Jeden dzień z życia stewardesy PLL LOT

Fot. materiały partnera

Podróż samolotem to dla większości najszybszy sposób, by przebyć odległość z punktu A do punktu B. O to, by przebiegała bez zakłóceń i w komfortowych warunkach, dba personel pokładowy. Jak wygląda codzienność stewardes i stewardów PLL LOT, czy stewardesa musi umieć pływać i od jakiego wieku można aplikować?

Polskie Linie Lotnicze LOT dużą wagę przykładają do jakości serwisu pokładowego i opieki nad pasażerami w czasie lotu. Zadaniem stewardes i stewardów jest sprawienie, aby każdy poczuł się jak VIP, ktoś niezwykle ważny i zawsze mile widziany. Ale przede wszystkim personel pokładowy musi zadbać o bezpieczeństwo podróżnych. Zanim stewardesy i stewardzi wejdą pierwszy raz na pokład, przechodzą intensywne szkolenia m.in. ze znajomości procedur bezpieczeństwa, floty, sprzętu awaryjnego i udzielania pierwszej pomocy. Raz do roku zobowiązani są do odbycia szkoleń przypominających, tzw. recurrent training. Gościnność, uprzejmość, empatia – to najważniejsze zasady pracy załogi pokładowej.

Obowiązkowy mundurek

Personel pokładowy obowiązuje ścisła dyscyplina mundurowa i schludny wygląd. Na mundur stewardesy PLL LOT składają się bluzka i spódnica albo spodnie (może też być sukienka), apaszka i marynarka oraz toczek – zakładany głównie na rejsy inauguracyjne oraz różnego typu eventy. Stewardesę obowiązuje także make-up: podkład, puder, tusz do rzęs, róż, cienie do powiek oraz szminka w odcieniach czerwieni lub różu. Jeśli chodzi o fryzurę, każdy, kto ma długie włosy, musi mieć zrobionego gładkiego koka. Zawsze przed lotem szefowa pokładu ma obowiązek sprawdzić, czy załoga odpowiednio się prezentuje.

Przed startem

Personel pokładowy zawsze przed wylotem odbywa tzw. briefing z personelem kokpitowym (pilotami). W jego trakcie omawiane są kwestie dotyczące szczegółów lotu, m.in. bezpieczeństwa i spodziewanych ewentualnych turbulencji. Przed lotem przeprowadzane jest również tzw. „safety demo”, podczas którego personel pokazuje instrukcje zachowania, równocześnie wspominając o sposobie zapięcia pasów, rozmieszczeniu drzwi awaryjnych, umieszczeniu i użyciu masek tlenowych czy kamizelek ratunkowych.

Na pokładzie

Główne zadania zaczynają się wraz z chwilą pojawienia się pasażerów na pokładzie samolotu PLL LOT. W czasie lotu stewardesy i stewardzi odpowiadają m.in. za serwis, podając posiłki, słodycze czy produkty z oferty duty free. Regularnie, co 10–15 minut, monitorują sytuację w kabinie oraz zachowanie pasażerów. Przed zakończeniem lotu muszą jeszcze policzyć produkty i rozliczyć dokumenty cateringowe. Przed każdym startem i lądowaniem kabina pasażerska jest dokładnie sprawdzana, szczególnie pod kątem odpowiedniego rozmieszczenia bagażu i zapięcia pasów bezpieczeństwa przez pasażerów.

Materiał partnera