ITB się zmieniają i co roku są atrakcyjniejsze

archiwum

Wystawcy coraz częściej chcą wystawiać się poza stoiskami narodowymi, ta tendencja się rozwija – mówi Małgorzata Certowicz, dyrektor Warszawskiego Przedstawicielstwa Targów Berlińskich PROMESSE, w rozmowie z WasząTurystyką.pl.

Jakie są zadania Państwa firmy?
Głównymi celami są: pomoc wystawcom i pomoc zwiedzającym. Jeśli chodzi o polskie biura podróży, to mogą one wystawiać się na polskim stoisku narodowym. Tym ostatnim zawiaduje Polska Organizacja Turystyczna, tak więc my możemy pomóc tylko w załatwianiu dodatkowych usług czy sprzedać dodatkowe wejściówki.

Czy firmy polskie mogą wystawiać się tylko na stoisku narodowym?
Biura turystyczne, regiony miasta – tak. Takie są dotychczasowe zasady organizatorów ITB. Natomiast wraz z rozwojem formuły targów, pojawiły się możliwości wystawiania w nowopowstałych sektorach, np. hali poświęconej nowym technologiom lub informacyjnej. W tym roku w sektorze sieci hotelowych wystawiają się dwie polskie a dwa lata temu w sektorze turystyki LGBT, wystawiała się jedna firma z naszego kraju.

Z czym najczęściej zwracają się do Państwa wystawcy?
Najczęściej są to prośby o pomoc w tłumaczeniu pewnych dokumentów, przebrnięciu przez dość skomplikowane procedury. Czasami są to sprawy czysto techniczne, prośba o wywiezienie śmieci, podłączenie internetu czy innych mediów. Najwięcej jest próśb o sprzedaż dodatkowych wejściówek. Jeśli my czegoś nie możemy załatwić, przekierowujemy klienta do odpowiedniego działu organizatorów targów.

Ilu klientów obsługujecie rocznie?
Co roku zgłasza się do nas z prośbą o pomoc kilkudziesięciu wystawców. Sprzedajemy też ponad tysiąc wejściówek. Trzeba pamiętać, że kupowane u nas, są dużo tańsze. Na przykład bilet jednorazowy na wstęp w jeden z dni branżowych, u nas kosztuje 28,50 euro, kupowany przez internet – 35 euro, zaś w kasie targów – 52 euro. Bilet na wszystkie dni, kosztuje odpowiednio: 40 euro, 50 euro, 75 euro. W zeszłym roku sprzedaliśmy 2101 biletów. Na zeszłorocznych targach ITB, zarejestrowało się dodatkowo 1238 osób, więc Polaków w sumie było 3339.

Na czym polega Państwa rola informacyjna ?
Zaczynamy na przełomie listopada i grudnia. Do firm z naszej listy mailingowej wysyłamy podstawowe informacje o wiosennej imprezie. Tam znajdują się m.in. warunki cenowe, program imprezy. Trzeba pamiętać, że targi berlińskie się zmieniają i każdego roku dochodzą dodatkowe imprezy. W tym roku na przykład, oprócz narodowych stoisk, będą następujące sektory : Turystka przygodowa, odpowiedzialna turystyka (z poszanowaniem lokalnych kultur i środowiska naturalnego), Podróże biznesowe, eTravel (technologie online dla podróżujących, media społecznościowe), Książki nagrodzone przez ITB, Turystyka dla gejów i lesbijek, Turystyka kulturalna (oferta kulturalna miast, państw, regionów), Odpowiedzialność społeczna (działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, praw człowieka, ochrony środowiska – organizacje pozarządowe i badawcze, firmy turystyczne), Edukacja, szkolenia i zatrudnienie w turystyce (CareerCenter), Technologie dla turystyki (oprogramowanie dla tour operatorów, biur podróży, hoteli, przewoźników), Turystyka młodzieżowa, tanie noclegi. Targom towarzyszy kongres ITB Berlin Convention oraz liczne warsztaty, konferencje, fora dyskusyjne.
Od początku roku zaczynamy informować o samych targach, przypominać o terminach, no i oczywiście sprzedajemy wejściówki.

Jak zmieniają się targi ITB?
Każdego roku organizatorzy starają się wzbogacić program targów. Bardzo dobrze sprawdzają się dodatkowe, poza halami narodowymi, segmenty. Skierowane do konkretnych grup docelowych, cieszą się coraz większym powodzeniem i powodują liczba odwiedzających targi rośnie. W tym roku powodzeniem cieszyły się będą na pewno segment nowych technologii czy segment blogerski.
Prowadzone są prace nad wprowadzeniem bezpłatnego dostępu do WiFi na terenie targów. Na razie jest w kilku miejscach, w salonach biznesowych w centrum prasowym. Nie jest to łatwe, ale o to najczęściej pytają się wystawcy i zwiedzający.
Chcę też wspomnieć o jednej tendencji. Jak mówiłam, biura podróży, regiony i miasta mogą wystawiać się tylko na stoiskach narodowych. Jednak w ciągu najbliższych lat, prawdopodobnie zostanie to zmienione. Coraz częściej wystawcy nie chcą być częścią stoiska narodowego. Na razie ich szansą są segmenty tematyczne, z czasem będą mogli się penie wystawiać osobno.

Rozmawiał: Adam Gąsior

PS: Tegoroczne targi ITB odbędą w Berlinie w dniach 4 – 8 marca. 4-6 będą dniami branżowymi, 7-8 zaś, dniami otwartymi dla publiczności.

Adam Gąsior

Redaktor naczelny portalu branżowego WaszaTurystyka.pl


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center