Kiwi.com: Polacy nie rezygnują z podróży mimo rosnących cen. Stawiają na planowanie i oszczędności

Podróże, fot.Kiwi.com
Podróże, fot.Kiwi.com

Rosnące ceny nie powstrzymują Polaków przed podróżowaniem – zmieniają jedynie ich podejście. Z badań Kiwi.com wynika, że 40 proc. Polaków planuje podróże ostrożniej, 17 proc. szuka najtańszych ofert, a 23 proc. nie zmienia swoich nawyków. Popularne stają się travel-hacki, takie jak rezerwacje z wyprzedzeniem, wybór najtańszych opcji i elastyczność co do kierunku czy terminu. W 2024 roku Polacy wykonali 27,3 mln wyszukiwań opcji „gdziekolwiek”, gdzie to budżet decydował o wyborze kierunku podróży.

Wyniki badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie Kiwi.com pokazały, że ankietowani Polacy (23 proc.) tuż za Czechami (33 proc,) w tym roku nie musieli zmieniać swoich nawyków podróżniczych, aby w pełni korzystać z zaplanowanych wakacji. Dla porównania odsetek ten jest najniższy w Hiszpanii (11 proc.) i na Węgrzech (12 proc.). Jednocześnie, niemal 40 proc. respondentów z Polski przyznała, że tegoroczny urlop planowała rozważniej niż jeszcze rok wcześniej, a niemal co piąty (17 proc.) wybierał tylko najtańsze opcje. Jak się okazuje, rosnące ceny nie muszą być barierą w podróżowaniu, a czynnikiem, który skłania do zmiany dotychczasowych nawyków i umiejętnego wyszukiwania najkorzystniejszych dla portfela ofert.

Sprawdzone metody

Jednym z rosnących trendów, które Kiwi.com zauważył w ostatnich latach jest korzystanie przez podróżujących z opcji wyszukiwania “gdziekolwiek”. Po pierwsze ma ona spełniać parametry finansowe i być przyjazna dla naszego portfela, pozostawiając cel podróży na drugim miejscu. W 2024 roku w ten sposób wykonano 27,3 mln wyszukiwań.

Rezerwujemy z wyprzedzeniem: Jak wskazują wyniki badań przeprowadzonych dla Kiwi.com, 48 proc. ankietowanych z Polski, dokonuje rezerwacji lotu z wyprzedzeniem, podobnie jak Rumuni (50 proc.) i Hiszpani (49 proc.).

Porównujemy oferty: Chcąc dokonać najlepszego wyboru ankietowani z Polski wskazali na porównywanie ofert różnych wyszukiwarek i porównywarek podróży. Co trzeci korzysta z tej opcji – to najmniej spośród wszystkich narodowości objętych badaniem. Dla porównania na Węgrzech po to rozwiązanie sięga 44 proc. ankietowanych, na Słowacji 45 proc., w Czechach i w Hiszpanii 41 proc., a w Rumunii 38 proc.

Jesteśmy wyjątkowo elastyczni: niemal co trzeci ankietowany z Polski (28 proc.) wskazał, że jest gotowy zmienić swój kierunek podróży na rzecz tańszej opcji, a 26 proc. termin podróży. Jeśli chodzi o zmianę destynacji, najmniej elastyczni są Rumuni (18 proc.) oraz Słowacy (19 proc.).

Korzystamy z promocji: co czwarty ankietowany z Polski wskazuje, że jest gotów dokonać rezerwacji na podróż w konkretne dni, kiedy obowiązuje promocja lotnicza i bilety są najtańsze.

Podróżujemy z podręcznym: niemal co piąty respondent (19 proc.) wskazał, że w celu zaoszczędzenia podróżuje jedynie z małym plecakiem – to najmniej spośród pozostałych narodowości, wśród których z tego rozwiązania średnio korzysta co trzeci ankietowany.

Wybieramy nietypowe godziny lotów: jak się okazuje, respondenci z Polski są skłonni zrezygnować z komfortu pod postacią lotu w dogodnych dla siebie godzinach na rzecz tańszego w godzinach nocnych lub wczesno porannych (17 proc.)

Metodologia

Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506), wiek: 18-37, w dniach 13-18 maja 2024