Kiwi.com: cena lotu nie jest dla Polaków kluczowym czynnikiem przy wyborze kierunku podróży
![](https://www.waszaturystyka.pl/wp-content/uploads/2024/07/Foto_Mikolaj_Niemczewski-kopia.jpg)
Cena lotu jest nadal istotna, tym kieruje się 29 proc. respondentów badania przeprowadzonego dla Kiwi.com przez agencję badawczą Stem Mark. Jednak to koszt i jakość zakwaterowania w miejscu docelowym uplasował się na pierwszym miejscu i został wskazany przez 43 proc. ankietowanych. Tuż za nim bezpieczeństwo – 35 proc. i lokalne atrakcje 30 proc.
Polacy lubią podróżować i nie chcą z tego rezygnować, nawet jeśli sytuacja gospodarcza temu nie sprzyja. To wnioski z jednego z badań przeprowadzonych dla Kiwi.com przez agencję Stem Mark w 2022 roku. Rosnąca wówczas inflacja nie wpłynęła na motywację do podróżowania, a jedynie zmieniła nawyki podróżnicze. Na przykład to, że zaczęliśmy wybierać tańsze kierunki i korzystać z travel hacków, umożliwiających zaoszczędzenie choćby na kupnie biletu. Dzisiaj, jak wskazują najnowsze wyniki badań, jesteśmy w innym miejscu. Nie cena za lot jest kluczowym kryterium przy wyborze kierunku, na którą wskazało 29 proc. respondentów, a koszt zakwaterowania i jego jakość – 43 proc.
Wielu z nas, 35 proc. kieruje się bezpieczeństwem, zwłaszcza rodzice podróżujący z dziećmi, a co trzeci zwraca uwagę na ofertę lokalnych atrakcji – 30 proc. Co ciekawe, niemal co piąty (17 proc.) ceni miejsca mniej popularne turystycznie, choć i tu zdarzają się wyjątki – rodzice samotnie wychowujący podróżujący z pociechami – żaden z nich nie wybrał tej opcji.
Podróżowanie a inflacja
Nie oznacza to jednak, że inflacja i wysokie ceny nie mają wpływu na to, jak podróżujemy. Wyniki badań przeprowadzonych dla Kiwi.com wskazują, że 39 proc. respondentów tegoroczne wyjazdy planowało ostrożniej, oszczędzając na ten cel i rezerwując je z wyprzedzeniem. Niemal co piąty (17 proc.) poszukiwał tylko niedrogich opcji, zarówno pod kątem lotu, jak i zakwaterowania, w tym więcej kobiet (21,5 proc.) niż mężczyzn (12 proc.), a 23 proc. nie zmieniło nawyków podróżniczych, chcąc w pełni cieszyć się wakacjami.
Wakacyjne trendy
Z analizy Kiwi.com wynika, że najpopularniejszymi kierunkami wakacyjnymi nadal są te, w których możemy liczyć na solidną dawkę słońca i gwarancję dobrej pogody, choć w top 20 rezerwowanych pojawiają się kierunki mniej typowe. W preferencjach polskich użytkowników widać także rosnący trend podróżowania o nazwie coolcationing, czyli wybieraniem nieco chłodniejszych kierunków, aby uniknąć letnich upałów, z Danią na czele.
Jeśli chodzi o Niemcy i ich piąte miejsce na liście top 20, głównym powodem mogą być Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. O ile dotychczas (rezerwacje dokonane od 1 stycznia do 25 czerwca) większość lotów została zarezerwowana na czerwiec i początek lipca, to dane całoroczne za rok 2023 pokazują, że sierpień ogółem cieszy się większą popularnością wśród polskich podróżnych. Najwięcej osób w podróż wyruszy z Okęcia, lotniska w Krakowie (Kraków-Balice), a na trzecim miejscu uplasował się port lotniczy w Gdańsku.
Kiwi.com wskazuje, że na liście top 20 destynacji znalazły się:
- Hiszpania
- Włochy
- UK
- Norwegia
- Niemcy
- Grecja
- Francja
- Holandia
- USA
- Dania
- Portugalia
- Chorwacja
- Turcja
- Szwecja
- AlbaniaIslandia
- Cypr
- Szwajcaria
- Malta
- Bułgaria
- Tajlandia
Metodologia badań
Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506) w dniach 13-18 maja 2024 roku.
Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI) w 5 krajach: CZ: n=1012, SK: n=1008, HU: n=1014, PL: n=1010, RO: n=1010 w dniach 14. 10. – 24. 10. 2022 roku.
POWIĄZANE WPISY
5 lipca 2024
Dolny Śląsk z dostępem do morza. Wraca Projekt Plaża
W te wakacje Dolny Śląsk przeniesie się nad Bałtyk, by zainspirować podróżnych z całej…
0 Komentarzy3 Minuty
5 lipca 2024
Startuje II edycja konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny Wielkopolski
Rusza kolejna edycja Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny Wielkopolski, będącego…
0 Komentarzy3 Minuty
4 lipca 2024
Rogalowe Muzeum Poznania: dziesięć lat tradycji i smaku
Rogalowe Muzeum Poznania powstało w 2014 i bardzo szybko stało się jedną z…
0 Komentarzy1 Minuty
4 lipca 2024
A&o: od 2015 roku zredukowaliśmy emisję CO2e o 77 proc.
A&o hostels po raz drugi publikuje raport zrównoważonego rozwoju, prezentując znaczącą…
0 Komentarzy4 Minuty
4 lipca 2024
Barometr Providenta: co piąty Polak spędzi tegoroczny urlop w domu
Niemal co piąty Polak tegoroczny urlop spędzi w domu – wynika z cyklicznego badania…
0 Komentarzy7 Minuty
2 lipca 2024
TravelReps promuje Trip Planner. Bezpłatne narzędzie ma ułatwić pracę agentom
Szycie na miarę ofert dla klientów indywidualnych to czasochłonne zadanie dla pracowników…
0 Komentarzy1 Minuty
1 lipca 2024
Nocowanie.pl: Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów
Polacy tłumnie ruszyli na wakacje. Zainteresowaniem cieszy się Kołobrzeg, Jastarnia i…
0 Komentarzy4 Minuty
24 czerwca 2024
Travel Advance będzie reprezentować sieć hoteli PrideInn w Kenii
Od czerwca br. Travel Advance, agencja specjalizująca się w marketingu destynacji,…
0 Komentarzy2 Minuty
20 czerwca 2024
Grupa eSky integruje ofertę Finnair w nowoczesnym standardzie NDC 21.3 „Direct Connect”
Grupa eSky integruje sprzedaż oferty Finnair – największej linii lotniczej w Finlandii –…
0 Komentarzy2 Minuty