KE wzywa Polskę do wycofania przepisu „180 dni na zwrot za odwołany wyjazd”
Dzisiaj Komisja Europejska zdecydowała się wszcząć procedurę wobec Chorwacji, Czech, Cyprowi, Francji, Grecji, Litwy, Polski, Portugalii, Słowacji i Polski o naruszenie prawa unijnego w sprawach konsumentów i turystów. W wypadku Polski chodzi o przepis „180 dni na zwrot za odwołany wyjazd”.
Według KE dziesiątka państw łamie Artykuł 12 (4) Dyrektywy (UE) 2015 / 2302.
Z powodu koronawirusa wiele wyjazdów zostało odwołanych. Komisja Europejska dała do zrozumienia, że prawa konsumentów mimo zaistniałej sytuacji są nie naruszalne.
Przypomnijmy, że polski rząd zdecydował, że touroperatorzy będą mogli zaoferować swoim klientom vouchery na późniejsze wyjazdy. Ci z klientów, którzy chcieliby odzyskać wpłacone pieniądze muszą poczekać na to 180 + 14 dni.
Polskie zapisy prawidłowe
Rząd polski stał na stanowisku, że polskie zapisy nie ingerują wprost w unijny zapis o tym, że w razie odstąpienia od umowy bądź jej rozwiązania, touroperator ma 14 dni na zwrócenie klientowi środków.
Polski zapis ustawy mówi o tym, że odstąpienie bądź rozwiązanie umowy jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki. Podobne rozwiązania przyjęły inne kraje wezwane przez KE do poprawy prawa.
KE swoje
Mimo to Komisja Europejska uznała, że prawa konsumentów, w tym dotyczące zwrotu środków, zachowują ważność w obecnym kontekście, a krajowe przepisy wspierające firmy nie mogą osłabiać unijnych regulacji.
Wymienione dziesięć państw członkowskich ma dwa miesiące na odpowiedź na wezwanie KE i zmianę w przepisach.
Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki, skomentował: „„Na pewno sprawa jest niejednoznaczna i podlega różnym ocenom. Nie ma wcale pewności, że doszło do naruszenia dyrektywy. Aby prowadzić w Polsce to prawo, zmieniono de facto jeden z przepisów kodeksu cywilnego. Prawo cywilne nie podlega w UE harmonizacji. Na rozstrzygnięcie tego sporu potrzeba czasu. Polska ma dwa miesiące na udzielenie KE odpowiedzi. Termin ten będzie zbieżny ze zwrotem pierwszych zaliczek klientom. Kluczowe w tej sprawie będzie stanowisko rządu polskiego.”
POWIĄZANE WPISY
28 stycznia 2025
Itaka wspiera WOŚP – podróż luksusowym statkiem dla zwycięzcy licytacji
Biuro Podróży Itaka kolejny raz włączyło się w akcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej…
0 Komentarzy1 Minuty
27 stycznia 2025
Biura podróży – ceny wyjazdów powróciły do wzrostów
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
22 stycznia 2025
Travel Advance będzie współpracować z nowym DMC z Abu Dhabi
Od grudnia 2024 roku agencja Travel Advance, specjalizująca się w marketingu destynacji,…
0 Komentarzy1 Minuty
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty