Klienci Travelplanet: samolotem, na siedem dni, do Grecji
Raport Podróżnika opiera się na analizie 106 027 spośród osób wykupujących wczasy w 2015 roku za pośrednictwem Travelpalnet.pl. Zdecydowana większośc z nich podróżuje na wakacje samolotem, jako kraj wypoczynku wybiera Grecję i wraca po tygodniu. Statystyki rezerwacyjne pokazują długoletnią tendencję do rozciągania się letniego sezonu. Ta fala od wielu sezonów Z ostatniego Raportu Podróżnika, przygotowywanych przez Travelplanet.pl (firma sporządza je od 2001 roku), wynika że sezon letni rozciąga się. Fala rezerwacji w biurach podróży wzbiera już w czerwcu i opada dopiero we wrześniu. Co charakterystyczne w 2015 mocno potwierdził się trend, że poza letnim wysokim sezonem (lipiec – sierpień) turyści od 2013 roku preferują wyjazd za granicę raczej w czerwcu niż wrześniu. Jednocześnie w 2015 roku zauważyć się dał bardzo wyraźny spadek wyjazdów w grudniu w stosunku do lat ubiegłych. To tzw. efekt Paryż – po zamachu terrorystycznym w stolicy Francji oraz groźbach ataków w europejskich stolicach w sylwestrową noc turyści znacznie rzadziej rezerwowali noworoczne pobyty w europejskich metropoliach
Urlopy w czerwcu wybrało 16,41 proc. turystów, w lipcu – 19,6 proc., w sierpniu – 20,31 a we wrześniu – 15,43, Oferty last minute wciąż cieszą się największą popularnością, ale trochę mniejszą niż w 2014 roku. Wzrost kosztu średniej rezerwacji był symboliczny, wyniósł raptem 1,7 proc. Średnia rezerwacja w roku 2015 kosztowała 5 621 zł, zaś rok wcześniej – 5 523 zł.
Jeśli chodzi o dziesiątkę krajów najchętniej wybieranych przez klientów Travelplanet.pl, to kształtowała się ona następująco: Grecja (31,34 proc. wszystkich klientów), Turcja (16,06 proc.), Egipt (13,13 proc.), Hiszpania (12,93 proc.), Bułgaria (8,27 proc.), Włochy (4,37 proc.), Cypr (1,6 proc.), Chorwacja (1,42 proc.), Maroko (1,28 proc.), Tunezja (1,18 proc.). Ta pierwsza dziesiątka zebrała 91,75 proc. klientów.
Klienci Travelplanet najchętniej wybierali hotele 4* – 46,27 proc. oraz 3* – 28,2 proc i 5* – 21,41 proc. Jeśli chodzi o długość pobytu, większość (70,08 proc.) wyjeżdża na siedem dni, 12,96 proc. wybiera urlop dwutygodniowy, zaś pozostałe 16,96 proc. – wyjeżdża na inną liczbę dni (na ogół na krócej). Ponad trzy czwarte (75,59 proc.) klientów wybiera wyżywienie w formie all inclusive, 15,12 proc. wybiera dwa posiłki dziennie a 4,26 proc. wybiera pobyty bez wyżywienia.
Większość (58,95 proc.) rezerwacji w Travelplanet jest dokonywana na dwie osoby, 18,62 proc. to wyjazdy 2+1.
Aż 94,1 proc. klientów podróżuje na wakacje samolotem, 4,76 proc. wybiera dojazd własny a tylko 1,14 dojazd autokarowy.
Doktor Maja Jedlińska z katedra marketingu i zarządzania gospodarką turystyczną na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, skomentowała raport: „Rok 2015 z punktu widzenia turystyki cechowała wyraźna poprawa nastrojów społecznych mierzonych tzw. wskaźnikiem optymizmu. Z badań pod prowadzonych pod kierunkiem prof. Janusza Czapińskiego wynika, że ludzie byli zadowoleni ze swojego życia, sam profesor Czapiński w komentarzu mówił o przekroczeniu „magicznej granicy” 80 proc. zadowolonych.
Makroekonomicznym czynnikiem, który wpłynął pośrednio na turystykę był także spadek poziomu bezrobocia. Bezpośrednimi źródłami dobrej koniunktury dla branży była natomiast korzystna aura: piękne, gorące lato oraz łagodna zima, która stymulowała wyjazdy na narty w bardziej odległe miejsca. Sprzyjały jej także w 2015 r. dobre prognozy gospodarcze dla Polski i ówczesna stabilizacja kursu złotego w stosunku do Euro i dolara oraz taniejąca ropa, co oznaczało nie tylko spadek cen paliw, ale stabilizację cen ofert touroperatorów.
Charakterystyczna dla zachowań turystów w 2015 była przede wszystkim pogłębiająca się tendencja dzielenia urlopów na kilka części. Znalazło to odzwierciedlenie w statystykach pokazujących zwiększającą się dominację urlopów siedmiodniowych. Z punktu widzenia konsumentów turystyki takie właśnie tygodniowe oferty wycieczek charakteryzują się najkorzystniejszą relacją ceny do długości pobytu. Wyjazdom sprzyjała również łatwość zarezerwowania wycieczki. To efekt bardzo dobrej pracy internetowych biur podróży, oraz częsta obecność tematyki turystycznej w mediach. Nie tylko złowieszcze wiadomości o zamachach, ale przede wszystkim informacje o ciekawych kierunkach wyjazdów oraz prawach przysługujących turystom wpłynęły na poziom zainteresowania społecznego podróżami i edukacji w tym zakresie.”
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty