KE przypomina: 14 dni na zwrot pieniędzy, można przyjąć voucher
Komisja Europejska nadal nie podjęła konkretnych działań legislacyjnych mających na celu pomoc organizatorom turystyki dotkniętym kryzysem związanym z COVID-19. Komunikat z 19 marca przypomina podróżnym, że przysługuje im zwrot pieniędzy za niewykorzystane wyjazdy w ciągu 14 dni. Podpowiada też, że mogą w zamian przyjąć od touroperatora voucher.
W materiale informacyjnym Komisji Europejskiej, dotyczącym środków pomocowych przeznaczonych na walkę ze skutkami epidemii COVID-19, turystyka została wymieniona jako jeden z segmentów wyjątkowo poszkodowanych przez obecną sytuację.
„Komisja współdziała z Państwami Członkowskimi, międzynarodowymi organizacjami oraz najważniejszymi w UE stowarzyszeniami branżowymi, by monitorować wpływ kryzysu na sektor turystyczny i skoordynować środki wsparcia” – zapowiadał komunikat. Jednak jak dotąd nie przełożyło się to na konkretne działania pomocowe.
Biuro podróży płaci dwa razy
Istnieje pula ok. 40 mld zł środków, które Polska może przesunąć z innych działań in przeznaczyć na niwelowanie skutków epidemii. Jednak nie wiadomo, ile z tych pieniędzy i czy w ogóle jakaś ich część ma trafić konkretnie do przedsiębiorców turystycznych. Konkretnej pomocy nie widać również na polu legislacyjnym.
Źródłem wielu problemów dla organizatorów turystyki jest art. 47 Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, będącej transpozycją Dyrektywy 2015/2302. Konieczność zwrotu środków za imprezy turystyczne, które nie doszły do skutku stawia pod znakiem zapytania płynność finansową biur podróży. Te bowiem przekazały już kontrahentom – hotelarzom i przewoźnikom – przedpłaty oraz zaliczki . W zdecydowanej większości przypadków nie są w stanie ich odzyskać, muszą więc zwracać środki z własnej kieszeni.
Na gruncie polskiego prawa problem ma częściowo odsunąć w czasie projektowana przez rząd specustawa, która będzie umożliwiała wydłużenie terminu zwrotu z ustawowych i przewidzianych ustawą i dyrektywą 14 dni do 180 dni. Środowisko branży turystycznej oczekiwało jednak, że problem zostanie dostrzeżony również u źródła, czyli na poziomie prawa unijnego.
KE nie odnosi się do problemu
Tak się jednak jak dotąd nie stało. 19 marca 2020 roku Komisja Europejska opublikowała komunikat, w którym przypomina podróżnym, że sytuacje związane z epidemią COVID-19 mogą spełniać przesłanki konieczne do odstąpienia od umowy o imprezę turystyczną bez ponoszenia kosztów umownych, ale i bez możliwości występowania o odszkodowanie. Zamknięcie granic w wielu krajach, w tym w Polsce, uniemożliwia touroperatorom realizację usług, w związku z czym klientom przysługują – nadal wedle dyrektywy 2015/2302 – zwroty. Ponieważ nie wiadomo, kiedy świat upora się z pandemią COVID-19, nie jest pewne, do kiedy touroperatorzy będą zmuszeni do odwoływania imprez.
Komisja Europejska zdaje się nie widzieć problemów setek tysięcy firm turystycznych działających na terenie wspólnoty. Toruoperatorzy ponoszą konsekwencje wprowadzenia prawodawstwa, które nie przewiduje sytuacji klęsk żywiołowych i konieczności zaprzestania podróży na skalę globalną.
Klienci, zgódź się na voucher
Radzi jedynie podróżnym, aby rozważyli przyjęcie propozycji zamiany wypłaty gotówki na voucher od biura podróży. Pozostawia to jednak ich dobrej woli.
Jak na razie niejasne jest, w jaki sposób projektowana w Polsce specustawa pogodzi zapis dot. 180 dni na zwrot przedpłat z zapisami dyrektywy. Jak się nieoficjalnie dowiadujemy, Ministerstwo Rozwoju ma na to pomysł. Aby poznać szczegóły wykładni, która ma uchronić Skarb Państwa przed pozwami, trzeba będzie jednak zaczekać.
POWIĄZANE WPISY
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta