Klienci Travelplanet.pl: samolotem, na 7 dni, w lipcu, do Europy

AG

Raport Podróżnika opiera się na analizie 117 940 spośród osób wykupujących wczasy w 2016 roku za pośrednictwem Travelplanet.pl. Zdecydowana większość z nich podróżuje na wakacje samolotem, jako kraj wypoczynku wybiera Grecję lub Hiszpanię i wraca po tygodniu.

Statystyki rezerwacyjne pokazują długoletnią tendencję do rozciągania się letniego sezonu. Ta fala od wielu sezonów Z ostatniego Raportu Podróżnika, przygotowywanych przez Travelplanet.pl (firma sporządza je od 2001 roku), wynika że sezon letni rozciąga się. Fala rezerwacji w biurach podróży wzbiera już w czerwcu i opada dopiero we wrześniu. Trzeci rok z rzędu ponad 70 proc. klientów biur podróży wybiera czerwiec, lipiec, sierpień i wrzesień jako czas na odpoczynek. Uwagę zwraca zwłaszcza rosnąca popularność czerwca jako miesiąca urlopowego. W ciągu dekady udział wyjazdów w tym miesiącu wzrósł najbardziej, bo z 11,5 do ponad 16 proc.

Urlopy w czerwcu wybrało 16,12 proc. turystów, w lipcu – 20,27 proc., w sierpniu – 19,55 a we wrześniu – 16,44. W ubiegłym roku zauważalnie spadł odsetek rezerwacji last minute. W 2016 roku na maksymalnie 10 dni przed terminem imprezy wykupywało 36,14 proc. klientów Travelplanet.pl (w 2015 roku było ich 37,99 proc.). Minimalnie spadł odsetek rezerwujących wakacje na dwa miesiące i wcześniej od wylotu, ale i tak jest to ponad ¼ turystów

Koszt średniej rezerwacji wzrósł o 3 proc. Autorzy raportu zauważają, że Warto zauważyć, że na przestrzeni dekady wartość rezerwacji wzrosła o ok. 17 proc, podczas gdy przeciętna płaca w Polsce rosła w tym czasie blisko cztery razy szybciej. Wakacje z roku na rok stają się dla polskich turystów relatywnie tańsze.
Średnia rezerwacja w roku 2015 kosztowała 5 785 zł, zaś rok wcześniej – 5 621 zł.

Jeśli chodzi o dziesiątkę krajów najchętniej wybieranych przez klientów Travelplanet.pl, to kształtowała się ona następująco: Grecja (36,73 proc. wszystkich klientów), Hiszpania (17,09 proc.), Bułgaria (10,59 proc.), Turcja (7,38 proc.), Egipt (5,83 proc.), Włochy (4,87 proc.), Chorwacja (1,92 proc.), Cypr (1,83 proc.), Portugalia (1,59 proc.), Albania (1,53 proc.). Ta pierwsza dziesiątka zebrała 89,36 proc. klientów, swą pozycję umocniła pierwsza dwójka w tym roku zebrała 53,82 proc. (w 2015 roku – 44,27 proc.). Z pierwszej dziesiątki wypadły Tunezja i Maroko, zastąpiły je Portugalia i Albania.

Klienci Travelplanet najchętniej wybierali hotele 4* – 45,61 proc. oraz 3* – 33,04 proc i 5* – 16,15 proc. Jeśli chodzi o długość pobytu, większość (71,49 proc.) wyjeżdża na siedem dni, 10,18 proc. wybiera urlop dwutygodniowy, zaś pozostałe 18,33 proc. – wyjeżdża na inną liczbę dni (na ogół na krócej). Prawie trzy czwarte (71,66 proc.) klientów wybiera wyżywienie w formie all inclusive, 16,94 proc. wybiera dwa posiłki dziennie a 4,82 proc. wybiera pobyty bez wyżywienia.
Większość (58,71 proc.) rezerwacji w Travelplanet jest dokonywana na dwie osoby, 18,36 proc. to wyjazdy 2+1.
Aż 92,84 proc. klientów podróżuje na wakacje samolotem, 4,86 proc. wybiera dojazd własny a tylko 2,30 dojazd autokarowy.

Autorzy raportu zauważyli: “Sezon letni coraz bardziej rozpycha się na wrzesień a zwłaszcza czerwiec, ale wakacje coraz częściej turyści chcą sobie wykupić na przynajmniej dwa miesiące wcześniej i coraz rzadziej decydują się na nie w ostatniej chwili. Ten trend może nasilić się w 2017 roku, bo obok pionierskiego na rynku turystycznym produktu Travelplanet.pl Wakacje 100 Procent, zabezpieczającego klientów multiagenta od upadłości touroperatora, pod koniec sezonu letniego ruszył także Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który ma dać turystom poczucie bezpieczeństwa rezerwowania wakacji na wiele miesięcy przed wylotem.”