KE wzywa Polskę do wycofania przepisu „180 dni na zwrot za odwołany wyjazd”
Dzisiaj Komisja Europejska zdecydowała się wszcząć procedurę wobec Chorwacji, Czech, Cyprowi, Francji, Grecji, Litwy, Polski, Portugalii, Słowacji i Polski o naruszenie prawa unijnego w sprawach konsumentów i turystów. W wypadku Polski chodzi o przepis „180 dni na zwrot za odwołany wyjazd”.
Według KE dziesiątka państw łamie Artykuł 12 (4) Dyrektywy (UE) 2015 / 2302.
Z powodu koronawirusa wiele wyjazdów zostało odwołanych. Komisja Europejska dała do zrozumienia, że prawa konsumentów mimo zaistniałej sytuacji są nie naruszalne.
Przypomnijmy, że polski rząd zdecydował, że touroperatorzy będą mogli zaoferować swoim klientom vouchery na późniejsze wyjazdy. Ci z klientów, którzy chcieliby odzyskać wpłacone pieniądze muszą poczekać na to 180 + 14 dni.
Polskie zapisy prawidłowe
Rząd polski stał na stanowisku, że polskie zapisy nie ingerują wprost w unijny zapis o tym, że w razie odstąpienia od umowy bądź jej rozwiązania, touroperator ma 14 dni na zwrócenie klientowi środków.
Polski zapis ustawy mówi o tym, że odstąpienie bądź rozwiązanie umowy jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki. Podobne rozwiązania przyjęły inne kraje wezwane przez KE do poprawy prawa.
KE swoje
Mimo to Komisja Europejska uznała, że prawa konsumentów, w tym dotyczące zwrotu środków, zachowują ważność w obecnym kontekście, a krajowe przepisy wspierające firmy nie mogą osłabiać unijnych regulacji.
Wymienione dziesięć państw członkowskich ma dwa miesiące na odpowiedź na wezwanie KE i zmianę w przepisach.
Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki, skomentował: „„Na pewno sprawa jest niejednoznaczna i podlega różnym ocenom. Nie ma wcale pewności, że doszło do naruszenia dyrektywy. Aby prowadzić w Polsce to prawo, zmieniono de facto jeden z przepisów kodeksu cywilnego. Prawo cywilne nie podlega w UE harmonizacji. Na rozstrzygnięcie tego sporu potrzeba czasu. Polska ma dwa miesiące na udzielenie KE odpowiedzi. Termin ten będzie zbieżny ze zwrotem pierwszych zaliczek klientom. Kluczowe w tej sprawie będzie stanowisko rządu polskiego.”
POWIĄZANE WPISY
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta