Katowickie lotnisko szuka projektanta nowego terminalu. Przepustowość ma wzrosnąć do 10 mln pasażerów rocznie

Katowice Airport /fot. Piotr Adamczyk

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, zarządzające Katowice Airport, ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego oraz infrastruktury towarzyszącej. Największy projekt w historii lotniska ma na celu zwiększenie przepustowości do 10 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy do 15 mln podróżnych. Terminal będzie zintegrowany z transportem kolejowym i drogowym.

Najważniejszym celem realizacji inwestycji budowy głównego terminalu jest zwiększenie przepustowości infrastruktury do poziomu umożliwiającego obsługę 10 mln pasażerów rocznie. Jednocześnie projekt ma zostać przygotowany w taki sposób, żeby w przyszłości można było terminal łatwo rozbudować, zwiększając jego przepustowość do poziomu 12 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie i 15 mln podróżnych w drugiej.

„Najważniejsza inwestycja w historii lotniska”

Nowa infrastruktura umożliwi także integrację trzech rodzajów transportu, to jest lotniczego, kolejowego i drogowego. Będzie to możliwe dzięki budowie centrum przesiadkowego, które zlokalizowane zostanie pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” – te trzy punkty, obsługujące różne rodzaje transportu, zostaną połączone tunelem o długości około 270 metrów. Ponadto w ramach przedsięwzięcia, w miejscu gdzie obecnie znajduje się parking P2, powstanie nowy układ drogowy o wysokiej przepustowości, z wydzieloną strefą „Kiss & Fly”.

„Budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą to najważniejsza inwestycja w historii katowickiego lotniska. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej to pierwszy kamień milowy na drodze do realizacji tego skomplikowanego przedsięwzięcia. Bardzo zależy nam na tym, żeby projekt był doskonale przygotowany, dlatego w celu wyboru wykonawcy zdecydowaliśmy się na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego, w którym proces udzielenia zamówienia oparty jest o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami, zaś samego zamówienia udziela się nie tylko na podstawie ceny czy też kosztów, ale także kryteriów jakościowych” – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

W 2023 roku z siatki połączeń katowickiego lotniska skorzystało rekordowe 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie ponad 6,2 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport.

„W połowie bieżącego roku zweryfikowaliśmy prognozy ruchu pasażerskiego dla Katowice Airport. Aktualnie przewidujemy, że poziom 10 mln podróżnych rocznie osiągniemy już w 2030 roku. Dlatego budowa głównego terminalu pasażerskiego jest niezbędna dla zabezpieczenia rozwoju katowickiego lotniska i utrzymania odpowiedniego standardu obsługi podróżnych” – podkreśla Artur Tomasik.