).